خانوادۀ مسیحیدعا و پرستشزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

کتاب مقدس در بارۀ رابطۀ میان والدین و فرزندان چه تعلیمی می دهد؟

رای بدهید

کتاب مقدس در بارۀ رابطۀ میان والدین و فرزندان چه تعلیمی می دهد؟

“ای پدران فرزندان خود را خشمگین مسازید مبادا شکسته دل شوند.” (کولسیان ۳: ۲۱)

این وظیفۀ خطیر و مهم والدین است (یونانی pate، جمع آن Pateres، می توان آن را پدران یا پدر و مادر معنی کرد) که در تعلیم و تربیت فرزندانشان دستورات و راهنمایی های کلام خدا را رعایت کنند. والدین باید نمونه ای از زندگی مسیحی بوده و فرزندانشان را هدایت کرده و بیشتر از شغل، حرفه، خدمت در کلیسا یا موقعیت اجتماعی خود، مواظب نجات آنها باشند (مزمور ۱۲۷: ۳).

1) بر طبق گفتۀ پولس در افسسیان ۶: ۴ و کولسیان ۳: ۲۱ و همچنین دستور خدا در بسیاری از قسمتهای عهد عتیق (تثنیه ۴: ۹-۱۰؛ ۶: ۷؛ مزمور ۷۸: ۳-۷؛ امثال ۱: ۸؛ ۶: ۲۰). والدین باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که باعث خشنودی و رضایت خدا گردند. در وهلۀ نخست خانواده و نه کلیسا یا مدارس کلیسایی مسئول تربیت روحانی فرزندان مطابق با کتاب مقدس هستند. کلیسا و مدارس کلیسایی فقط تربیت والدین را توسعه می دهند.

2) هستۀ اصلی پرورش مسیحی بدین صورت است: دلهای پدران می باید به طرف دلهای فرزندان برگردد تا قلب فرزندان آنها به طرف نجات دهنده، برگردانده شود (لوقا ۱: ۱۷).

3) در تربیت فرزندان، والدین باید آنها را در زمان لازم تشویق و در هنگام انجام اشتباهات عمدی تأدیب و تنبیه کرده و در این امر غفلت نکنند. والدین باید زندگی خود را با محبت و با قلبی رحیم، مهربان، فروتن، آرام و صبور وقف فرزندانشان کنند (کولسیان ۳: ۱۲-۱۴، ۲۱).

4) شما به عنوان والدین می باید شانزده قدم را در هدایت فرزندانتان به داشتن زندگی مقدس در مسیح طی کنید:

الف) فرزندان خود را در ابتدای زندگی شان به خدا وقف کنید (۱سموئیل ۱: ۲۸؛لوقا ۲: ۲۲).

ب) تعلیم فرزندان به خدا ترسی و دوری از شیطان، عشق نسبت به عدالت و نفرت از گناه. هوشیاری نسبت به نگرش خدا و داوری گناه توسط او (عبرانیان ۱: ۹).

پ) فرزندان خود را از طریق تربیت و تأدیب کتاب مقدسی بیاموزید که از شما اطاعت کنند (تثنیه ۸: ۵؛ امثال ۳: ۱۱-۱۲؛ ۱۳: ۲۴؛ ۲۳: ۱۳-۱۴؛ ۲۹: ۱۵، ۱۷؛ عبرانیان ۱۲: ۷).

ت) حفاظت فرزندان از تأثیرات شیطانی و آگاهی از تلاش های شیطان برای نابودی روحانی آن ها از طریق جذب ایشان به سوی دنیا یا معاشرت های غیر اخلاقی (امثال ۱۳: ۲۰؛ ۲۸: ۷؛ ۱یوحنا ۲: ۱۵-۱۷).

ث) فرزندانتان را از این واقعیت آگاه سازید که خدا همیشه شاهد اعمال، افکار و گفتار ایشان بوده و آنان را ارزیابی می کند (مزمور ۱۳۹: ۱-۱۲).

ج) فرزندان خود را هر چه زودتر به ایمان شخصی، توبه و تعمید آب در مسیح راهنمایی کنید (متی ۱۹: ۱۴).

چ) فرزندان خود را به کلیسای روحانی هدایت کنید که کلام خدا را اعلام کرده، برای معیارهای عادلانه ارزش قائل بوده و تجلی روح القدس در آن دیده می شود. به آنها این گفتۀ اخلاقی را تعلیم دهید: «من همۀ ترسندگانت را رفیق هستم» (مزمور ۱۱۹: ۶۳؛ اعمال ۱۲: ۵).

ح) فرزندانتان را تشویق کنید تا خود را از دنیا جدا ساخته، برای خدا خدمت کرده و شاهد او باشند (۲قرنتیان ۶: ۱۴-۷: ۱؛ یعقوب ۴: ۴). به آنها تعلیم دهید که در این دنیا غریب بوده (عبرانیان ۱۱: ۱۳-۱۶) و خانۀ حقیقی ایشان با مسیح در آسمان است (فیلیپیان ۳: ۲۰؛ کولسیان ۳: ۱-۳).

خ) اهمیت تعمید در روح القدس را به فرزندان خود بیاموزید (اعمال ۱: ۴-۵، ۸؛ ۲: ۴، ۳۹).

د) به فرزندان خود تعلیم دهید که خدا ایشان را دوست داشته و برای زندگی آنها هدف خاصی را دارد (لوقا ۱: ۱۳-۱۷؛ رومیان ۸: ۳۰؛ ۱پطرس ۱: ۳-۹).

ذ) هر روز فرزندانتان را در کلام خدا هم به صورت فردی و هم در پرستش خانوادگی تعلیم دهید (تثنیه ۴: ۹؛ ۶: ۵-۷؛ ۱تیموتائوس ۴: ۶؛ ۲تیموتائوس ۳: ۱۵)

ر) از طریق نمونه بودن و نصیحت کردن، فرزندان خود را تشویق کنید که زندگی آنها وقف دعا کردن، گردد (اعمال ۶: ۴؛ رومیان ۱۲: ۱۲؛ افسسیان ۶: ۱۸؛ یعقوب ۵: ۱۶).

ز) فرزندان خود را برای رنج کشیدن و تحمل جفا برای عدالت آماده سازید (متی ۵: ۱۰-۱۲). آنها باید بدانند که «همۀ کسانی که می خواهند در مسیح عیسی به دینداری زیست کنند، زحمت خواهند کشید» (۲تیموتائوس ۳: ۱۲).

ژ) همیشه و با جدیت برای فرزندان خود در حضور خدا شفاعت کنید (افسسیان ۶: ۱۸؛ یعقوب ۵: ۱۶-۱۸؛ یوحتا ۱۷: ۱ و به دعای عیسی برای شاگردانش به عنوان نمونه ای از دعای والدین برای فرزندانشان، دقت کنید).

س) والدین برای این که ایمان فرزندانشان را عمیق تر ساخته و به آنها کمک کنند تا زندگی آنها به همان صورتی باشد که مسیح می خواهد، لازم است به همان اندازه که آماده و مشتاق فدا کردن جان خود همچون قربانی برای مسیح هستند، نسبت به فرزندان خود محبت و توجه داشته باشند (فیلیپیان ۲: ۱۷).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO