کتاب مقدس

طول مدت و ترتیب زمانی خدمات عیسی در جلیل

رای بدهید

طول مدت و ترتیب زمانی خدمات عیسی در جلیل

عیسی خدمت در جلیل را «چهار ماه قبل از فصل حصاد» (آذر، دسامبر) (یوحنا 4: 35 و 43) آغاز نمود و زمان به پایان رساندن آن قبل از عید خیمه (مهر، اکتبر) یا درست قبل از عید تقدیس (عید تجدید) (آذر، دسامبر) بود (لوقا 9: 51؛ یوحنا 7: 2؛ 10: 22).

چنان که عید مذکور در یوحنا 5: 1 عید فصح در نظر گرفته شود، می توان نتیجه گرفت که عیسی در طول مدتی که در جلیل اقامت گزیده، دو عید فصح را سپری نموده است.

بنابراین، این خدمت از ماه آذر یا دسامبر شروع شده و با سپری نمودن دو عید فصح تا ماه مهر (اکتبر) یا آذر (دسامبر) ادامه داشته است که جمعاً طول مدت آن دو سال محاسبه می شود. بدیهی است که اگر عید مذکور در یوحنا 5: 1 عید فصح نباشد، این مدت زمان به یک سال تقلیل می یابد.

متی، مرقس و لوقا عموماً ترتیب زمانی مشابهی را در اناجیل رعایت نموده اند. البته لازم به توضیح است که به نظر می رسد به علت عدم تشابه در ترتیب وقایع، این ترتیب زمانی جزء به جزء رعایت نشده است. عموماً دانشمندان کتاب مقدس در ارتباط با این موضوع که اناجیل، همگی ترتیب زمانی خاصی را رعایت نموده اند یا نه، اتفاق نظر ندارند.

از آن جا که هر یک از نویسندگان اناجیل، مسائل و اهداف حاشیه ای دیگری را نیز رعایت کرده اند، در نتیجه گروه بندی مطالب هر انجیل با انجیل دیگر متفاوت است. بسیاری اوقات نویسندگان سخنی از زمان و مکان واقعه به میان نمی آورند. و به این ترتیب طبقه بندی مطالب اناجیل و رعایت ترتیب زمانی و وقایع، امری غیر ممکن است.

ولی با این وجود شاید بتوان بعضی از وقایع مشخص و دوره هایی خاص را که مربوط به خدمات عیسی در جلیل می باشند، در یک گروه جای داد.

غذا دادن به 5000 نفر (یوحنا 6: 4) هنگام عید فصح رخ داد. یوحنای تعمیددهنده درست قبل از واقعۀ غذا دادن به 5000 نفر شهید شد (متی 14: 12-13). در همین موقع بود که دوازده رسول از مأموریت خود برگشتند (لوقا 9: 10).

سه نفر از نویسندگان اناجیل، جریان تبدیل هیئت مسیح را که کمی قبل از عزیمت نهایی از جلیل است، ذکر می کنند.

در عین حال، عزیمت نهایی از جلیل، درست قبل از عید خیمه ها (مهر، اکبر) یا عید تقدیس (تجدید) (آذر، دسامبر) بوده است (لوقا 9: 51، یوحنا 7: 1-10 و 10: 10: 22)، که البته احتمال دوم بیشتر است چون عزیمت اول سِرّی و مخفیانه بود (یوحنا 7: 10) در حالی که مردم از عزیمت دوم او اطلاع داشتند (لوقا 10: 1).

می توان نتیجه گرفت که بین واقعۀ غذا دادن به 5000 نفر و تبدیل هئیت مسیح، دورۀ زمانی 5 یا 8 ماه وجود داشته است، که بخشی از آن در شمال جلیل سپری شده. لازم به توضیح است که وقایع زیادی از این دوره ذکر نشده است.

اصلی ترین بخش خدمت در جلیل مربوط به 16 ماه قبل از واقعۀ غذا دادن به 5000 نفر بوده است. در این دوره، عیسی در حالی که به صورتی فشرده و خستگی ناپذیر به خدمت مشغول بوده، در آن مرز و بوم، شهرت زیادی تحصیل می نماید. طرح ذیل، تقسیم بندی عمومی را بر اساس رعایت ترتیب زمانی وقایع در جلیل ارائه می دهد. لازم به توضیح است که این تریب زمانی تخمینی و حدسی است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO