کتاب مقدس

بررسی عهدعتیق- حجی HAGGAI

رای بدهید

نویسنده:

حجی همان نبی ای است که همراه با زکریا، بازگشت کنندگان از تبعید را تشویق به بازسازی هیکل کرد (به عزرا 5: 1-2؛ 6: 14 رجوع کنید). معنی نام حجی “جشن” بوده و نشان می دهد که این نبی در طی یکی از سه جشن مذهبی سال بدنیا آمده است (نان فطیر، پنطیکاست یا هفته ها و خیمه ها؛ مقایسه کنید با تثنیه 16: 16). بر اساس 2: 3 (به زیرنویس آن رجوع کنید) حجی شاهد خرابی هیکل سلیمان بوده است. در این صورت او بایستی در هنگام خدمت خود 70 تا 80 ساله بوده باشد.

زمینه:

در سال 538 ق.م. کوروش پادشاه فارس، فاتح بابل، با صدور حکمی به یهودیان اجازه داد تا به اورشلیم بازگشته و هیکل را بازسازی کنند (عزرا 1:2-4؛ 6: 3-5). تحت رهبری رزبابل (به زیرنویس عزرا 1: 8 رجوع کنید؛ شیشبصر) در حدود 50000 یهودی به خانه بازگشت کرده و کار بر روی هیکل را آغاز کردند. در حدود 2 سال بعد (536 ق.م.) آنان را با خوشی عظیم اساس آن را تکمیل کردند (عزرا 3: 8-10). موفقیت آنان باعث برانگیختن مخالفت سامری ها و سایر همسایگانی گردید که از تاثیرات مذهبی و سیاسی هیکل بازسازی شده بر بهبودی وضعیت یهودیان می ترسیدند. آنان به شدت با بازسازی هیکل مخالفت کرده و کار بازسازی آن تا زمان به سلطنت رسیدن داریوش کبیر پادشاه فارس در 522 ق.م. متوقف گردید (عزرا 4: 1-5 و 24).

داریوش به مذاهب موجود در امپراطوری خود توجه داشت و حجی و زکریا در سال دوم سلطنت او یعنی سال 520 ق.م. شروع به موعظه و تشویق قوم کردند (به 1: 1؛ زکریا 1: 1 رجوع کنید). یهودیان به دلیل سستی و تنبلی بیشتر از مخالفانشان مورد سرزنش قرار گرفتند. حجی سعی کرد که آنان را از حالت بی علاقگی و تنبلی خارج سازد. وقتی که والی ماورای نهر فرات و سایر ماموران سعی به مداخله در تلاشهای بازسازی هیکا کردند داریوش از یهودیان کاملاً حمایت کرد (عزرا 5: 3-6؛ 6: 6-12). در سال 516 ق.م. کار هیکل پایان یافته و هیکل تخصیص گردید (6: 15-18).

تاریخ نگارش:

پیغام حجی در یک دوره چهار ماهه در سال 520 ق.م. در سال دوم پادشاهی داریوش ارائه گردید. اولین پیغام حجی در اولین روز از ماه ششم (29 آگوست) و آخرین پیغام او در روز 24 از ماه نهم (18 دسامبر) بیان گردید. به زیرنویس قسمتهای 1: 1؛ 2: 1، 10 و همچنین معرفی زکریا قسمت تاریخ نگارش رجوع کنید.

موضوع و تعلیم:

بعد از کتاب عبودیا کتاب حجی کوتاهترین کتاب است. اما از نظر تعلیمی ارزش آن کمتر نیست. حجی به وضوح عواقب نااطاعتی (1: 6، 11؛ 2: 16-17) و اطاعت (2: 7-9، 19) را نشان داده است. وقتی که قوم خدا اولیت را به او خانه او بدهند برکت را به جای لعنت می یابند. اطاعت، تشویق و قوت روح خدا را به ارمغان می آورد (2: 4-5).

باب دوم از آمدن مسیح سخن می گوید. او در آیه 7 “فضیلت جمیع امتها” نامید شده است (به زیرنویس آن رجوع کنید). آمدن او هیکل بازسازی شده را با جلال پر خواهد ساخت (به 2: 9 و زیرنویس رجوع کنید). خداوند با رزبابل “نگین خاتم خود” آمدن مسیح را تضمین می کند (به قسمت 2: 23 و زیرنویس رجوع کنید). این عبارات به داوری امتها یا آمدن دوم مسیح ارتباط یافته است. یعنی زمانی که امتها متزلزل شده و پادشاهی آنان سرنگون خواهد شد (به 2: 7-6، 22-21 و زیرنویس آن رجوع کنید و با عبرانیان 12: 25-29 مقایسه کنید).

ویژگی های ادبی:

همانند ملاکی، حجی از تعدادی سوال برای آشکار ساختن موضوعات کلیدی استفاده می کند (به 1: 4، 9؛ 2: 3 و 9 رجوع کند). او همچنین از تکرار نیز استفاده مفیدی کرده است: عبارت “دل خود را به راههای خویش مشغول سازید” در قسمتهای 1: 5، 7؛ 2: 15، 18 و “من با شما هستم” در قسمتهای 1: 13؛ 2: 4. “زمین و آسمان را متزلزل خواهم ساخت” در 2: 6، 21. قسمتهای اصلی کتاب به وسیله مشخص کردن تاریخ رسیدن وحی الهی (یا “نزول” ) به حجی (1: 1؛ 2: 1، 10، 20) مشخص شده است.

به نظر می رسد که حجی چندین باز قسمتهای دیگر کلام خدا را تکرار کرده است (1: 6 را با تثنیه 28: 39-38 و 2: 17 را با تثنیه 28: 22 مقایسه کنید). سه بار تکرار عبارت “قوی باش” در 2: 4 (به زیرنویس آن رجوع کنید) تشویق خدا در یوشع 1: 6-7، 9، 18 را منعکس می سازد.

فهرست مطالب:

I– پیغام اول، دعوت به بازسازی هیکل (1: 1-11)

الف- عذر غیر موجه قوم (1: 1-4)

ب- فقر قوم (1: 5-6)

پ- دلیل خدا برای لعنت کردن قوم (1: 7-11)

II– پاسخ زربابل و قوم (1: 12-15)

الف- رهبران و مطیعان باقی مانده (1: 12)

ب- خداوند کارگران هیکل را قوت می بخشد (1: 13-15)

III– پیغام دوم: هیکل پر از جلال می گردد (2: 1-9)

الف- نصیحت قوم (2: 1-5)

ب- وعده جلال و سلامتی (2: 6-9)

IV– پیغام سوم: قومی نجس، طاهر شده و برکت می یابد (2: 10-19)

الف- گسترش سریع گناه (2: 10-14)

ب- محصول ناچیز به دلیل نااطاعتی (2: 15-17)

پ- برکتی که در حین بازسازی هیکل می آید (2: 18-19)

V– پیغام چهارم: وعده به زربابل (2: 20-23)

الف- داوری امتها (2: 20-22)

ب- اهمیت زربابل (2: 23)

 

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO