خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

8 راهکاری که کمک می کنند تا شنوندۀ بهتری باشیم کدامند؟

4.1/5 - (12 امتیاز)

8 راهکاری که کمک می کنند تا شنوندۀ بهتری باشیم کدامند؟

يكی از مهارت های مهم، گوش دادن است. اين مهارت در طول خدمت می تواند رشد نماید.
اكثر ما به راحتی می توانیم بيش از اندازه صحبت كنيم و شايد شنيديد كه خدا به ما دو گوش و يك دهان بخشيده است. بنابراين نياز است كه دو برابر چيزی كه صحبت می كنيم، گوش فرا دهيم و این امر مخصوصاً برای افرادی که در خدمت مشغول هستند، صدق می كند.
شکست شما به عنوان یک رهبر در خدمت خود، به علت دانش کم کتاب مقدسی یا عدم برنامه ریزی خوب و حتی به خاطر تلاش کم نیست بلكه از وقتی که نسبت به مردم بی تفاوت می شوید و از گوش فرا دادن به آنها اجتناب می ورزید، با شکست مواجه می شوید. خوب گوش ندادن به مردم باعث خرابی روابط می شود و تلفات زیادی دارد و منجر به خطاها می گردد و باعث ویرانی خدمت های زیادی می شود!
اما خبر خوش این است که می توانيد مهارت گوش دادن را در خود تقويت كنيد. دراين مقاله هشت استراتژی گنجانده شده که به شما كمك می كنند تا شنونده بهتری باشيد:

1- سعی کنید با اولین برداشت ها قضاوت نكنيد
اولین برداشت ها از صحبتهای طرف مقابل نه فقط عادلانه نیستند بلكه برای ما گران تمام می شود. آنها می توانند بر همۀ جوانب خدمتی شما اثر بگذارند. مانند اموری چون: روی کدام رهبر خود سرمایه گذاری می کنید و یا چه خدمت شبانی برای مراقبت از جماعت خود می نمایید و غیره. و اغلب پيش داوری ها و تعصبات ما بر روی تصمیمات ما اثر گذار هستند.
كتاب مقدس می فرماید: “به ظاهر داوری مكنيد، بلكه به حق داوری كنيد.” (يوحنا 7: 24)
به مقایسه ای که در این آیه وجود دارد با دقت توجه کنید: یا بر اساس واقعیت رُخداد و یا ظاهر آن قضاوت می کنید.
برای اینکه جهت رهبری واجد شرایط باشید بايد بتوانيد با مردم كار كنيد و نسبت به آنها حساسیت داشته باشيد یعنی با پیش داوری های عجولانه آنها را قضاوت نکنید.

2- برای گوش دادن وقت صرف كنيد
گوش دادن احتیاج به وقت دارد یعنی چیزی که همیشه در اختیار ندارید. اما كتاب مقدس می فرماید وقت ندادن به شنیدن امری احمقانه است: “آيا كسي را ديده ای كه در سخن گفتن عجول باشد؟ به نادان بيش از او اميد هست.” (امثال 29: 20). اگر با عجله مشغول صحبت باشیم، نمی توانيم به سخنان ديگران فكر كنيم. به عنوان يك همسر، پدر و مادر ( و نیز پدر بزرگ و مادر بزرگ) و يك رهبر به خود این انضباط را بدهید تا برای  گوش دادن وقت صرف نمایید. اینجاست که در روابط خود با رشد و شکوفایی روبرو خواهید شد.

3- در آغاز کار از انتقاد و قضاوت خودداری كنيد
وقتی مردم به شما عنوان كشيشان مراجعه می كنند غالباً فقط نياز دارند كه صحبت كنند و خود را خالی کنند. بنابراين تا وقتی که تمام صحبت هايشان را نشنيده ايد، سخنان آنها را مورد ارزيابی قرار ندهید. اینکه با یک آیه یا یک جملۀ جذاب به آنها پاسخ دهید کار آسانی است مخصوصاً وقتی با چيزی برخورد کرده اید که خوشتان نمی آید. اما بايد اول بگذارید مردم همۀ صحبت خود را ادا نمایند. كتاب مقدس می فرمايد: “پاسخ دادن پيش از شنيدن، نادانی است و شرمساری.” (امثال سلیمان 18: 13)

4- آرامش خود را حفظ کنید

به عنوان كشيش حتماً مورد انتقاد قرار خواهيد گرفت و وقتی از شما ایرادی گرفته می شود، می توانيد خود را متعهد کنید كه حالت دفاعی به خود نگیرید.
امثال سلیمان 19: 11 می فرماید: “عقل انسان صبر به بار می آورد و صبر نشاندهنده حكمت است.” اگر می خواهيد كشيش حکیم و دانایی باشيد، سعی کنید آرامش خود را حفظ كنيد حتی در لحظاتی که سعی در درک افرادی که رشد کمی دارند و یا انگیزه های شما را به اشتباه ارزیابی کرده اند، دارید. اما به قول كتاب مقدس در دوم تيموتائوس 4: 5 در همه حال هوشیار باشید.

5- با حس همدلی و همدردی گوش فرا دهيد
عيسی نمونۀ خوبی بود در اینکه به هنگام گوش دادن به سخنان مردم درد آنها را درک می نمود. داستان حاكم جوان ثروتمند را به خاطر داريد؟ او صادقانه به نزد عيسی آمد و معتقد بود كه هر كاری كه برای خشنودی خدا نياز داشت، انجام داده. اما با اين حال خداوند از روی انتقاد و عیب جویی به او پاسخ نداد. كتاب مقدس در مرقس 10: 21 می فرماید: “عيسی به او نگريسته، محبتش كرد.” ما نيز بايد مانند استادمان عمل کنیم.
تمرکز بر احساسات یکی از راه هایی است که  می توانیم با تكرار در انجام آن مهارت گوش دادن را تقويت نماییم. اغلب توجه به احساساتمان از توجه به آن چه مردم به ما می گويند مهم تر است. در حالی كه مردم غالباً در حالت ناراحتی شان منطقی نيستند، احساسی كه ابراز می نمایند حتی اگر منطقی به نظر نیاید، موجه است. با دقت به آنچه آنها احساس می کنند گوش بده.

6- با پرسیدن سؤالات خلاق، در شنیدن فعال باشید
با یاد گرفتن اینکه در حین گوش دادن سؤلات خلاق بکنیم، تبدیل به شنوندگان ماهری می شویم! سؤالات خوب باعث می شوند که آنچه مردم در فکر دارند، بیرون بکشیم. امثال سلیمان 20: 5 می فرماید: “مشورت همچون آبی است عميق در دل انسان، مردی فهيم خواهد كه آن را بيرون كشد.” به عنوان يك كشيش شما به چنين بينشی احتیاج مبرم دارید تا ارزشها، اهداف و رؤياهای مردم را از آنها استخراج نمایید.
سؤالاتی که بتوانند مقصود طرف مقابل را برایتان روشن سازد شامل: چه كسی؟ چی؟ كی يا چه وقت؟ و چگونه؟ ميباشند و از پرسیدن سؤال چرا؟ اکیداً خودداری نمایید چون اغلب این سؤال حالت قضاوت کردن به خود دارد (و بیشتر مردم به هر حال توانایی پاسخ به آن را ندارند).

7- بازگو و جمع بندی نمایید
وقتی پیش از هر گونه ارائۀ دیدگاه و نظرتان، آنچه را مردم به شما گفته اند بازگو می کنید، تبدیل به یک شنونده خوب شده اید و با تمرین در اين مهارت می توانيد آن را رشد و توسعه دهيد. این امر شما را در جلسات مشاوره و ملاقاتها کمک بسیار خواهد نمود.
بیشتر مردم توانایی خلاصه کردن صحبت های دیگران را ندارند و اگر شما به این کار دست بزنید، به مردم ثابت می کنید که آنها برای شما اهمیت زیادی دارند.

8- به قدرت شفابخش گوش شنوا اهمیت دهید
تمام هدف و قلب خدمت ما شفای مردم است- یعنی وقتی که مردم حس می کنند توسط دیگران مورد پذیرش، محبت و درک و شناخت قرار گرفته اند. و گوش دادن کلید این مسئله است. وقتی به كسی گوش فرا می دهيد و به او اجازه می دهید که خود را خالی کند، قدرت شفا را در آن مشاهده می کنید. نويسندۀ رسالۀ يعقوب در فصل ٥ آيه ١٦ به همين موضوع اشاره می پردازد و می فرماید: “نزد يكديگر به گناهان خود اعتراف كنيد و برای يكديگر دعا كنيد تا شفا يابيد.” در مسئله اعتراف گوش دادن نقش مهمی را ایفا می کند.
آیا واقعاً مشتاق هستید که خدا از طریق خدمت شما مردم را شفا ببخشد؟

رهبران خوب، شنوندگان خوبی هستند.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن- 3 اوت 2021

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO