مدافعین ایمان مسیحی

مدافع برجسته معاصرمسیحی: جاسلین “جاش” مک داول

5/5 - (1 امتیاز)

مک داول در سال 1939 در شهر یونیون سیتی واقع درایالت میشیگان، چشم به جهان گشود که با اسم جاسلین نام گذاری شد. او یکی از پنج فرزندی بود که برای ویلموت مک داول به دنیا آمده بودند. بیو گرافی نویس ارشد ، جو ماسر ، اشاره می کند که مک داول در جوانی  از اعتماد به نفس بسیار ضعیفی به علت دائم الخمر بودن پدرش و آزار و اذیتهای او، برخوردار بود. مک داول این مطلب را به وضوح بیان کرد که در سنین 6 الی 13 سالگی در ایام کودکی خود مورد سوءاستفاده و آزار جنسی توسط وین بیلی که در مزرعه آنان کار می کرد قرار گرفته است. او در گارد ملی هوایی ثبت نام کرده و بعد از طی آموزشهای ابتدایی، در بخش تعمیرات مکانیکی هواپیماها خدمت می کرد. پس از یک جراحت که بر سر او وارد شد، از این خدمت خارج شد.

او در ابتدا خواستار تحصیل در رشته حقوق سیاسی بود و کلاسهای آمادگی در دانشکده محلی کلاگ را گذراند که یک دوره دو ساله دانشکده کلاگ در کالج جوانان بتل کریک واقع درایالت میشیگان بود. بنابر گفته خود مک داول ، او در آن زمان یک آگنوستیک یا شکاک بوده و در کالج تصمیم گرفت تا در باره شواهد تاریخی ایمان مسیحی به منظور رد آن، تحقیقاتی به عمل آورد. پس از تحقیقات عمیق خود او به ایمان مسیحی روی آورد، و بنابه گفته خود او، به جای رد این مسئله، بالعکس مدارک و شواهد کافی در تأئید و اثبات آن  پیدا کرد. او بعدا" به ویتون کالج در ایالت ایلینویز رفت و در آنجا مدرک تحصیلی لیسانس در هنر را اتخاذ کرد. پس از آن در دانشکده الهیات تالبوت، در دانشگاه بیولا واقع در لا میرادای ایالت کالیفرنیا، به تحصیلات خود ادامه داد و با ارائه تز بررسی الهیات شاهدان یهوه، به درجه کارشناسی ارشد و به عنوان دانشجوی ممتاز، به جایزه استادی الهیات نائل آمد.

در سال 1982 مک داول درجه دکترای افتخاری در رشته حقوق، در دانشکده حقوق سایمن گرینلیف، یا دانشکده حقوق ترینیتی کنونی را  به خاطر به رسمیت شناختن خدمات و مطالبش، کسب کرد. مک داول استاد میهمان آن دانشگاه در سالهای 1980 میلادی نیز بود. او با خانم دوتی یاود ازدواج کرد و ثمره این ازدواج  4 فرزند و 8 نوه می باشد، که در حال حاضر در کالیفرنیا به سر می برند.

شغل و خدمت

در سال 1964 او نماینده  کمپس کروسید فور کرایست بین المللی ( یعنی نهضت  دانشگاه برای مسیح) شد. این خدمات از خدمات جانبی کلیسایی است که متمرکز رساندن پیام انجیل به دانشجویان دانشگاهها و دانشکده ها است که توسط  بیل برایت در سالهای 1950 تأسیس شده بود. همکاری نزدیک او با این سازمان تا امروز نیز ادامه دارد.

خدمت تمام وقت مک داول در این سازمان زمانی شروع شد که او به عنوان سخنگوی میهمان در دانشگاهی در آمریکای  لاتین دعوت شده بود، جایی که او با گروه های دانشجویی مارکسیست و فاشیست به بحث و گفتگو پرداخت. متعاقب این سفر او به آمریکای شمالی بازگشت، یعنی جایی که او به سخنران سیار مشهور شد، جایی که پاسخگوی بسیاری از سؤالات مجهول دانشجویان در رابطه با ایمان مسیحی بود.

در سال 1972 پس از نشر کتاب " شواهد مسیحیت و رأی دادگاه " به عنوان یک مدافع ایمان مسیحی شهرت گسترده ای کسب کرد. بخشی از خدمات سخنرانیهای او متمرکز مسائل جوانان در مورد روابط و اخلاقیات جنسی بوده است، که درسمینارهایی همچون "حد اکثر سکس" و "چرا انتظار؟" منعکس شده اند که به پرهیز جنسی قبل از ازدواج تشویق می کنند. مباحث دیگر در نوشته ها و خدمات سخنوری او به موضوعات مربوط به اعتماد به نفس می باشد( تصویر او ، تصویر من) ، و پرورش ایمان و شخصیت (شواهدی برای شادی کردن) . در دهه 1980 او همچنین یک برنامه تعلیمی شاگردسازی سه ماهه برای خانواده ها در یک  استراحتگاه بنام جولیان حوالی سن دیه گو برگزار کرد.

مک داول بخاطر سمینارها ، مناظرات و کتابهای متعدد مربوط به دفاعیات ایمان مسیحی شهره عام و خاص است. او در نقش مدافع ایمان مسیحی، در سراسر کشور آمریکا و خارج از آن در بسیاری ملل مختلف مانند آفریقای جنوبی و استرالیا ، سخنرانی کرده است.

در سال 1983 اداره مرکزی سازمان خدماتی جاش مک داول به شهر ریچاردسون در ایالت تکزاس، و پس از آن در اکتبر سال 2009 به حوالی شهر پلانوی همان ایالت، نقل مکان کرد. در این سازمانی خدماتی، 75 کارمند شاغل هستند که شعبه هایی نیز در سراسر کشور آمریکا دارد. جاش مک داول مؤسس سازمان مسیحی جاش دات اُرگ (www.josh.org) و پایگاه کِیرلیفت (Operation Carelift)( پایگاه مراقبت بنا کننده) می باشد . پایگاه کِیر لیفت یک سازمان کمکهای بشردوستانه بین المللی است که توسط  شبکه کمکهای جهانی(Global Aid Network که مخفف آن به صورت GAiN است)، در شهر دالاس واقع در ایالت تگزاس، اداره می شود ، که خود شعبه ای از Cru ) یعنی سازمان نهضت دانشگاه ها برای مسیح که تا سال 2011 به این نام شناخته شده بود) است. در سال 1991 در جمهوریهای شوروی سابق، این خدمات شروع به کار کرد.

روش دفاع از ایمان مسیحی

به عنوان یک مدافع ایمان مسیحی مطالب مک داول بر پاسخ به چالشهای ایمان، سؤالهای مطرح شده توسط غیر مسیحیان، شکهای مرتبط با ایمان و ادیان غیر مسیحی تمرکز دارند. مک داول با مباحث مثبت، ایمان به عیسی مسیح را تشویق میکند و با تأکید زیاد بر دلایل تاریخی و قانونی، اصالت و اعتبار و سندیت متنهای کتاب مقدس و الوهیت شخص عیسی مسیح را ثابت می کند.

 در کتاب " شواهد مسیحیت و رأی دادگاه " ، " میزان سنجش رستاخیز" و " او در میان ما راه رفت"  او با ارائه دلایل و شواهد  بسیار، مانند  کشفیات باستانشناسی، نسخه های خطی موجود کتاب مقدس، پیشگویی های انجام شده و معجزه رستاخیز از مردگان مباحث خود را بخوبی مطرح کرده است. در کتاب " بیش از یک نجار" او دلایل تاریخی و قانونی را در هم آمیخته تا شهادتی مستقیم و مدارکی مبتنی بر جزئیات کامل در باره زندگی و رستاخیز عیسی مسیح از مردگان ارائه دهد. او از خطوط همانندی از استدلالات، هنگام مناظره خود با موضوع " آیا عیسی مصلوب شد؟ " با مسلمانی از آفریقای جنوبی به نام احمد دیدات در شهر دوربان در سال 1981 بهره جست.

مک داول مدعی است که شواهد و مدارک برای ایمان مسیحی در کتاب مقدس نه فقط جامع، بلکه کافی است.

مطالب دیگری که او به آنها می پردازد و توجه دارد، به چالش کشیدن علوم روش تحلیل، فرضیه ها و برداشت های نقد علمی کتاب مقدس ( Higher Criticism) از عهد عتیق و شکل و نقد متون عهد جدید (Redaction Criticism of the NT ). کار او در این زمینه شامل نتیجه گیری رایج از مناظرات و مباحثات عالمانه که بالآخص از مباحث انجیلی که در باره نقد علمی کتاب مقدس است، می باشد. در اواخر سالهای 1980 و اوایل 1990 مطالب دفاعیاتی او برخوردی متقابل با چالشهایی بود که در کتابهای معروف از قبیل " خون مقدس و جام مقدس" و" سالهای گم شده عیسی" و نیز مطالب جورج اِی ولز که یک انسان گرا بود، یافت می شد.

او همچنین مباحث دفاعیاتی بسیاری در باره الوهیت عیسی در اثر معروف خود یعنی: " عیسی، دفاعیه ای کتاب مقدسی از الوهیت او". در دو جلد کتاب، از تألیفات او و همکارش دان استوارت با سؤالات و ضدیتهای رایج ایمانی در مورد صحت و سُقم و تفاوتهای متون کتاب مقدسی، طوفان نوح، و آفرینش در تقابل با تکامل، را پاسخ داده اند.

مک داول و استوارت مباحثات دیگر مدافعان ایمان مسیحی را نیز در نهضت مسیحیت ضد بدعت، مخصوصا اثرات والتر مارتین، در کتاب " راهنمای مذاهب امروزی" رواج دادند. در انتقادات آنان از بدعتها و باورهای طرفدار سحر و جادو و طالع بینی و …، مک داول و استوارت بر سؤالات آموزه ای دفاعیاتی مخصوصا" موضوع الوهیت عیسی تمرکز دارند و به باورهایی که در گروه های مذهبی جزء  بدعتها هستند و به عنوان ایمانی غیر راست دین محسوب می شوند  و نیز تاریخچه آنان می پردازند .

رویکرد مک داول به دفاعیات ایمان مسیحی، همانند الاهی دانان پروتستان  که به" کلاسیک" و " مبتنی بر شواهد و مدارک" طبقه بندی کرده اند، می باشد. در هر دو رویکرد دفاعیات مسیحی اینچنین برداشت می شود که استدلالاتی که از ایمان مسیحی دفاع می کنند، متوجه مؤمنین مسیحی و افراد غیر مسیحی می باشد چون به فکر بشری با این دید نگریسته می شود که قادر به درک حقایق مسلم و قطعی در باره خدا است. از سوی دیگر، دفاعیات پیش فرضانه، این روش تحلیل را  با بحث بر سر اینکه بی ایمانان با حقیقت خدا تا حدودی مقاومت می کنند و سرکوب می کنند، زیر سؤال می برد. ( براساس گفته پولس رسول در رومیان 1: 18-20) مشکل  بی ایمانی یک انتخاب اخلاقی نیز هست و نه به سادگی پذیرش کمبود مدارک و شواهد.

منبع: ویکی پدیا

ترجمه: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO