سؤالات رایج

ریشه و قدمت زبان عبری چیست؟ و چگونه این زبان در میان ملل مختلف توسط عبری زبانان مورد استفاده قرار می گیرد؟

5/5 - (3 امتیاز)

زبان عبری از زبانهای زنده  بسیار کهن دنیا به شمار می آید و ریشه سامی دارد. این زبان دارای 22 حرف می باشد و مانند زبان فارسی ما، از راست به چپ خوانده می شود. در آغاز، این زبان دارای علامات همزه، کسره و فتحه و ضمه نبوده تا مشخص کننده طرز تلفظ کلمات باشد. حدود قرن هشتم میلادی این علامات به نوشتجات عبری اضافه شدند. امروزه این علامات در مدارس و دروس زبان عبری تدریس می شوند، اما همچنان در روزنامه ها و کتابها و مجلات عبری از آنها استفاده نمی شود. خوانندگان می بایست با کلمات عبری آشنایی کافی داشته باشند تا مقصود از نوشتجات را متوجه شوند.

قدمت قدیمی ترین نسخ عبری به دو هزار سال پیش از میلاد بر می گردد و بر اساس شواهد مستند، قبایل اسرائیل که کنعان را فتح کردند، به این زبان سخن می گفتند. این زبان تا سال 587 قبل از میلاد مسیح یعنی قبل از سقوط اورشلیم، کاربرد عمومی داشت.

پس از اسارت یهودیان، زبان عبری آرام آرام به عنوان زبان گویشی محو شد، اگرچه هنوز به عنوان زبانی برای استفاده در دعاهای یهودی و منابع مذهبی و مقدس یهود، بصورت زبان نگارشی استفاده می شد. در دوران معبد دوم، عبری به عنوان زبانی برای مراسم مذهبی به کار گرفته می شد.

با در نظر گرفتن این مطلب که تا قبل از احیاء شدن زبان گویشی عبری، این زبان برای مقاصد مذهبی استفاده می شد، اغلب این زبان را " لاشُن ها کودِش" که به عبری به معنای " زبان مقدس" می باشد، می نامیدند و برخی بر این باور بودند که عبری زبان مخصوص فرشتگان بود، در حالی که رابی های یهودی دوران باستان، تأکید می ورزیدند که زبان آدم و حوا در باغ عدن، همان عبری بوده است. فرهنگ عامه یهودی بر این باور بود که بشر تا قبل از آنکه خدا برج بابل را  که به منظور رسیدن به آسمان بنا شده بود، نابود سازد و زبانهای گوناگون در اثر این اتفاق بوجود بیاید، به زبان عبری متکلم بوده و از این احادیث در مقدس نشان دادن زبان عبری مانند احادیثی که در اسلام برای زبان عربی وجود دارد، در میان قوم یهود رایج بوده است.

به هر ترتیب خدا از زبانهای مختلف می تواند برای رسانیدن مقصود و هدف خود از خلقت و نجات این خلقت، بهره بجوید. خدا محدود به یک زبان خاص نیست، همانگونه که عهدعتیق به زبانهای عبری و بعضی قسمتها نیز به زبان آرامی و عهد جدید به زبان یونانی نوشته شده و امروزه کتاب مقدس ما مسیحیان به بیش از دو هزار زبان و گویش دنیا ترجمه و منتشر شده است و پرفروش ترین کتاب قرون متمادی است. 

در ضمن علت آنکه در ملل مختلف، یهودیان زیادی وجود دارند که به عبری متکلم هستند، این است که این قوم تاریخچه بسیار دردناک اسارت و غارت و آزار و اذیت  و شکنجه از جانب قومهای مختلف را تجربه کرده است و در میان ملتهای گوناگون جهان پراکنده می باشند و به خاطر حفظ هوّیت خود، که بخشی از آن زبان مادریشان می باشد، به این زبان اهمیت خاص و ویژه ای قائل هستند.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO