کتاب مقدس

اصولی برای مطالعه پویای کتاب مقدس

رای بدهید

مطالعه پویای کتاب مقدس احتیاج به هیچ جادویی ندارد، زمانی که اصول اساسی این کار را درک کنید، عملی ساده و آسان خواهد بود. پنج اصل کلی وجود دارد که بدون توجه به روشی که کلام خدا را مطالعه می کنید، می باید آن ها را به خاطر بسپارید.

  • راز مطالعه پویای کتاب مقدس در این است که بدانید چگونه سوالات را مطرح کنید.

لازمه هر دوازده روش مطالعه که در این سایت بیان شده است، سوالات شما از متن کتاب مقدس می باشد. تفاوت اصلی در این روش ها، نوع سوالاتی است که شما طرح می کنید. در هر روش باید سوالات متفاوتی را درباره متن بیان کنید. طرح سوالات یک مهارت است که شما می توانید آن ر ا در خود توسعه دهید. هر چه سوالات بیشتری در ارتباط با متن طرح کنید، مطالب بیشتری را خواهید آموخت.

  • لازمه مطالعه پویای کتاب مقدس یادداشت برداشتن از مطالبی است که می خوانید و یا برای شما از کلام خدا آشکار می گردد.

تا زمانی که استنباط های خود را ننویسید، متوجه نخواهید شد که واقعاً چه مطالبی را از متن کتاب مقدس آموخته اید. این تفاوت اصلی بین خواندن کتاب مقدس و مطالعه آن است. در خواندن کتاب مقدس شما به سادگی قسمتی را که انتخاب کرده اید، می خوانید در صورتی که در مطالعه کتاب مقدس شما از مطالب یادداشت بر می دارید. Dawson Trotman می گوید: “افکار به وسیله سخن گفتن و نوشتن رها می شوند”. اگر آنچه را که مشاهده می کنید، روی کاغذ ننویسید، درواقع درباره آنها فکر نکرده اید.

  • هدف نهایی و غایی از مطالعه پویای کتاب مقدس فقط تفسیر آن نیست بلکه کاربرد آن در زندگی.

هدف ما فقط فهمیدن مطالب نیست، بلکه می خواهیم اصول کتاب مقدسی را در زندگی روزانه خود بکار ببریم. Dwight L. Moody مبشر بزرگ مسیحی می گوید:”کتاب مقدس فقط اطلاعات ما را افزایش نمی دهد، بلکه زندگی هایمان را دگرگون می سازد.” کلام خدا شخصیت ما را عوض می کند و هر چه بیشتر به شباهت مسیح در می آورد. ما باید”فقط شنوندگان کلام نباشیم.” بلکه”کنندگان کلام”(یعقوب 1: 22)

  • مطالعه پویای کتاب مقدس به معنی مطالعه منظم کلام خدا است.

مطالعه نامنظم و اتفاقی کلام خدا در واقع نوعی اهانت به کلام مقدس خدا است.نیاز ما مطالعه منظم و مرتب کلام خدا و تعمق در آن است. نباید به قسمتی از کلام، بیش از سایر قسمت ها توجه کرد: عهد عتیق همانقدر کلام خداست که عهد جدید می باشد. بسیاری از مسیحیان درباره عهد عتیق اطلاع چندانی ندارند.

یک دانشجوی کتاب مقدس هنگام مطالعه کلام خدا باید مراحل زیر را پیروی کند.

  • مشاهده: حقایقی را که در کلام خدا وجود دارد، ببینند.
  • طرح سوالات: از طریق بیان سوالات حقایق بیشتری را کشف کند.
  • تفسیر کردن: معنی اصلی متن را درک کند.
  • مقایسه کردن: آنچه را که از کلام خدا فهمیده است با سایر حقایق کتاب مقدسی مقایسه نماید و در انجام این عمل از آیات مشابه استفاده کند.
  • نتیجه گیری: حقایقی را که از مطالعه کلام خدا می آموزد به روش عملی خود بکار برد.

(کتاب Personal Bible Study نوشته William Lincoln که توسط انتشارات Bethany Fellowship به چاپ رسیده است در این زمینه بسیار مفید است.)

  • در مطالعه پویای کتاب مقدس هرگز نباید غنایی را که در کلام خدا وجود دارد، نادیده گرفت و در بدست آوردن آن کوتاهی کرد.

نویسنده مزامیر می گوید:”برای هر کمالی انتهایی دیدم، لیکن حکم تو بی نهایت وسیع است” (مزمور 119: 96). شما می توانید هر چه بیشتر در کلام خدا کنجکاوی کنید، ولی هرگز به عمق نهایی آن نخواهید رسید، سلیمان نبی می گوید:”اگر آن را مثل نقره می طلبیدی و مانند خزانه های مخفی جستجو می کردی آنگاه ترس خداوند را می فهمیدی و معرفت خدا را حاصل می نمودی”(امثال 2: 4-5).

برگرفته از کتاب دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO