پاسخ به اسلامعیسی مسیحکتاب مقدس

مسئلۀ ترتیب وقایع صبح رستاخیز عیسای مسیح از مردگان

3/5 - (6 امتیاز)

مسئلۀ ترتیب وقایع صبح رستاخیز عیسای مسیح از مردگان

به دلیل این که وقایع پس از قیام، به صورتی تکه تکه در اناجیل ذکر شده اند، ارائۀ جریاناتی که نشانگر وقایع هماهنگ و پی در پی باشد، کاری بس دشوار است. نویسندگان اکثراً جزئیات امور را به صورتی کلی توضیح داده اند و در نتیجه ترتیب وقایع، آن طور که باید مشخص نیست.

نکتۀ قابل توجه این است که گروه های مختلف شاگردان، که در جاهای مختلف نیز سکونت داشتند، از قبر ملاقات کردند. و این در حالی بود که آن ها انتظار نداشتند که عیسی از قبر قیام کرده باشد. آن ها به سر قبر رفتند تا بدن او را جهت تدفین نهایی حنوط نمایند. در ابتدا دیدار اولیۀ قبر خالی و اعلام رستاخیز عیسی توسط فرشته، آن ها را دچار وحشت نمود.

آن ها جهت اطلاع دادن این امر به دیگران شتافتند و هنگامی که دوباره به سوی قبر مراجعت کردند، احساسات متغیری از قبیل شادی، ترس، نگرانی و تعجب و تحیّر، آنان را در بر گرفته بود.

بسیاری از وقایع نیز به ثبت نرسیده اند. از بین همۀ این ها هر نویسنده به موارد خاصی اشاره می کند که دیگری نکرده است. یکی، یک مورد را در یک جمله شرح داده، در حالی که دیگری به تفصیل جزء به جزء آن پرداخته است. بعضی از آن ها در یک عبارت کلی، وقایع متعددی را جا داده اند. اما آن چه مسلم است هیچ یک به ذکر کامل وقایع نپرداخته اند.

شاید بتوان با در دست داشتن آن چه که در اناجیل به آن اشاره شده، وقایع را به ترتیب احتمالی زیر طبقه بندی نمود. این ترتیب، معمولاً این چنین در نظر گرفته می شود:

1) در اولین ساعات صبح، دو یا چند گروه از زنان، از محل اقامتشان از بخش های مختلفی چون اورشلیم یا بیت عنیا که احتمالاً در ۲ یا ۳ کیلومتری قبر قرار داشتند، به طرف قبر روانه شدند.

2) احتمالاً در همین زمان بود که مسیح به همراهی دو فرشته که سنگ قبر را کنار زده و کفن را تا کرده بودند، از قبر بیرون آمد.

3) سربازان و نگهبانان قبر که ترسان و متحیر شده بودند، به نزد کاهنان که از آنان خواسته بودند از قبر نگهبانی کنند شتافتند.

4) صبح دم، هنگام نزدیک شدن زنان به قبر، مریم مجدلیه در حالی که جلوتر از آنان حرکت می کرد، قبر را خالی دید، اما هنوز نه فرشته ای دیده بود و نه سخنی که حاکی از رستاخیز عیسی باشد (یوحنا ۲۰: ۱۳ و ۱۵). در این هنگام بود که به نزد پطرس و یوحنا دوید تا آن ها را از جریانِ قبرِ خالی مطلع سازد.

5) سایر زنان جلوتر آمدند. در این هنگام فرشته را دیدند و صدای او را شنیدند و سپس با عجله مسیر دیگری را انتخاب می کنند تا این جریان را به گروه اصلی شاگردان اطلاع دهند.

6) در همین هنگام پطرس و یوحنا به قبر می رسند و به داخل آن وارد می شوند و کفن را بدون جسد می بینند. پس از ترک کردن قبر، یوحنا ایمان می آورد و پطرس متحیر می ماند.

7) در این زمان مریم مجدلیه که به شدت در جستجوی پطرس و یوحنا بود، به قبر بازگشته و در آن جا تنها نشسته و مشغول ماتم و زاری است. در همین حین فرشته را مشاهده می کند و خود عیسی نیز بر وی ظاهر می شود.

8) کمی پس از آن، عیسی بر سایر زنان ظاهر می شود و این هنگامی است که احتمالاً آن ها در مسیر راهی هستند که می خواهند به شاگردان این جریان را اطلاع دهند و یا این که پس از مطلع ساختن شاگردان در حال بازگشت به سوی قبر می باشند. همۀ این وقایع احتمالاً در مدت زمانی کمتر از یک ساعت اتفاق افتاده اند.

برگرفته از  کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO