کتاب مقدس

دورنماها و پیشگویی های مربوط به ظهور مسیح در کتاب اشعیاء نبی

رای بدهید

دورنماها و پیشگویی های مربوط به ظهور مسیح در کتاب اشعیاء نبی

اشعیا ۲: ۲-۴. رؤیای دوران حاکمیت با شکوه مسیح

«و در ایام آخر واقع خواهد شد که کوه خانۀ خداوند بر قلۀ کوه ها ثابت خواهد شد.‌‌.. و جمیع امّت ها به سوی آن روان خواهند شد. و قوم های بسیار عزیمت کرده خواهند گفت، بیایید تا به کوه خداوند و به خانۀ خدای یعقوب برآییم. او طریق های خویش را به ما تعلیم خواهد داد و ما به راه های او سلوک خواهیم نمود».

«کلام خداوند از اورشلیم صادر خواهد شد… و جمیع قوم ها… شمشیرهای خود را برای گاو آهن و نیزه های خویش را برای ارّه ها خواهند شکست. و امّتی بر امّتی شمشیر نخواهد کشید و بار دیگر جنگ را نخواهند آموخت».

کتاب اشعیا، برجسته ترین کتاب عهد عتیق در خصوص نبوت های مربوط به عیسای مسیح می باشد که از نظر شیوۀ نگارش سرآمد تمام نوشتجات ادبی به شمار می رود، به طوری که در حالت جذبه و رؤیا به شکوه و جلال سلطنت مسیح موعود گام می نهد.

اشعیا ۴: ۲-۶. شاخه خداوند

«در آن روز، شاخۀ خداوند زیبا و جلیل خواهد بود» (آیه ۲). «ابر در روز… و درخشندگی آتش مشتعل در شب» (آیه ۵)… «سایه بانی…و پناهگاه خواهد بود» (آیه ۶).

در این جا مسیح به شاخه ای تشبیه شده که از ریشۀ درخت خاندان داود بیرون آمده و به جهت قوم خود راهنما و پناه خواهد بود (در این خصوص در اشعیا ۱۱: ۱-۱۰ شرح جامع تری آورده شده است).

اشعیا ۷: ۱۳ و ۱۴. عمانوئیل

«ای خاندان داود…اینک باکره حامله شده، پسری خواهد زایید، و نام او را عمانوئیل خواهند خواند».

چنین به نظر می رسد که گفته شده شخصی با نام عمانوئیل، از یک باکره در خاندان داود زاده خواهد شد. این بیان آشکارا حاکی از آن است که این شخص همان کسی است که در ۴: ۲ و ۱۱: ۱ از او به «شاخه» و در ۹: ۶ از او تحت عنوان «عجیب» یاد شده است. الوهیت این کودک، از نام او که عمانوئیل و به معنای خدا با ماست، فهمیده می شود. در این نبوت، از باکره و الوهیت مسیح سخن به میان آمده است. این نبوت در متی ۱: ۲۳ و در رابطه با عیسی نقل قول شده است.

اشعیا  ۹: ۱ و ۲ و ۶ و ۷. مولودی عجیب

«در جلیل…قوم نور عظیمی خواهند دید» (آیات ۱ و 2).  «زیرا که برای ما ولدی زاییده و پسری به ما بخشیده شد و سلطنت بر دوش او خواهد بود. اسم او عجیب و مشیر و خدای قدیر و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد. ترقی سلطنت و سلامتی او را بر کرسی داود و بر مملکت وی انتها نخواهد بود…از الآن تا ابدالآباد».

بی تردید، این کودک همان پادشاه ابدی است که به خاندان داود وعده داده شده (۲سموئیل ۷: ۱۶). و البته همان شخصی که در قرون پیشین از او به عنوان شیلوه، ستاره و پیامبری همچون موسی یاد شده بود.

در این آیات، الوهیت این شخص موعود مورد تأکید قرار گرفته است. خاستگاه او در جلیل خواهد بود. نبوتی که دقیقاً با عیسای مسیح مطابقت دارد.

اشعیا ۱۱: ۱-۱۰. سلطنت شاخه

«و نهالی از تنۀ یسی بیرون آمده و شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت» (آیه ۱).

این نهالی است که از ریشۀ درخت خاندان داود بیرون می آمد که همانا مسیح موعود بود.

«و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت، یعنی روح حکمت و فهم» (آیه ۲)… «آن پادشاه نو ظهور خاندان داود، پرچم نجاتی برای تمام قوم ها خواهد بود و مردم به سوی او خواهند آمد» (آیه ۱۰).

«او جهان را به عصای دهان خویش خواهد زد» (آیه ۴). و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم، و طفل کوچک آن ها را خواهد راند» (۶).

«و گاو با خرس خواهند چرید و بچه های آن ها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو، کاه خواهد خورد..‌

«و در تمامی کوه مقدس من ضرر و فسادی نخواهند کرد زیرا که جهان از معرفت خداوند پُر خواهد بود، مثل آب هایی که دریا را می پوشاند» (آیات ۶-۹).

این نبوت، توصیف با شکوهی است از صلحی جهانی که در ملکوت مسیح موعود بر کل جهان حکم فرما خواهد بود.

اشعیا۲۵: ۶-۹؛ ۲۶: ۱ و ۱۹. قیامت مردگان

«یهوه صبایوت در این کوه…موت را تا ابدالآباد نابود خواهد ساخت و اشک ها را از هر چهره پاک خواهد نمود» (آیات ۶ و ۷)…« در آن روز…مردگان تو زنده خواهند شد و جسدهای من خواهند برخاست…و زمین، مردگان خود را بیرون خواهد افکند» (۲۶: ۱ و ۱۹).

این بخش، نبوتی است از قیام عیسای مسیح در کوه صهیون و همچنین قیامت مردگان به طور کلی.

اشعیا ۳۲: ۱ و ۲. سلطنت پادشاه موعود

«اینک پادشاهی به عدالت سلطنت خواهد نمود…و مردی مثل پناه گاهی از باد و پوششی از طوفان خواهد بود و مانند جوی های آب در جای خشک و سایۀ صخره ای عظیم در زمین تعب آورنده، (بی آب و علف) خواهند بود».

در اشعیا ۹: ۶ به الوهیت پادشاه موعود اشاره شده بود. و در این جا از جنبۀ بشری او سخن به میان آمده است، (مردی) در آیه ۲. مردی که به منزلۀ پناه گاهی شخصی برای هر یک از افراد قومش در هنگام بروز هر گونه مصیبت به شمار می رود.

اشعیا ۳۵: ۵ و ۶. معجزات مسیح

«آنگاه چشمان کوران باز خواهد شد و گوش های کران مفتوح خواهد گردید…لنگان جست و خیز خواهند نمود و زبان گُنگ خواهد سرایید» (آیات ۵ و ۶).

این آیات بیان دقیقی است از خدمت عیسای مسیح به صورت معجزات.

اشعیا ۳۵: ۸-۱۰. شاه راه مسیح

«و در آنجا شاه راهی و طریقی خواهد بود و به طریق مقدس نامیده خواهد شد» (آیه ۸).  «و فدیه شدگان خداوند بازگشت نموده، با ترنم به صهیون خواهند آمد و خوشی جاودانی بر سر ایشان خواهد بود و شادمانی و خوشی را خواهند یافت و غم و ناله فرار خواهد کرد». قداست، شادمانی، سراییدن (ترنم)، خوشی، نبودن غم و ناله، مواهبی است که به قوم مسیح موعود تعلق دارند.

اشعیا ۴۰: ۵، ۱۰، ۱۱. سخنان تسلی بخش مسیح

«و جلال خداوند مکشوف گشته، تمامی بشر آن را با هم خواهند دید» (آیه ۵). «اینک خداوند یهوه با قوت می آید و بازوی وی برایش حکمرانی می کند» (آیه ۱۰) «او مثل شبان، گلۀ خود را خواهد چرانید و با بازوی خود بره ها را جمع کرده،  به آغوش خویش خواهد گرفت و شیر دهندگان را به ملایمت رهبری خواهد کرد» (آیه 11).

این نبوت یکی دیگر از جلوه های جلال، قوت و ملایمت عیسای مسیح نسبت به گلۀ کم بنیه اش می باشد.

اشعیا ۴۲: ۱-۱۱. امّت ها

«اینک بندۀ من (آیه ۱)…تو را عهد قوم و نور امّت ها خواهم گردانید (آیه ۶)… و جزیره ها منتظر شریعت او باشند (آیه ۴)…ساکنان اقصای زمین سرود نو را به خداوند بسرایید» (آیه ۱۰).

پادشاه موعود اسرائیل، بر جمیع امت های جهان نیز حکمرانی خواهد کرد و بدین ترتیب سرودهای حمد و شادمانی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت.

اشعیا ۵۳. رنج های مسیح

«خوار و نزد مردمان مردود و صاحب غم ها و رنج دیده..او غم های ما را بر خود گرفت و دردهای ما را بر خویش حمل نمود… ‌‌‌به سبب تقصیرهای ما مجروح و به سبب گناهان ما کوفته گردید.. و از زخم های او شفا یافتیم».

«و خداوند گناه جمیع ما را بر وی نهاد..او مظلوم شد اما تواضع نموده دهان خود را نگشود..و مثل بره ای که برای ذبح می برند… از زمین زندگان منقطع شد و به جهت گناه قوم مضروب گردید…‌»

«اما خداوند را پسند آمد که او را مضروب نماید…‌‌‌چون جان او را قربانی گناه ساخت…‌و مسرّت خداوند در دست او میسر خواهد بود….‌‌و به معرفت خود بسیاری را عادل خواهد گردانید».

مشخص ترین جنبۀ نبوت های موجود در خصوص پادشاه موعود حاکی از آن است که او خدمتگزار رنج دیدۀ خداوند خواهد بود. این نکته در قربانی هابیل، همچنین تقدیم اسحاق توسط ابراهیم و نیز به صورت آشکارتری در انجام مراسم عید فصح و همچنین در تصویری که از کفارۀ گناهان در مزمور ۲۲ ارائه شده، به خوبی نمایان است. و در این باب، یعنی اشعیا باب ۵۳، جزئیات دقیق تری مطرح می شوند که نمای مسیح در عهد عتیق را کامل تر می سازد. در باب های ۵۴، ۵۵، ۶۰ و ۶۱ همین پادشاه رنج دیده، جهان را از سرود شادمانی مملو می گرداند‌. و بدین ترتیب این نبوت های شگفت انگیز به دورۀ مسیحی اختصاص می یابند.

اشعیا ۶۰. نور جهان

«تاریکی جهان را خواهد پوشانید« (آیه ۲). «برخیز و درخشان شو، زیرا نور تو آمده و جلال خداوند بر تو طالع گردیده است» (آیه ۱). «یهوه برای تو نور جاودانی خواهد بود و روزهای نوحه گری تو تمام خواهد شد» (آیه۲۰).

در عهد جدید به کّات از عیسای مسیح به عنوان نور جهان یاد شده است.

اشعیا ۶۲: ۲؛ ۶۵: ۱۵. نام جدید

«و تو به اسم جدیدی مسمی خواهی شد» (۶۲: ۲). «پس خداوند یهوه…بندگان خویش را به اسم دیگر خواهد نامید» (۶۵: ۱۵).

قوم خدا در زمان عهد عتیق، اسرائیلیان نامیده می شدند. اما از زمان عیسای مسیح به بعد، مسیحی خوانده می شوند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO