دفاعیات ایمانکتاب مقدس

کتاب یاشر چیست و آیا می بایست جزء کتاب های کتاب مقدس باشد؟

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب یاشر چیست و آیا می بایست جزء کتاب های کتاب مقدس باشد؟

کتاب یاشر احتمالاً مجموعه یا مجموعه‌ای از ترانه‌ها و اشعار عبری باستان در ستایش قهرمانان اسرائیل و بهره برداری های آن ها در نبرد بوده است. از کتاب یاشر در یوشع 10: 12-13 وقتی که خدا در نبرد بیت حورون خورشید را در وسط روز متوقف ساخت، اشاره شده است. همچنین در دوم سموئیل 1: 18- 27 نیز از آن صحبت شده که حاوی سرود یا مرثیۀ کمان است یعنی همان سرود غم انگیزی که داود در زمان مرگ شائول و یوناتان سرائید.

سؤال این است که اگر کتاب یاشر در کتاب مقدس ذکر شده است، چرا در کتاب های کانن کتاب مقدس اثری از آن نیست؟ ما می دانیم که خدا نویسندگان کتاب مقدس را هدایت کرد تا از بخش هایی از منابع متعدد و گوناگونِ خارج از کتاب مقدس در تألیف کلامش استفاده کنند. قسمت ثبت شده در یوشع 10: 13 نمونۀ خوبی از این موارد است. یوشع در ثبت این نبرد، قطعاتی از کتاب یاشر را درج کرد، نه به این دلیل که این تنها منبع او از آنچه رخ داده بود، می باشد، بلکه در واقع با این کار می خواست این مفهوم را برساند که: «اگر سخنان مرا باور نمی‌کنید، پس بروید و آن را در کتاب یاشر بخوانید. حتی آن کتاب هم این رویداد را ثبت کرده است.»

آثار عبری دیگری نیز وجود دارند که در کتاب مقدس ذکر شده است که خدا نویسندگان را هدایت کرده تا از آن ها استفاده کنند. برخی از آن ها عبارتند از: کتاب جنگ های خداوند (اعداد 21: 14)، کتاب سموئیل رائی، کتاب ناتان نبی، و کتاب جاد رائی (اول تواریخ 29: 29). همچنین، اعمال رحبعام و تواریخ پادشاهان یهودا (اول پادشاهان 14: 29). این را نیز می دانیم که سلیمان بیش از هزار سروده نگاشت (اول پادشاهان 4: 32)، با این حال فقط دو سرود از آن ها در کتاب مزامیر ۷۲ و ۱۲۷  ثبت شده است.

پولس که تحت الهام روح القدس در عهد جدید رسالات بسیاری نگاشته، نقل قولی از اپیمنیدس شاعر کریتی در رساله اش به تیطس 1: 12 ذکر نموده و از شاعران اپیمنیدس و آراتوس در سخنرانی خود در آتن نیز نقل قول نمود (اعمال رسولان 17: 28).

نکته این است که نویسندۀ الهیِ کتاب مقدس از مطالبی استفاده می‌کرد که از منابع مختلف انتخاب شده بودند و آن ها را در طرح اصلی خود برای کتاب مقدس تطبیق می‌داد. ما باید درک کنیم که تاریخ آن گونه که در کتاب مقدس ثبت شده است به صورت مجزا رخ نداده است. افرادی که در کتاب مقدس ذکر شده است با افراد دیگر تعامل داشتند. برای مثال، اگر چه کتاب مقدس در این مورد کاملا روشن است که فقط یک خدا وجود دارد، اما در ضمن تعدادی از خدایان را ذکر می کند که مردم هم در اسرائیل و هم در ملل اطراف پرستش می کردند. به همین ترتیب، در اعمال رسولان 17: 28 و تیطس 1: 12، گاهی اوقات شاهد نقل قول هایی از نویسندگان سکولار هستیم. این بدان معنا نیست که نویسندگان این نقل قول ها نیز از خدا الهام یافته اند. این به سادگی به معنای آن است که این نگارندگان اتفاقاً به مطلبی اشاره کرده اند که برای روشن شدن بیشتر موضوع مفید بوده است.

امروزه کتابی به نام “کتاب یاشر” وجود دارد، اما این همان کتابی نیست که در عهد عتیق ذکر شده است بلکه کتابی جعلی متعلق به قرن هجدهم میلادی است که ادعا می‌کند ترجمه‌ای از کتاب «گمشدۀ» یاشر توسط آلکوین، یک محقق انگلیسی قرن هشتم است. همچنین کتابی تازه تر با عنوان “کتاب یاشار” توسط نویسندۀ علمی تخیلی و فانتزی یعنی بنجامین روزنبام وجود دارد که این کتاب یک اثر کاملاً تخیلی است.

کتاب دیگری به همین نام که بسیاری آن را «شبه یاشر» می نامند، با این که به زبان عبری نوشته شده است، همان «کتاب یاشر» نیست که در کتاب مقدس به آن اشاره شده است. این کتاب حاوی افسانه‌های یهودی از زمان خلقت تا فتح کنعان به رهبری یوشع است، اما محققین معتقدند که این کتاب تا پیش از سال 1625 میلادی وجود خارجی نداشته است. علاوه بر این، چندین اثر الاهیاتی دیگر از خاخام ها و علمای یهودی به نام «سِفِر ها یاشر» (Sefer ha Yashar) وجود دارد، اما هیچ یک از این ها ادعا نمی کنند که کتاب اصلی یاشر است.

در پایان، به این نتیجه می رسیم که کتاب یاشر که در کتاب مقدس به آن اشاره شده، گم شده است و تا دوران معاصر باقی نمانده است. تمام آنچه واقعاً در مورد آن می دانیم در دو نقل قول از کتاب مقدس که قبلاً ذکر شد، یافت می شود. کتاب های دیگر که دارای این عنوان هستند، صرفاً داستان های تخیلی یا رساله های اخلاقی یهودی می باشند.

 

ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO