کلیسا

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: هفت راز کلیسا

رای بدهید

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: هفت راز کلیسا

از قرن سیزدهم در کلیسا همواره “هفت راز” بوده است که عبارتند از: تعمید، تثبیت روح القدس، قربانی مقدس، توبه، کهانت، ازدواج و تدهین بیماران. از طریق تعمق در معنای این “رازها” فهمیده ایم که این رازها در اصل وجوه مختلف رازی واحد می باشند، راز مسیح که نیز راز بدن رستاخیز کرده وی بوده و راز کلیسا، راز حضور خدا در میان مجمع ایمانداران و به واسطه همین مجمع، راز حضور خدا در دنیا نیز می باشد. این راز به واسطه مشارکت ما در آیین قربانی مقدس که به درستی مشارکت در راز مسیح و تجربه راز کلیساست به ما زندگی می بخشد. توسط تعمید و تثبیت روح القدس ما به مجمع قربانی مقدس راه یافته و عضو بدن مسیح می گردیم. به وسیله توبه به کلیسایی که از راه گناه ترک گفته بودیم، باز می گردیم. به واسطه راز ازدواج، کانونهای جدید خانوادگی به تمامیت کلیسا ملحق می شوند. از راه تدهین، اعضای بیمار کلیسا مشارکت کامل خود را در زندگی بدن مسیح باز می یابند و بالاخره از طریق مرتبت یابی کهانتی، ساختار مجمع قربانی مقدس شکل می گیرد. خلاصه کلام، تمامی این “رازها” قطعاً در تکامل راز قربانی مقدس سهمی داشته و به آن منتهی می شوند و همگی چیزی جز اعلام راز واحد مسیح که توسط روح القدس خود در کلیسا زنده است، نمی باشند.

“رازها” در حقیقت اعمال ساده انسانی نیستند بلکه اساساً عبارت از مظاهر پنطیکاست و اعمال روح القدس بوده و موید کلام مسیح می باشند که ما را در غنای به انتها و نهفته در مسیح سهیم نموده به طوری اسرارآمیز و به منظور شرکت دادن ما در کاری که برای دنیا انجام می دهد، متحد می سازد.

“این سر عظیم است لیکن من درباره مسیح و کلیسا سخن می گویم” (افسسیان 5: 32).

اینک که توسط نجات دهنده خود این چنین مورد احترام واقع شده ایم می توانیم با پولس قدیس هم صدا نشده و نگوییم “یقین می دانم که نه موت و نه حیات و نه فرشتگان و نه روسا و نه قدرتها و نه چیزهای آینده و نه بلندی و نه پستی و نه هیچ مخلوق دیگر قدرت خواهد داشت که ما را از محبت خدا که در خداوند ما مسیح عیسی است جدا سازد”؟

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO