کتاب مقدس

نکاتی چند پیرامون مسئلۀ طوفان نوح (بر اساس پیدایش 7: 6-8: 19)

5/5 - (1 امتیاز)

نکاتی چند پیرامون مسئلۀ طوفان نوح (بر اساس پیدایش 7: 6-8: 19)

«جمیع چشمه های لجۀ عظیم شکافته شد و روزنه های آسمان گشوده شد» (پیدایش 7: 11). می توان درۀ فرات را تنگۀ نیم کرۀ شرقی نامید، یعنی جایی که دریای مدیترانه و اقیانوس هند به هم نزدیک می شوند. سرزمین کوهستانی ارمنستان تقریباً شبیه یک جزیره است که در شمال آن دریاچۀ خزر و دریای سیاه، در غرب آن مدیترانه، و در جنوب آن خلیج فارس و اقیانوس هند قرار دارند. یک نشست ناگهانی و عظیم منطقه باعث می شد که آب های این دریاها به داخل منطقه بریزد، و در همان حال، باران نیز از آسمان می بارید.

وسعت طوفان

»همۀ کوههای بلند که در زیر تمامی آسمان ها مستور شد. و هر ذی جسدی که بر زمین حرکت می کرد…مردند» (7: 19 و 21). بی تردید، این همان شیوه ای است که به آن، سام داستان سیل را برای فرزندان و نوه هایش حکایت کرد یا نوشت. او داستان را همان گونه تعریف کرد که خود دیده بود. آیا باید داستان او را بر اساس جغرافیای زمان خودش تعبیر کنیم یا جغرافیای زمان حاضر؟ همۀ نژاد بشری، به جز نوح و خانواده اش از بین رفتند. برای نابود کردن بشریت، لازم بود سیل فقط آن اندازه از زمین را بپوشاند که مسکونی بود. اگر گفتۀ کتاب مقدس را بپذیریم، پس از آدم یعنی نخستین انسان، تنها ده نسل زندگی کرده بودند. چگونه می شد که یک خانواده در ده نسل و با روش های ابتدایی مسافرت، بتوانند همۀ زمین را پر سازند؟ به احتمال زیاد، بشر از منطقۀ فرات زیاد دور نشده بود.

زمان در کشتی

نوح 7 روز پیش از شروع بارندگی وارد کشتی شد (پیدایش 7: 4 و 10). بارندگی در هفدهمین روز از ماه دوم ششصدمین سال زندگی نوح آغاز شد (پیدایش 7: 11). 40 روز باران بارید (پیدایش 7: 12). آب 150 روز زمین را پوشانده بود (پیدایش 7: 24؛ 8: 3). کشتی در روز هفدهم ماه هفتم بر خشکی قرار گرفت (پیدایش 8: 4). دَرِ کشتی در روز اول ماه اول از ششصد و یکمین سال زندگی نوح گشوده شد (پیدایش 8: 13). آن ها در روز 27 از ماه دوم از کشتی خارج شدند (پیدایش 8: 14-19). یک سال و هفده روز در کشتی: 5 ماه شناور بر آب، و 7 ماه بر روی کوه.

کوه آرارات

کشتی شناور بر آب، بیش از 500 مایل از نقطۀ شروع حرکتش دور شد و سرانجام بر قله ای به نام آرارات در کوه های ارمنستان قرار گرفت، این قله حدوداً در 12 کیلومتری شمال نینوا قرار دارد و ارتفاع آن 5165 متر است. در پای این کوه شهری به نام نخوانا یا نخجوان قرار دارد که ادعا می شود مقبرۀ نوح در آن است، نام این شهر به معنی «نوح در اینجا ساکن شد» است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

یک دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از محبت شما که این در اطلاح رسانی ما را یاری می‌دهید…
    برکت خدا با شما باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO