کتاب مقدسهنر و ادبیات

وسایل موسیقی در کتاب مقدس: مقدمه و اشاره ای به دوران کوچ نشینی

رای بدهید

وسایل موسیقی در کتاب مقدس

مقدمه

قبل از پرداختن به موضوع وسایل موسیقی در کتاب مقدس، لازم است به نکته ای مهم توجه داشت. با توجه به تحقیقات امروزی در ترجمۀ انگلیسی King James و همچنین در ترجمۀ قدیمی کتاب مقدس فارسی تمام اسامی که برای ترجمۀ وسایل موسیقی بکار رفته است، دقیقاً بیان کنندۀ همان وسایلی نیست که در عهد عتیق بکار می رفته است. بنابراین بر خلاف روال موجود در دائره المعارف، در این قسمت توضیح دربارۀ وسایل موسیقی را بر اساس اسامی بکار رفته در زبان عبری و یونانی، بیان کرده ایم. در ادامه توضیح داده ایم که این وسیلۀ موسیقی واقعاً چه وسیله ای می توانسته باشد و در ترجمه های مختلف و از جمله در ترجمۀ فارسی به چه نامی، خوانده شده است.

دوران کوچ نشینی

2000 تا 1000 قبل از میلاد

قبل از مطالعۀ این بخش باید این واقعیت را در نظر داشت که کتاب مقدس اطلاعات کمی از ماهیت ابزار موسیقی قوم خدا در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین تعیین دقیق نوع هر یک از آنان امکان پذیر نیست.

در اوایل هزارۀ دوم قبل از میلاد ابراهیم از اقوام سامی جدا شده و با خانوادۀ خود از شهر اور در بین النهرین مهاجرت کرده و رهسپار کنعان (فلسطین) گردید. یعقوب نوۀ ابراهیم قوم خود را به مصر که چراگاه هایش سر سبز بود هدایت و قوم مذکور در آنجا به مدت چهار صد سال و در تماس نزدیک با فرهنگ های دو دورۀ فراغنۀ میانی و نو زندگی کردند تا سرانجام به بردگانی مبدل گشتند. در حدود هزار و پانصد یا هزار و سیصد سال قبل از میلاد مسیح به شریعت موسی گرویدند و به رهبری حضرت موسی به کنعان هدایت گشتند. بر اساس مطالب فیلوی یهودی (Phili Judaeus، اهل اسکندریه و متولد 30 قبل از میلاد) موسی نزد کاهنان مصری در علوم موسیقی تعلیم دیده بود. در کتب تورات تأکید زیادی بر موسیقی نشده است ولی بعد از خروج از مصر و عبور از دریای سرخ، قوم و مریم خواهر موسی وی را در خواندن سرود همراهی کردند. آواز مریم در سفر خروج با ضرب قاب داری به نام توف Tof که معمولاً تیمبرل Timbrel با تیره (دایره یا دایره زنگی) نامیده می شود انجام گرفت.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO