پاسخ به اسلام

شباهت بین اسلام و مسیحیت در چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

در زیر کپی مقاله ای از وب سایت پرپاسخ را که نگرشی از دیدگاه کتاب مقدس مسیحیان به اسلام را توضیح می دهد، برای شما می فرستم. شاد و پیروز و سربلند باشید، کشیش ورژ باباخانیان:

نگرشی به اسلام

مسلمانان دوستان من هستند.                     

در زمانی که رسانه ها توجه بسیاری به گروههای افراطی مسلمان می دهند، لازم است که تذکر دهیم که بیشتر مسلمانان افرادی گرم و مهمان نواز و صلح جو هستند. آنان همسایه های ما و دوستان ما هستند. در کل، من راحت تر می توانم با مسلمانان در مورد ایمان صحبت کنم تا افراد بی ایمان. بر عکس بسیاری در کشورهای غربی ، بیشتر مسلمانان خدا ترس  و آگاه از داوری قریب الوقوع الهی، و راغب به صحبت در مورد خدا و پیامبران هستند. برای آنانی که از اعتقادات اساسی مسلمانان آگاهی کافی ندارند، توضیحات ذکر شده در زیر می تواند راهنمایی  باشد.

اسلام، مسلمانان و الله

اسلام دین مسلمانان است. کلمه عربی اسلام به معنی تسلیم است ( به الله) . مسلمان به معنی فردی است که تسلیم الله است. الله کلمه عربی است برای خدا. باور اساسی اسلام از خدا یگانگی اوست. خدا بزرگ است، غیر قابل توصیف، قادر مطلق، و رحیم ، خصوصا نسبت به مسلمانان. تمام اتفاقات در دنیا از قبل توسط خدا مقدور شده. مسلمانان اعتقاد دارند که خدا خواست خود را  به انسان آشکار کرده ولی نه ذات خود را. مسلمانان رابطه خود را با خدا به شکل سرور و غلام می نگرند، و رابطه پدر و فرزندی را نا ممکن می دانند.

پنج ستون

حدود یک میلیارد مسلمان دنیا، خود را در موقعیتهای مختلف اجتماعی فرهنگی و اقتصادی می یابند، میان شیخ های ثروتمند نفت تا کشاورزان معمولی آفریقای غربی. هر چند فرهنگ و نقطه نظرهای محلی تاثیر زیادی بر اعتقادات مسلمانان دارد، اما تمام مسلمانان موافق " پنج ستون" دین اسلام هستند. بیشتر مسلمانان بر این باورند که آنان می بایست این پنج وظایف را انجام دهند تا کفاره گناهان خود را بپردازند و مکانی در بهشت کسب کنند.                                                                                     

پنج ستون اسلام:                                                                                                                                  

1- شهادت: لا اله الا الله ، و محمد رسول الله. خدای جز الله نیست و محمد رسول خدا است.                                              

2- آئین دعا یا نماز( صلات) : پنج بار در روز در وقتهای مشخص، به زبان عربی، رو به مکه، و ماقبل آن غسل صورت و دست و پا می باشد.                                                                                                                                               

3- هدایا( زکات): تقسیم کردن 2.5 % از دارایی شخص با بینوایان.                                                                    

4-  روزه: روزه اجباری از طلوع تا غروب به مدت یک ماه، که در ماه رمضان که نهمین ماه قمری اسلامی است انجام می شود.   

5. زیارت به مکه( حج) :  در صورت داشتن قدرت مالی و جسمی، حد اقل یک بار در طول عمر ملزم به این سفر هستند.                

 

پیامبران و قرآن    

اکثر مسلمانان به پیامبران کتاب مقدس ایمان دارند. در قرآن بیش از 20 انبیای کتاب مقدس ذکر شده است، از جمله ابراهیم، موسی، داوود، یحیی تعمید دهنده و عیسی مسیح. مسلمانان بر این اعتقادند که محمد( متولد 570 بعد از میلاد در مکه که در سال 632 بعد از میلاد در مدینه دفن شده) آخرین و بزرگترین پیامبر می باشد.                                                                          

مسلمانان بر این باور هستند که خدا خواست خود را در 4 کتاب بر انسان آشکار کرده است : کتابهای تورات موسی، مزامیر داوود، انجیل عیسی و قرآن محمد. بعضی از مسلمانان اعتقاد دارند که مکاشفه خواست خدا در قرآن دیگر مکاشفات کتب قبلی را نقض میکند. البته این باور ریشه ای در قرآن ندارد. آنان ایمان دارند که محمد ( که خواندن و نوشتن را نیاموخته بود) آیه های قران را در عرض چندین سال از طریق فرشته جبرئیل در غاری در نزدیکی مکه دریافت کرده است. محمد این آیه ها را به پیروان خود تکرار می کرد و آنان آنرا می نگاشتند. سالها بعد از مرگ محمد ، این آیه ها جمع آوری شده و در یک کتاب به نام قرآن جای داده شده است. 

قرآن داری 114 بخش( سوره) است و دو سوم طول عهد جدید است. مسلمانان احترام خاصی برای قرآن دارند و تحت  تأثیر زبان عربی و نگارش شاعرانه آن قرار می گیرند. هر چند اکثر مسلمانان قرآن را کاملا قرائت نکرده اند ، اما آن نقطه مرجع تمام حوزه های زندگی است ، از قبیل ، مذهب، خانواده، سلامت، اخلاق، اقتصاد و سیاست . مانند کتاب مقدس، قرآن نیز حقیقت خدا و شیطان را تأیید میکند، همچنین ، فرشتگان، ارواح نا پاک، روز قیامت و داوری، اجتناب از جهنم و کسب کردن بهشت. اما تشابهات در اینجا به پایان می رسد. تشریحات قرآن در این نقاط اختلاف بزرگی با آنچه در کتاب مقدس از طریق انبیا ثبت شده، دارند.

 

خدا                 

قرآن خدا را دارنده یک هویت می شناساند." از گفتن، سه، اجتناب کن، برایت بهتر است. خدا تنها یک خدا است1 دور از جلال او است که او پسری داشته باشد!" (4:172). { توجه داشته باشید که منظور سوره 4 و آیه 172 است. هر چند در نسخه های متفاوت می تواند چند آیه فاصله داشته باشد.} این و آیه های دیگر در قرآن (5:116)، به علاوه دعای غیر کتاب مقدسی کلیسای کاتولیک به مریم، باعث شده که مسلمانان بر این عقیده باشند که ما مسیحیان به 3 خدا ایمان داریم، خدا، مریم و عیسی  ، این سوءتفاهم بسیار غمگینی است از آنچه یک مسیحی واقعی ایمان دارد. کتاب مقدس می فرماید: " زیرا تنها یک خدا هست و بین خدا و آدمیان نیز تنها یک واسطه وجود دارد، یعنی آن انسان که مسیح عیسی است." ( اول تیموتاؤس 2: 5)                                                               

کتب مقدس به وضوح چند خدایی و بت پرستی را محکوم می کند، و همواره بر یگانگی خدا تأکید می کند، " خداوند، خدای خود را بپرست و تنها او را عبادت کن…. یهوه، خدای ما، خداوند یکتا ست!" ( متی 4: 10 ، تثنیه 6: 4،13  ، مرقس 11: 29 ) هرچند یکتایی با عمق و بعد تضادی ندارد. قرآن خدا را به صورت نا شناختنی و یک بعدی معرفی می کند. کتاب مقدس خدا را به شکل شخصی که خود را مکشوف می سازد و سه بعدی آشکار می کند، پدر ابدی، پسر ابدی و روح القدس ابدی.                                                                                                                                

 شیطان، گناه و انسان   

قرآن می آموزد که شیطان به ابلیس تبدیل شد هنگامی که از دستور خدا برای تعظیم به آدم سرپیچی کرد.( 7: 11-18) گفته می شود که آدم تا قبل از خوردن میوه ممنوعه، در بهشت آسمانی بود. بعد از عصیان آدم ، خدا او را به زمین فرستاد. قرآن بی اطاعتی آدم را یک خطای جزئی می نگرد تا یک سقوط عظیم. بنابه بسیاری از محققان قرآن ، تنها کاری که آدم می بایست انجام می داد تا مورد لطف خدا قرار می گرفت، آموختن و تکرار دعا های خاصی بود.( 7: 18-30، 2: 30-40)

در حالی که کتاب مقدس خدا را کاملا مقدس و انسان را کاملا فاسد توصیف می کند، قرآن ، انسان را به شکل ضعیف و گمراه تجلی می دهد. در نگارش اسلامی ، انسان به نجات نیازی ندارد، بلکه به راهنمایی تا ذات پاکی را که از خدا دریافت کرده است، پرورش دهد. اگر او در خواندن نماز و دادن صدقه و نگاهداشتن روزه امین باشد ، به احتمال زیاد خدا از گناهان او چشم پوشی می کند و به سوی بهشت که باغ لذت های جسمانی است ، راهنمایی خواهد کرد.                                                                             

 

عیسی                                                                                                                                                   

هر مسلمانی اعلام  می کند که به عیسی ایمان دارد. با آن منظور که آنها ایمان دارند که عیسی یکی از 124000 پیامبران است، و او تنها برای یهودیان فرستاده شده بود ، او تثلیث را انکار کرد، و آمدن محمد را پیشگوئی کرد، او پسر خدا نبود و به صلیب هم کشیده نشد! کتب مقدس اینگونه عیسی  را " عیسی دیگر"  می نامد." دوم قرنتیان 11: 4)                                                         

قرآن تصویر متناقض از عیسی به مسلمانان ارائه می دهد. در بعضی از آیات عیسی را به عنوان " تنها یک پیامبر" ( 4: 171-173، 5: 75 ، 2: 136) معرفی می کند، و در آیات دیگر صفات و عناوین الهی به او منسوب می کند که به هیچ پیامبر دیگری نمی دهد. برای مثال، قرآن  تولد عیسی را از یک باکره تأیید می کند، و اینکه او پارسا و مقدس بود، و  دارای قدرت خلقت زندگی  بود، کوران را بینا می کرد، جذامیان را شفا می داد و مردگان را زنده می کرد.( 3: 45-51 ، 5: 110-112، 19: 19 ). اضافه بر اینها قرآن عیسی را مسیح می خواند، کلام خدا و روح خدا( 4: 171-172). این تفسیرها و عناوین خارق العاده  باعث جستجوی بسیاری از مسلمانان برای دانستن بیشتر در مورد  حقیقت عیسی شده است.

روزی یک مسلمان متدین به من گفت،" قرآن عیسی را روح الله می خواند، اگر عیسی واقعاً روح خدا است ، پس او می بایست خود خدا باشد."  این مسلمان در شرف پی بردن به یکی از اصول اساسی کتاب مقدس بود- نه اینکه انسان خدا شد- بلکه خدا انسان شد تا خود را به فرزندان آدم آشکار سازد و آنان را از گناهانشان نجات بخشد. چندی بعد ، به قیمت طرد شدن از خانواده خود، این مسلمان عیسی را به عنوان منجی و خداوند خود قبول  کرد.                                                                                                   

پسر خدا

بزرگترین گناه در اسلام شرک است. شرک  برابر دانستن هر چیز و هر کس با خدا است. قرآن منکر لقب عیسی به عنوان پسر خدا است. " آنان می گویند" خدا پسری دارد". دور از خدا" ( 2: 110) " بگو، اگر خدای رحمت پسری داشت، من اولین کس خواهم بود که او را بپرستد." ( 43: 81، 4: 172، 5: 72-73) . متأسفانه ، بسیاری از مسلمانان " پسر خدا" را از طریق جسمی می پندارند. آنان تجسم می کنند که خدا زنی را به همسری گرفت و از او دارای پسر شد! در دروس متعدد عدالت یا پارسایی ما با طرقی مختلف با استفاده از کتاب مقدس، به آنان توضیح می دهیم که چرا انبیا و فرشتگان و حتی خدا ، عیسی را پسر خدا می نامند. این توضیحات ساده به مسلمانان کمک می کند تا دیگر هنگامی که لقب واقعی عیسی را به عنوان پسر خدا ، می شنوند، نگویند " استغفر الله" ( خدا تورا برای این کفر گویی ببخشد).                                                                                                                                          

کتاب مقدس به ما سه دلیل اصلی برای پسر خدا بودن عیسی به ما می دهد. جالب است که قرآن نیز در آیات مختلف این دلایل را تأیید می کند.                                                                                                                                           

1- کتاب مقدس عیسی را پسر خدا می نامد چون او از خدا آمد. ( اشعیا 7: 14 ، لوقا 1: 34-35 ) قرآن نیز مانند این ، می آموزد که عیسی مستقیما از خدا آمده، که او از یک باکره متولد شده، و او پدر زمینی ندارد.( 3: 47 ، 19: 20 ) . قرآن همچنین عیسی را از تمام پیامبران دیگر با مسیح خواندن او، مجزا می کند.( 4: 157 ، 171، 172 ) برعکس آدم که از خاک گرفته شد، مسیح از آسمان نزول کرد.

2- کتب مقدس عیسی را پسر خدا می نامد چون او مانند خدا است. او شخصیت مقدس و پاک خدا و تمام مشخصات عظیم خدا را نیز دارد. هر گونه پدر ، آنگونه نیز پسر.( عبرانیان 1: 1-9 ، متی 17: 5) . قرآن عیسی را " پسر مقدس" می خواند.(19:19، 3:46) ، در حالی که نسبت به پیامبران دیگر میگوید که آنان نیاز به بخشش دارند(38: 24 ، 48: 1) ،قرآن هیچ گناهی را به عیسی نسبت نمی دهد. همچنین عیسی را دارای قدرت عظیم می داند که تنها خدا از آن برخوردار است.( 3: 45-51، 5: 110-112).                       

3- کتاب مقدس عیسی را پسر خدا می نامد چون او با خدا یکی است. او کلام ابدی است که همواره با خدا یک بوده است.( یو حنا 1: 1-18، فلیپیان 2: 5-11) همچنین قرآن عیسی را کلام خدا و روح خدا می نامد( 4: 171،172) همانگونه که به صورت اسرارآمیزی، یک فرد با کلام و روح خود یکی است_ همچنان خدا با کلام و روح خود تا ابد یک می باشد.               

 

صلیب

تمام انبیای کتاب مقدس، به اشکال مختلف، قربانی شدن مسیح را پیشگوئی کرده ند. اما در قرآن آمده: " آنان منکر حقیقت شدند و به مریم دروغ وحشتناکی اعلام کردند: ما مسیح را کشتیم ، عیسی پسر مریم، رسول خدا. آنان او را نکشتند، و نه به صلیب کشیدند، بلکه اینچنین به نظرشان آمد". (4: 157) در حالی که علمای قرآن این آیه را به صورتهای مختلف تفسیر می کنند، بسیاری از مسلمانان متعصّبانه این حقیقت تاریخی و ثبت شده  در کتاب مقدس را در مورد مرگ عیسی بر روی صلیب رد می کنند. اعتقاد آنان بر این است که برای پیامبری بزرگ چون عیسی مرگ اینچنین شرم آور است. پس مسلمانان پیام اصلی انبیای کتاب مقدس را رد می کنند- عیسی مسیح خود را برای فدیه گناهان تمام جهان قربانی کرد " تا پیشگویی های پیامبران تحقق یابد" ( متی 26: 56).                     

 

قرآن خبر خوش کفاره گناهان بوسیله پاشیده شدن خون عیسی تا بدین وسیله خدا "خود عادل باشد و کسی را نیز که به عیسی ایمان دارد ، پارسا بشمارد" ( رومیان 3: 26) . یک مسلمان هیچ نیازی در مرگ کفاره ای مسیح بی گناه نمی بیند. قرآن می گوید، " هیچ کس بار دیگری را بر دوش نمی گیرد" ( 6: 164، 17: 14-16، 39: 7). اسلام می آموزد که خدا گناه را بر اساس توبه و اعمال نیک یک شخص می بخشد( 42: 26، 31، 39: 54،55). بنیان نجات در قرآن اعمال انسان برای خدا است. در حالی که بنیان نجات در کتاب مقدس کاری است که خدا برای انسان انجام داد، " ما را نه به سبب کارهای نیکویی که کرده بودیم، بلکه از رحمت خویش نجات بخشید.." ( تیطوس 3: 5).                                                                                                                       

 

قربانی اسلام                                     

در حالی که اسلام مرگ مسیح را بر روی صلیب رد می کند- قرآن قربانی عهد قدیم را صادقانه برگزار می کند که خود نشانه ای از قربانی مسیح بود. هر سال، در روز دهم آخرین ماه تقویم اسلامی، مسلمانان عید قربان را جشن می گیرند. در این روز مسلمانان در تمام دنیا قوچ به دقت انتخاب شده ( یا گوسفند، بز، گاو و شتر) را قربانی می کنند ، به یادگاری از قوچی که خدا برای قربانی  بر روی کوه  به جای پسر ابراهیم فرستاد. متاسفانه، آنان این موضوع را نادیده می گیرند ، که دو هزار سال بعد از فرستادن قوچ قربانی برای ابراهیم ، خدا  قربانی سمبولیک ابراهیم را برآورده کرد. چون بر همان کوه ( در نزدیکی گنبد سنگی کنونی) ، عیسی مسیح  داوطلبانه خون بی گناه خود را برای کفاره گناهان ریخت. و  بعد از سه روز خدا او را از مردگان قیام داد- منجی پیروزمند و خداوند همه کسانی که ایمان آورند.                                                                                                                                         

بوسیله قربانی جایگزینی عیسی، خدا محبت عظیم خود را به مردمان آشکار کرد. مرگ مسیح و قیام او از مردگان،  تحقق نقشه عالی نجات خدا بود که  انبیا نگاشته بودند-  پس دیگر نیازی به قربانی مکرر نیست. در حالی که میلیونها با نادیده گرفتن مفهوم و تحقق قربانی حیوانات، اصرار بر قربانی حیوانات را دارند.

قرآن می گوید…

بسیاری تعجب می کنند وقتی پی می برند که قرآن به مسلمانان  ایمان به تورات ، مزمور و انجیل را امر می کند. در قرآن آمده، "اگر از مواردی که ما به شما آشکار کردیم مشکوک هستید، پس از افرادی که کتب قبلی را می خواندند سؤال کنید"( 10: 94) " ما تورات را که پر از هدایت و نور است می فرستیم" (5: 44) " ما به شما آشکار کردیم همچون که به نوح و انبیایی بعد از او مکشوف کردیم ، و همچنین به ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، و اقوام ، به عیسی ، ایوب، یونس، هارون، سلیمان و داوود که مزامیر را به او دادیم" ( 4:163) " ما عیسی ( پسر مریم) را فرستادیم ، تا  جای پای پیامبران را دنبال کند، مطابق بر تورات که پیش از او بود، و ما انجیل را به او دادیم با نور و هدایتش ، تأیید شده از تورات قبلی ، راهنمایی و اخطار برای کسانی که خدا ترس اند. پس بگذارید افراد انجیل مطابق بر محتویات آن قضاوت کنند. بدکاران اشخاصی هستند که بنابه مکاشفه خدا قضاوت نمی کنند" (5: 46) " آنان که کتاب و پیامی را که بوسیله رسولان خود فرستاده ایم ، تهدید به دروغ کنند، حقیقت را بعد از این در خواهند یافت، هنگامی که با  زنجیرها دور گرد نشان ، از میان آب جوشیده کشانده شوند و در آتش جهنم سوزانده شوند"( 40: 7).                                              

قرآن دارای دهها نمونه از اینگونه آیات است.

دو راهی

آیات اینچنین در قرآن مسلمانان جدی را برسر دو راهی قرار می دهد: یک شخص چگونه می تواند هم به قرآن و هم به کتاب مقدس ایمان داشته باشد، هنگامی که این دو کاملا با هم تناقض دارند؟ در ادامه قرآن تأکید بسیاری بر خطرناک بودن: دروغ شمردن هر گونه از مطالب انبیا باعث " سوختن در آتش جهنم" خواهد شد. بسیاری برای پوشاندن و حل این تناقضات، ادعا می کنند که کتاب مقدس اصلی یا گم شده یا اینکه تحریف شده  است و دیگر قبل اعتماد نیست. با اینحال این توضیحات برای افرادی که قرآن خود را می شناسند قانع کننده نیست، چون می گوید" کلام خدا هرگز تغییر نخواهد کرد. آن فتح و پیروزی عالی است" ( 10:64) " هیچکس فرامین خدا را نمی تواند عوض کند" (6: 34) . قرآن ادعا می کند که آن برای تأیید و محافظت از کتابهای مقدس قبلی فرستاده شده است. مسلمانان باید از خود سؤال کنند ، " آیا قرآن یک کتاب دست خورده و نا مطمئن را تأیید می کند؟"                           

 بعضی ها پیشنهاد می کنند که کتاب مقدس بوسیله مسیحیان و یهودیان بعد از آمدن محمد تحریف شده است. این استدلال  بوسیله آن حقیقت که کتاب مقدس امروزی براساس نسخه های تاریخی است که چندصد سال قبل از ظهور محمد نگاشته شده اند ، تکذیب می شود. کتاب مقدس امروزی با کتاب مقدس دوران محمد کاملا همخوانی می کند. " الله اکبر" خدا بزرگ است- آنقدر بزرگ هست که کلام ابدی خود را برای تمام نسلها محافظت کند.                                                                                                      

در اصل مطلب ، افرادی که کتاب مقدس را به قصد درک آن می خوانند کشف می کنند که آن از خود دفاع می کند. دفاع خوب حمله خوب است." کلام خدا که تا ابد زنده و پایدار است" حمله فوق العاده ای را ارائه می دهد.                                               

" آدمی جملگی چون علف است و جلالش یکسره بسان گل صحرا، علف می خشکد و گلها می ریزند، اما کلام خداوند جاودان ماند." (اول پطرس 1: 23-25).                                                                                                                            

 

راه پارسایی                                                                                       

وولوف می گوید ، " حقیقت فلفل تند است" و " هر کس که عسل خواهد می بایست از زنبور نترسد". همین گونه ، قدرت نافذ حقیقت خدا و شیرینی ابدی راه عدالت خدا ارزش خطر پیروی از آن را دارد- حتی طرد شدگی، جفا و مرگ جسمی.                         

سلیمان نبی اینچنین نوشت: " در طریق پارسایی ، حیات یافت می شود، این راه مرگی نمی شناسد" (امثال 12: 28) آیا این ادعا حقیقت دارد؟ دوستان با خداوند هیچ چیز نا ممکن نیست." الله اکبر" خدا عظیم است.                                                    

به تمام آنانی که خود را به راه عدالت تسلیم می کنند ، او وعده آنچه را که مذهب نمی تواند برآورده کند را می دهد: نجات از جریمه و قدرت گناه، هدیه عدالت، اطمینان بخشش گناهان، وجدان پاک، آرامش عمیق، شادی ملموس ، خلقت جدید، رابطه شخصی با خدا، خانه ابدی با خدا در بهشت، و بی نهایت بیشتر!                                                                                              

به تمام آنانی که این صد درس را خوانده اند – ما شما را به ستایش خدا دعوت می کنیم که  ، رحمان و رحیم و عادل است- که این وعده های  حیات بخش و دگرگون  کننده را به تمام افرادی که آنرا بپذیرند می بخشد:                                                                         

"آنگاه که مرا بجویید مرا خواهید یافت، اگر مرا با تمامی دل خود بجویید" (ار میا 29: 13)

منبع مقاله: www.debate.org.uk

ترجمه: اِلما غزیبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO