دفاعیات ایمان

مدارک و شواهدی تاریخی از حضور قوم یهود در مصر باستان

5/5 - (1 امتیاز)

در کتاب خروج می خوانیم که موسی بعد از عبور از دریای سرخ، قوم یهود را به صحرای سینا رهبری کرد، جایی که آنان 40 سال در بیابان سرگردان بودند. در سه ماه اول سرگردانی، قوم اسرائیل زیر کوه خداوند اردو زدند. خدا در بالای کوه با موسی ملاقات کرد و زندگی تمام مردم را تغییر داد.

محل دقیق "کوه خدا" راز بزرگی است. یکی از پیشنهادها برای حل این مسئله کوه سینا است، بالاترین قله در جنوب بیابان. هر سال زائران و جهان گردان در ساعات اولیه صبح که خنک است صعود سه ساعته خود را تا قله کوه آغاز می کنند . اما در واقع هیچ کس نمی داند آیا این واقعا" "کوه خدا" است یا خیر؟

شناخت ما از ده فرمان بسیار اندک است . نمی دانیم کی و کجا و بوسیله چه کسی نوشته شده اند. بنابر یک نظریه ، امکان دارد که در سرزمین موعود نوشته شده باشد، چون تنها در آنجا است که قوم یهود قادر به اجرای فرامین و احکام بودند. اما به احتمال قریب به یقین فرمان اول از ملاقات یک مرد با خدای خود در صحرا صادر شده. خود موسی می توانسته نویسنده بعضی از فرامین باشد چون خواندن و نوشتن را در مدرسه سلطنتی به خوبی آموخته بود.

 

شهادت – آغاز اولیه موسی                                                                                     

آیا یهودیان در مصر سکونت داشته اند؟                                                                                     

داستان اینگونه شرح می دهد که موسی دو میلیون یهودی را از کشور مصر خارج کرد و آنان 40 سال در صحرای سینا سپری کردند – اما بعد از صد سال تحقیقات باستانشناسی در صحرای سینا هیچ شواهدی در این مورد در دسترس نبوده است. اگر یهودیان هیچگاه در مصر نبوده اند این فکر می تواند در ما ایجاد شود که شاید این موضوع کاملا خیالی بوده، و به این صورت کنونی در آمده تا یهودیان به قوم خود، تاریخ و سرنوشت و اهمیتی بی نظیر بدهند.

برخی از باستانشناسان تصمیم گرفتند تا در نواحی دلتای رود نیل جستجو کنند، بخشی که کتاب مقدس می فرماید قوم یهود در آن مکان ساکن شده بودند. آنان این ناحیه را برای یافتن شواهد و مدارکی دقیق و قابل توجه تجسس کردند. ناحیه ای که یهودیان به طور گروههای فشرده برای ساختن خشتهای گلی به کار گرفته شده بودند تا  با آن دو شهر بزرگ – پیتهوم و رامسس- ساخته شوند. رامسس دوم بزرگترین فرعون در مصر کهن بود. مجسمه های او در همه جا وجود دارند و یافتن شهر او امری مشکل نمی باشد. اما هیچ اثری از آن نمی توان پیدا کرد. حتی این نظریه وجود دارد که تمام این داستان ساخته و پرداخته یک نویسنده است.

تا اینکه یک روز کشاورزی بومی مدرکی را پیدا کرد: باقیمانده پاهای یک مجسمه بسیار بزرگ!!! سنگ نوشته ای بر روی پای ستونی در حوالی مجسمه تأئید کننده این است که آن متعلق به رامسس دوم می باشد. بعدا" باستانشناسان اثراتی از خانه ها، معابد و حتی کاخ ها را حفاری کرده از زیر خاک بیرون کشیدند. با استفاده از تکنولوژی جدید باستانشناسان قادر به کشف اساس ساختمان ها شدند و نقشه تمام شهر را در عرض چند ماه بازسازی کردند . شهری را که کشف کرده بودند یکی از بزرگترین شهرهای مصر کهن بود، که پیرامون سالهای 1250 قبل از میلاد ساخته شده بود و حدود 20000 مصری در آن زندگی می کردند.

اما آیا این شهر توسط یهودیان ساخته شده بود؟ در مدارک و شواهد باستانی مصر اشاره به قومی سامی شده  که توسط فرعون به اسارت گرفته شده و مجبور به کار در ساخت شهر رامسیس شده اند. بر روی یک لوحه گلی به ملتهایی اشاره شده که توسط فرعون مصر اسیر شده اند که یکی از این گروه ها به نام هابیرو بوده است (که به احتمال قوی از ریشه اسم عبرانیان گرفته شده است) و احتمال زیادی دارد که این نوشته اشاره به همان قوم عبرانی یا یهود باشد!!!

برگرفته از وب سایت بی بی سی

ترجمه: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO