کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: اول سموئیل

رای بدهید
  اول سموئیل   First Samuel

کتاب اول سموئیل نیز از جمله کتابهای تاریخی در عهد قدیم است که از ۳۱ فصل و ۸۱۰ آیه تشکیل شده و نام خود را از آخرین ”داور“ اسرائیل گرفته است. سموئیل پس از موسی، اولین نبی قوم اسرائیل بود (اول سموئیل ۹: ۶-۹، ۱۹؛ اعمال ۳: ۲۴). هر چند مهمترین دستاورد سموئیل، فراهم نمودن رژیم سلطنتی اسرائیل و رهبری اسرائیل در طی گذار از حاکمیت داوران به حاکمیت پادشاهان بود.
اول سموئیل در ارتباط با استقرار یک نظام سیاسی جدید قرار دارد که توسط خداوند ایجاد شده و رهبری آنرا یک انسان به عهده دارد. در طی دوران زندگی سموئیل ما شاهد ظهور رژیم سلطنتی و فاجعه حزن انگیز اولین پادشاه آن، شائول هستیم.

  نویسنده

نویسنده کتابهای اول و دوم سموئیل، مانند نویسنده کتاب یوشع و داوران ناشناخته باقی مانده است؛ اما این امکان وجود دارد که بخشی از این کتاب توسط خود سموئیل به نگارش درآمده باشد، گرچه ما به این امر آگاه هستیم که نویسنده حقیقی این کتابها روحالقدس است.

  گذار تاریخی

کتابهای اول و دوم سموئیل در ابتدا بصورت یک کتاب واحد و همانند الباقی کتابهای عهد قدیم در اصل به زبان عبری نوشته شده است. اول سموئیل در بر گیرنده تاریخ اسرائیل از تولد سموئیل در حدود سال ۱۱۰۰ قبل از میلاد تا مرگ شائول اولین پادشاه اسرائیل در حدود سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد است. و هر دو کتاب اول و دوم سموئیل حدوداً پس از مرگ سلیمان پادشاه نوشته شده است.
کتاب اول سموئیل ثبت کننده استقرار نظام جدید سلطنتی در اسرائیل در حدود ۱۰۵۰ قبل از میلاد است. سموئیل نبی برای سالها قوم اسرائیل را در مقام نبی، کاهن، و داور هدایت و رهبری نمود. وقتی مردم مانند سایر اقوام، تقاضای پادشاه کردند؛ خداوند سموئیل را برای مسح شائول به عنوان اولین پادشاه اسرائیل هدایت کرد؛ و وقتی شائول از خداوند روی برگرداند، داود توسط سموئیل برای جانشینی شائول مسح گردید.
داود پس از کشتن جلیات به دربار شائول راه یافت و خیلی زود به فرماندهی سپاه شائول انتخاب گردید. اما حسادت شائول نسبت به داود سبب شد تا داود فراری شود. کتاب با مرگ شائول پایان گرفته و به پادشاهی داود نظر می‌اندازد.

  وقایع

وقایع کتاب اول سموئیل مدت زمانی در حدود ۱۱۰ سال را پوشش می‌دهد، از دوران داوران از هنگام تولد سموئیل نبی در حدود ۱۱۲۰ قبل از میلاد شروع و تا مرگ شائول در سال ۱۰۱۱ قبل از میلاد ادامه می‌یابد. ما شاهد تولد سموئیل، فرا خواندگی وی توسط خداوند برای خدمت به عنوان یک نبی، ظهور و سقوط شائول پادشاه، و مسح و رشد داود هستیم.
تمامی این وقایع در سرزمین اسرائیل رخ می‌دهد که توسط قوم تسخیر شده بود اما تعدادی از اقوام دیگر نیز شروع به سکونت و همزیستی با اسرائیل می‌کنند که اغلب سبب جنگ و زوال ایمان قوم اسرائیل می‌شدند.

  زمینه

در زمانی که سموئیل متولد شد، قوم اسرائیل هم از نظر سیاسی و هم از نظر روحانی سقوط کرده و در وضعیت بسیار بدی بسر میبرد. پس از تسخیر موفقیت آمیز کنعان در تحت رهبری یوشع، اسرائیل برای سه قرن به حیات خود بواسطه حاکمیت داوران ادامه داد. هر چند اسرائیلیها بطور مکرر از خداوند نا اطاعتی کرده و عهد او را نقض نمودند، همان عهدی که او با آنها در کوه سینا منعقد کرده بود (خروج ۲۴: ۱-۸)، و این عهد سپس در دشت موآب بوسیله موسی (تثنیه ۲۹: ۱-۲۹) و در کوه عیبال و در شکیم بوسیله یوشع تجدید شده بود (یوشع ۸: ۳۰-۳۵؛ ۲۴: ۱-۲۷).
خداوند به دلیل تداوم عدم اطاعت اسرائیلیها و جهت مجازات ایشان به اقوام دیگر اجازه داد تا آنها را مورد حمله و تاخت و تاز قرار دهند. و در شروع دوران اول سموئیل، یکی از آن اقوام یعنی فلسطینیان نزدیک بود که اسرائیل را کاملا نابود کند. طوایف اسرائیل با هم نفاق داشته و دچار تضعیف روحیه شده بودند؛ هرج و مرج حاکم بود و . . . هركس‌ آنچه‌ در نظرش‌ پسند می‌آمد، می‌كرد (داوران ۲۱: ۲۵). چیزی باید در اسرائیل تغییر میکرد. و خداوند سموئیل را برگزید تا آنرا تغییر دهد.

  شخصیتها

سموئیل نبی، شائول، و داود نه تنها از شخصیتهای اصلی این کتاب هستند بلکه از شخصیتهای قدرتمند در کل کتاب مقدس نیز محسوب می‌شوند. در این میان می‌توان از عیلی، حنا، جلیات، و یوناتان نیز نام برد که از افراد تاثیر گذار در این کتاب هستند.

  تغییرات

اصلیترین تغییری که باید انجام میگرفت، تغییر اخلاقی و روحانی بود. سموئیل به قوم یاد آوری کرد که اگر آنها می‌خواهند از برکات عهد در سرزمینی که خداوند به آنها داده است بهرهمند شده و لذت ببرند، باید از فرامین عهد خداوند اطاعت کنند؛ در غیر اینصورت، آنها مجازات خواهند شد (لاویان فصل ۲۶). عدم اطاعت اسرائیل تنها دلیلی بود که سبب سقوط قوم به چنین پستی و رذالتی شده بود.
دومین تغییر همانا تقاضایی بود که خود اسرائیلیها داشتند: آنها یک پادشاه میخواستند همانند پادشاهی که سایر اقوام داشتند.
در اصل هیچ چیز اشتباهی در درخواست آنها برای داشتن یک پادشاه وجود نداشت: صرفا دلیل آنها برای داشتن پادشاه اشتباه بود. آنها پادشاه میخواستند تا آنها را رهبری و هدایت کند و در نبردهای آنها بجنگد (اول سموئیل ۸: ۲۰). آنها فراموش کرده بودند که خداوند تنها پادشاه حقیقی آنها بود و او آنها را رهبری کرده و در نبردها تا زمانی که اسرائیل به یک قوم تبدیل شود برای آنها جنگیده بود. آنها به سادگی باور نمیکردند که خداوند این کار را همچنان برای آنها انجام خواهد داد فقط به شرط آنکه از فرامین او اطاعت کنند.

  رژیم پادشاهی

سرانجام خداوند به اسرائیل یک پادشاه داد. شائول پادشاه شد و سموئیل نیز او را مسح کرد. اما خداوند پادشاه حقیقی اسرائیل باقی خواهد ماند؛ و شائول باید خادم خداوند و ابزار وی باشد، و سموئیل نیز همانند موسی که قبل از او بود باید به عنوان نبی و سخنگوی خداوند عمل کند و بازگو کننده دستورات خداوند به شائول باشد. بدین شکل، اسرائیل می‌تواند یک پادشاه زمینی داشته و همچنان مطیع و فرمانبردار عهد خداوند نیز باقی بماند.
شائول در پیروی از دستورات خداوند شکست خورد و در پایان طرد گردید. دومین نیمه کتاب اول سموئیل بازگو کننده انتخاب داود به جانشینی شائول و آماده سازی طولانی مدت داود برای نشستن به تخت پادشاهی میباشد. هر چند شائول سبب ناخشنودی خداوند گردید، اما داود تبدیل به مردی موافق دل خداوند گردید (اول سموئیل ۱: ۱۴) و اسرائیل را به بزرگترین و طلاییترین دوران عصر خود به عنوان یک قوم رهبری نمود.

  جمع بندی

در این دوران بحرانی تاریخ اسرائیل، قوم خدا از یک قوم بی اساس و وابسته به قبیله و طایفه خود، تحت یک دولت قدرتمند و به رهبری یک پادشاه به یک قوم متحد و از آشفتگی در دوران داوران به یک حکومت پادشاهی با مرکزیت قدرتمند تبدیل می‌شوند.
شائول اولین پادشاه اسرائیل متاسفانه دارای قلبی پارسا نبود و نسل او نیز هرگز به پادشاهی نرسیدند. و خداوند سموئیل را مامور مسح داود کوچکترین پسر یسی به عنوان جانشین شائول نمود.
در این کتاب ما شاهد پیروزی داود بر جلیات، دوستی عمیق او با یوناتان و افزایش قدرت نظامی او هستیم؛ او صبورانه برای رسیدن به سلطنت انتظار می‌کشد و در این مدت اغلب اوقات مجبور به پنهان شدن از نزد شائول است. این کتاب سرانجام با مرگ شائول به پایان می‌رسد؛ مرگی که در واقع مرز کتاب اول سموئیل و دوم سموئیل است.
خداوند بطور مکرر وقایع هر روز را برای انجام اهداف خود رقم می‌زند. او از مشاجره و گفتگوی حنا با فینحاس استفاده می‌کند؛ شائول را زمانی که بدنبال الاغ خود می‌گشت به نزد سموئیل می‌فرستد؛ سبب می‌شود که داود با آوردن خوراک برای برادران خود، با جلیات وارد نبرد شود.
حنا که نازا بود صاحب فرزند می‌شود؛ سموئیل به عوض پسران فینحاس نبی می‌شود؛ شائول با اینکه از یک طایفه پست بود به عزت و جاه می‌رسد؛ داود که کوچکترین بود به پادشاهی مسح می‌شود.
معیارهای طبیعی انسان توسط خدا معکوس می‌شود تا اهداف او تحقق یابد و قوت و جلال خود را به همه قومهای جهان نشان دهد.

  کاربرد

خداوند در قرن بیست و یکم هنوز خدای قادر و متعال است. او اهداف خود را با ما یا بدون همکاری ما به تحقق می‌رساند. اما همانطور که این امر در دوران زندگی سموئیل، شائول، و داود حقیقت داشت در دوران ما نیز حقیقت دارد پاسخ ما به دعوت خداوند در دستاورد زندگی ما تاثیر می‌گذارد. اگر ما از خداوند اطاعت کنیم همانطور که سموئیل و داود اطاعت کردند صاحب برکت خواهیم شد. اما اگر مثل شائول بخواهیم بر طبق شرایط خود زندگی کنیم همان را دریافت خواهیم کرد که شائول دریافت کرد! سموئیل حقیقتی را به شائول گفت که این حقیقت هنوز امروز هم با ما صحبت می‌کند، ”اطاعت بهتر از قربانی کردن است“ (۱۵: ۲۲).

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO