زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

معلمین دروغین را چگونه تشخیص  دهیم؟

4.8/5 - (116 امتیاز)

معلمین دروغین را چگونه تشخیص  دهیم؟

سؤال اینجاست: کتاب مقدس هشدارهای زیادی در مورد معلمان دروغین به ما می دهد، اما چگونه می توانیم تشخیص دهیم که شخصی که در اینترنت به او گوش می دهیم یک معلم دروغین است یا خیر؟

افرادی وجود دارند که متهم به تعلیم کاذب هستند. اما چگونه آن ها را تشخیص دهیم؟ به چه مسائلی باید توجه داشته باشیم؟

به نظر من نباید این موضوع را سطحی بگیریم و معیار خود را این قدر پایین نگه داریم که تنها با شنیدن اینکه کسی معلم دروغین است از گوش دادن به او صرف نظر کنیم! معلمان زیادی وجود دارند که به سادگی گمراه هستند و شاید به آن شدت برچسب زدن آن ها به عنوان معلمین دروغین عادلانه نباشد. اما باید سطح معیارهای خود را بالا ببریم و به افرادی که واقعاً خدا محور هستند و نام مسیح را برمی افرازند و پر از کلام و روح خدا هستند و در زندگی شان نشانه های اصالت را به یدک می کشند، گوش فرا دهیم.

با توجه به اینکه سؤال ما در این مقاله تشخیص معلمین دروغین است، بگذارید چهار وجه مشخصۀ معلمان دروغین را بر اساس تعلیم کتاب مقدس در زیر ذکر کنم:

  1. 1. آزمایش میوه

اولین آزمایش، داشتن ثمره یا میوه در زندگی شان است.

عیسی در متی 7: 15-20 می فرماید: “مراقب پیامبران دروغین باشید، که با لباس میشها به سراغ شما می آیند، اما در باطن گرگان درنده می باشند. ایشان را از میوه های ایشان خواهید شناخت. آیا انگور از خارو انجیر از خس ها می چینند؟ همچنین هر درخت نیکو، میوۀ نیکو می آورد و درخت بد، میوۀ بد می اورد. نمی تواند درخت خوب میوۀ بد آورد، ونه درخت بد، میوۀ نیکو آورد. هر درختی که میوۀ نیکو نیاورد، بریده ودر آتش افکنده شود. لهذا از میوه های ایشان، ایشان را خواهید شناخت.”

پولس را مشاهده می کنیم که ارزش بسیار زیادی برای اصل تقدس و عدالت در اعتبار زندگی فداکارانه اش برای انجیل قائل بود.

من اخیراً وقتی در حال مطالعه و کار روی رسالۀ اول تسالونیکیان بودم، متوجه این موضوع شدم. منظورم این است که برای او این مطلب آنقدر حائز اهمیت بود که دو فصل را به آن اختصاص داد.

پولس  در اول  تسالونیکیان 1: 5 چنین می گوید: ” زیرا که انجیل ما بر شما محض سخن وارد نشده، بلکه با قوت و روح القدس و یقین کامل، چنانکه می دانید که در میان شما بخاطر شما چگونه مردمان شدیم.”

این واقعاً عالی است. و سپس مسئله ای را که در این آیه اشاره کرده، یعنی: ” چنانکه می دانید که در میان شما بخاطر شما چگونه مردمان شدیم.” در دو فصل دیگر روشن می سازد.

البته کاملاً روشن است که دیدن میوۀ سلوک و رفتار یک معلم، به ویژه معلمان اینترنتی، همیشه آسان نیست. مگر نه؟

درست به همین دلیل نیاز دارید بتوانید با دقت نگاه کنید و برایش وقت صرف کنید و متعلق به یک کلیسا باشید، کلیسای واقعی و زنده که از انسان های زنده از گوشت و خون و کلیسایی با ارتباط شخصی و واعظی که از زندگی او خبر دارید.

پس این امر مشکل باشد یا خیر، به هر حال عیسی فرموده: “ایشان را از میوه های آنها خواهید شناخت.”

  1. آزمایش آموزه

دومین آزمون تشخیص آموزه های اساسی و صحیح می باشد. به عنوان مثال، آموزۀ تجسم در اول یوحنا 4: 1-3 وقتی یوحنا می نویسد: “ای عزیزان، هر روحی را باور مکنید، بلکه آنها را بیازمایید که آیا از خدا هستند یا نه. زیرا انبیای دروغینِ بسیار به دنیا بیرون رفته‌اند. روح خدا را این‌گونه تشخیص می‌دهیم: هر روحی که بر آمدن عیسی مسیح در جسمِ بشری اقرار می‌کند، از خداست. و هر روحی که بر عیسی اقرار نمی‌کند، از خدا نیست، بلکه همان روحِ ’ضدّمسیح‘ است که شنیده‌اید می‌آید و هم‌اکنون نیز در دنیاست.”

به عبارت دیگر، اگر کسی منکر خدای کامل و انسان کامل بودن عیسی مسیح باشد یعنی خدایی که در جسم بشری آمده، او یک معلم یا نبی دروغین است.  منظور یوحنا این نیست که در صورت داشتن تعلیم صحیح در بارۀ تجسم عیسی، دیگراشتباهات جدی دیگری نیست که امکان دارد مرتکب شوید. مقصود او این نیست. چون او با این موضوع خاص در این کلیسا روبرو شده بود، فقط به این مسئله می پردازد. پس با اشاره به این موضوع خاص، تأکید می ورزد که اعتراف به اینکه مسیح در جسم آمده به این معنی است که حقیقت خدا را بیان می کنید. و در بارۀ این موضوع خاص که مشکل خاص کلیسایی بود که یوحنا به آنها می نوشت حقیقت را می یابید.

پولس نیز بر اهمیت آموزه ای و آزمایش آموزه ها در اول تیموتائوس 6: 3–4 تأکید می ورزد و چنین می نویسد: ” اگر کسی به گونه‌ای دیگر تعلیم دهد و با گفتار صحیح خداوند ما عیسی مسیح و تعلیم دیندارانه موافق نباشد، مستِ غرور شده است و هیچ نمی‌فهمد. چنین کس عطشی بیمارگونه به جرّ و بحث و مجادله بر سر کلمات دارد، که از آن حسد و نزاع و ناسزاگویی و بدگمانی برمی‌خیزد.”

به عبارت دیگر، ما باید آموزه ها را با سخنان راستین و صحیح خداوند ما عیسی مسیح که تعلیم داده و کاربرد آن ها در یک زندگی خدا پسندانه بسنجیم.

این آزمون دوم است یعنی داشتن آموزۀ صحیح.

  1. آزمون کتاب مقدسی

سومین آزمون عبارت است از اطاعت و تبعیت از کتاب مقدس. پولس رسول در اول قرنتیان 14: 37-38 فرمود: “اگر کسی خود را نبی یا فردی روحانی می‌داند، تصدیق کند که آنچه به شما می‌نویسم فرمانی است از جانب خداوند. اگر کسی این را نپذیرد، خودش نیز پذیرفته نخواهد شد.”

این نیز امری شگفت انگیز است. بایستی تسلیم اقتدار رسولان بود؛ در غیر این صورت شما یک معلم دروغین هستید و پذیرفته نیستید.

یوحنا در 1 یوحنا 4: 6 چنین می فرماید: “ما از خدا هستیم و کسی که خدا را می‌شناسد، به ما گوش می‌سپارد؛ ولی آن که از خدا نیست، به ما گوش نمی‌سپارد. روحِ حق و روحِ گمراهی را این‌گونه از هم باز می‌شناسیم.”

به عبارت دیگر، رسولان تعالیم خود را در سطح آزمایش حقیقی بودن تعالیم معلمین می شمردند. اگر کسی تفکر و تعلیم خود را تسلیم اقتدار رسولان مسیح نکند یعنی به معلمین معتبری که توسط عیسی مسیح اقتدار یافتند تا عهدجدید را به نگارش در بیاورند، چنین شخصی معلم قابل اعتمادی نخواهد بود. منظور من این نیست که آن ها هیچ حقیقتی را نخواهند گفت. هر کس گاه و بیگاه چیزهای حقیقی می گوید. حتی شیطان هم به این حیله دست می زند. اما چنین اقدامی، آنها را تبدیل به معلمان قابل اعتماد نمی سازد.

  1. آزمون پیام انجیل

در پایان، آزمونِ خودِ انجیل وجود دارد. پولس در بارۀ این مطلب شدیداً هیجان زده می شود: “امّا حتی اگر ما یا فرشته‌ای از آسمان، انجیلی غیر از آنچه ما به شما بشارت دادیم موعظه کند، ملعون باد! چنانکه پیشتر گفتیم، اکنون باز می‌گویم: اگر کسی انجیلی غیر از آنچه پذیرفتید به شما موعظه کند، ملعون باد!” (غلاطیان 1: 8-9)

و انجیلی که او به آن اشاره می کرد همان پیام انجیل است که در رساله اش به غلاطیان نگاشته است. و این انجیل کسب عدالت، تنها از طریق ایمان است و نه به وسیلۀ اعمال شریعت.

او این موضوع را در غلاطیان 5: 2–3 چنین خلاصه می کند: “این را آویزۀ گوش کنید! من، پولس، به شما می‌گویم که اگر ختنه شوید، مسیح برایتان هیچ سودی نخواهد داشت. یک بار دیگر به هر کسی که ختنه شود اعلام می‌کنم که موظّف به نگاه داشتن تمام شریعت خواهد بود.”

به عبارت دیگر ، اگر اصرار می ورزید که با نگاه داشتن شریعت در حضور خدا عادل شمرده شوید، باید همۀ آن را رعایت کنید و آن را به آن با کاملیت عمل کنید و سپس با این هشدار هولناک به سخنانش پایان می بخشد: “شما که می‌کوشید با اجرای شریعت پارسا شمرده شوید، از مسیح بیگانه شده و از فیض به دور افتاده‌اید.” (غلاطیان 5: 4)

بهترین راه حفاظت ما از معلمان دروغین

بنابراین، حداقل چهار آزمون کتاب مقدسی برای تعالیم غلط وجود دارد:

  1. آزمون ثمرۀ رفتار
  2. آزمون تعلیم صحیح
  3. آزمون تسلیم و اطاعت از کتب مقدس
  4. آزمون تعلیم انجیل خالص عادل شمردگی به وسیلۀ ایمان

و در پایان، فقط می خواهم یادآوری کنم که بهترین راه برای محافظت از خود در برابر معلمان دروغین این است که عضوی از کلیسایی سالم که کتاب مقدس را موعظه می کند باشید و در ضمن هر روزه با دعا از مطالعۀ کتاب مقدس سیر شوید.

 

نویسنده: جان پایپر

آشنایی با نویسنده: جان پایپر بنیانگذار و معلم وب سایت اشتیاق برای خدا ((desiringgod.org  و رئیس دانشگاه الاهیات و کالج بیت لحم هستند و به مدت 33 سال به عنوان کشیش کلیسای باپتیست (تعمیدی) بیت لحم در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا خدمت نموده. ایشان نویسندۀ بیش از 50 کتاب از جمله اشتیاق برای خدا: تأملات یک مسیحی هِدونیست و اخیراً کتاب “تدارک” بوده اند.

ترجمۀ: ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO