کلیسا

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: برگزاری آیین تعمید

رای بدهید

دیدگاه کلیسای اُرتدوکس: برگزاری آیین تعمید

اکنون ما می توانیم مراحل برگزاری آیین تعمید را درک نماییم، آیینی که امروزه به همان گونه که بازیل قدیس در اوایل قرن چهارم در رساله ای راجع به روح القدس تشریح نموده است، برگزار می کنیم.

در اینجا یادآور می گردد که کلیسای اولیه اشخاص بالغی را تعمید می داد که به مدت سه سال تعلیم یافته بودند و آیین تعمید نیز طی مراحل مختلفی که متوالیاً در طول این مدت آمادگی، برگزار می شد صورت می گرفت. این مراحل عبارتند از:

1- پذیرفتن تعمید خواستگان و مهمور ساختن ایشان با نشان صلیب.

2- اعلام قانون ایمان.

3- بیان دعای “ای پدر ما”.

4- کسانی که در عید گذر مسیح راز تعمید را دریافت خواهد کرد زمان “توبه و روزه” را آغاز می کنند.

5- دفع ارواح ناپاک.

6- تدهین با روغن خاص تعمید خواستگان.

7- دریافت راز تعمید در شب احیای عید رستاخیز مسیح.

حال آیین تعمید را همین طور که امرز در کلیسا ها برگزار می شود بررسی می کنیم:

1- دفع ارواح ناپاک

عیسی ارواح ناپاک را می راند و آنهایی را که تحت تسلط شیطان بودند رهایی می بخشید و این قدرت را به شاگردان خود نیز عطا نمود. انسان گناهکار قبل از توبه و بازگشت به سوی خدا و گرفتن تعمید، برده شیطان می باشد و به همین دلیل انسانهایی که غالباً بعد از عصبانی شدن می گویند: “نفهمیدم چه گفتم یا چه کردم”، اقرار می نمایند که آزاد نبوده بلکه برده قدرتی هستند که بر آنها مستولی می باشد.

کشیش قبل از تعمید با دعا کردن به نام مقدس کسی که روی صلیب بر شیطانی که قدرت مرگ را دارد پیروز گردید، به شیطانی که “روح دروغ، روح خطا، روح شهوت و روح ناپاکی” است و به همدستان او یعنی ارواح پلید دستور می دهد که شخص “تعمید خواسته” را ترک نمایند، به این وسیله “تعمید خواسته” برای رفتن به سوی سرور جدید خود، مسیح نجات دهنده، آزاد می شود و این همان چیزی است که دفع ارواح ناپاک نامیده می شود.

2- بازگشت به سوی خدا

برای کسی که در طلب تعمید است بازگشت به سوی خدا عملی است آزادانه تا از راه آن، شیطان و اعمال او وتمام جاه و جلالش را رد نماید و زندگی خود را درگرگون ساخته، به سوی عیسی برگردد و به او ایمان آورده از این به بعد به او بیپوندد. در این لحظه در زندگی انسانی که طریق ملکوت خدا را بر می گزیند تا به اتحاد کامل با مسیح برسد لحظه سرنوشت سازی است. انگاره این دگرگونی و بازگشت (ر.ک حزقیال 18: 31-32) نیم چرخشی است که تعمید شونده به طرف مغرب یعنی به طرف شامگاه و ظلمت انجام داده و سپس به طرف روشنایی یا مشرق و قربانگاه خدا بر می گردد و ندا بر می آورد: “به مسیح می پیوندم، به او به عنوان پادشاه و خدا ایمان دارم”. و سپس “قانون ایمان” را می خواند تا در مقابل کلیسایی که اجتماع کرده، ایمان و اعتقاد خود به پدر، آفریدگار آسمان و زمین و عالم آشکار و پنهان و به پسر یکتای خدا که در زمان پنطیوس پیلاطس به صلیب کشیده شد و در روز سوم رستاخیز نمود…و به روح القدس زنده گر که از پدر و پسر صادر می شود بیان نماید. بدین ترتیب اعتراف به ایمان نیز قبل از تعمید است زیرا “هر که ایمان آورد، تعمید یابد، نجات یابد” (مرقس 16: 16).

بدون ایمان، تعمید تنها نمایشی کفرآمیز و سرشار از دروغ خواهد بود که در آن حرکاتی انجام گرفته و کلماتی بر خلاف افکار و اعتقادات شخص تعمید شونده بر زبان رانده می شود.

تعمید کودکان:

اغلب اوقات اطفال خیلی کوچک را تعمید می دهند، آنها چگونه می توانند ایمان آورده به مسیح بپیوندند در حالی که هنوز حتی نمی توانند حرف بزنند؟

هر طفل معمولاً به خانواده اش وابسته است و این همبستگی تا کنون ارزش خود را از دست نداده است. این همبستگی در گذشته که اطفال همان تعلیم و تربیت والدینشان را دریافت می داشتند، مستحکم تر بود. چنانکه طفل آتقدر کوچک باشد که هنوز آموزشی نداشته و نتواند ایمان خود را اعلام نموده، برگشت خود به سوی خدا را ابراز نماید، مادر یا پدر تعمیدی وی یعنی کسی که او را به کلیسا و جامعه ایمانداران و شاگردان مسیح معرفی می نماید و به خدا تقدیمش می دارد، ضمانت ایمان آینده وی را به عهده گرفته و به جای وی تعهد می سپارد. متاستفانه امروزه بعضی از پدران و مادران تعمیدی به وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند. اگر طفلی ضمن بزرگ شدن راهی را که والدین و اولیای تعمیدی وی برایش انتخاب کرده اند ، رد کند تعمید وی که می بایست تولد جدید باشد به صورت سقط روحانی، یعنی مردن طفل قبل از تولد واقعی در می آید. به همین دلیل است که طفل بسیار کوچک باید در صورتی تعمید داده شود که ایمان تمام خانواده اش امکان رشد ایمان وی را به موازات رشد بدنی پیش بینی نماید. به این ترتیب ایمان او طبیعتاً رشد خواهد کرد، همان گونه که از لحاظ جسم و هوش رشد می نماید.

3- تبرک آب

با اقرار ایمان و سپردن ازادانه تعهد به داشتن ایمان به مسیح و پیوستن به او، فرد “تعمید خواسته” (با اولیای تعمیدی وی به جای او) در واقع خود را به عنوان هدیه به خدا تقدیم می نماید. سپس کشیش آفرینش اعجاب آور دنیا به دست خدا یادآوری نموده تجدید حیات تمام آفریدگان را به هنگام داخل شدن پسر خدا در آبهای رود اردن و فرود روح القدس به صورت کبوتر بر وی و بر روی آبها که آغاز آفرینش جدید و احیای تمام چیزها و گذر دنیا از هبوط به ملکوت خدا را به همراه داشت.، به خاطر می آورد. سپس از خدا در خواست می نماید که این احیا را توسط حضور روح القدس تحقق بخشد و همان گونه که آبهای رود اردن را تقدیس نموده بود، آب تعمید را نیز تقدیس نماید و آن را به صورت “آب نجات و پوششی از فساد ناپذیری و تقدیس جسم و روح” در آورد. این عمل به معنای طلبیدن روح القدس زنده گر جهت نزول بر آب تعمید است تا اینکه آب تعمید را جایی گرداند که “تعمید خواسته” در آن به مسیح مصلوب و دفن شده و از مرگ برخاسته پیوند یافته از این طریق حیات روح القدس را دریافت بدارد.

4- سه بار فرو بردن در آب

پس از آنکه تعمید خواسته لباس کهنه خود یا به عبارت دیگر “رخت پوستی” آدم  و حوا را که بعد از هبوط برایشان ساخته شده بود از تن در آورد، بدنش با روغن تدهین می شود تا “در مقابل شریر، مبارزی شکست ناپذیر گشته” و شریر دیگر بر وی مسلط نباشد. سپس به نام پدر و پسر و روح القدس وی را سه مرتبه در آب فرو می برند یا تعمید می دهند تا “در مرگی مانند مرگ مسیح با او یکی شود” یعنی مسیح را در قبرش، که حوض تعمید نشانگر آن است همراهی نموده در رستاخیزی وی سهیم شود. “نمی دانید که جمع ما که در مسیح عیسی تعیمد یافتیم در موت او  تعمید یافتیم، پس چونکه در موت او تعمید یافتیم با او دفن شدیم تا آنکه به همین  قسمی که مسیح به جلال پدر از مرگان برخاست، ما نیز در تازگی جیات رفتار نماییم. زیرا اگر بر مثال موت او متحد گشتیم هر آینه در قیامت وی نیز چنین خواهیم شد” (رومیان 6: 3-5). در همین جاست که “تعمید خواسته” با مسیح خود روبرو شده و با او پیوند می یابد. در همین جاست که “راز اتحاد” با مسیح تحقق می یابد و او با عیسای رستاخیز کرده :از یک درخت” گشته پسر خوانده خدا می شود و مانند مسیح توسط روح القدس مسح می گردد.

5- تثبیت روح القدس

به همین دلیل است که “شخص تعمید یافته” پس از خروج از آب حوض تعمید، مسح روح القدس یعنی تثبیت روح القدس را توسط روغن مسح (میرون) دریافت می نماید و یا به عبارت دیگر با “مهر عطیه روح القدس” مهمور می شود تا روح القدس که بر پسر خدا قرار دارد بر او نیز که با پسر خدا اتحاد یافته قرار گیرد. به این ترتیب “شخص تازه تعمید یافته” فرزند پدر شده و خطاب به خدای خود ندا بر می آورد: “ابا، پدر” (ر.ک رومیان 8: 15؛ مرقس 14: 36). از این به بعد “نو تعمید یافته” از طرف پدر به پسر خواندگی دعوت شده به راز سه گانه مقدس راه می یابد.

6- مشارکت در راز عشای ربانی

“شخص تازه تعمید یافته کسی که جدیداً به نور الهی منور شده است لباس سفید، لباس روشنایی را بر تن کرده و به اجتماع شرکت کنندگان در راز عشای ربانی، یا اجتماع برگزار کنندگان آیین قربانی مقدس یعنی کلیسا وارد می شود در حالی که همه مردم چنین می سرایند :همه شما که در مسیح تعمید یافته اید مسیح را بر تن نموده اید، هللویاه”. سپس متنهایی از رساله ها  و انجیل خوانده می شود و “شخص تازه تعمید یافته” برای اولین مشارکت در راز عشای ربانی به اجتماع برگزار کنندگان آیین قربانی مقدس می پیوندد. شرح راز تعمید را با مرور متنی از رساله به رومیان که در آن پولس قدیس اصل تعمید را به وطور خلاصه بیان کرده است، خاتمه می دهیم.

“جمیع ما که در مسیح تعمید یافتیم، در موت او تعمید یافتیم. پس چونکه در موت او تعمید یافتیم با او دفن شدیم تا آنکه به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست، ما نیز در تازگی حیات رفتار نماییم. زیرا اگر بر مثال موت او متحد گشتیم، هر آینه در قیامت وی نیز چنین خواهیم شد، زیرا این را می دانیم که انسانیت کهنه ما با او مصلوب شد تا جسد گناه معدوم گشته دیگر گناه را بندگی نکنیم. زیرا هر که مرد از گناه مبرا شده است. پس هر گاه با مسیح مردیم، یقین می دانیم که چون مسیح از مردگان برخاست دیگر نمی میرد و بعد از این موت بر او تسلطی ندارد. زیرا به آنچه مرد یک مرتبه ای برای گناه مرد و به آنچه زندگی می کند برای خدا زیست می کند. همچنین شما نیز خود را برای گناه مرده انگارید اما برای خدا در مسیح عیسی زنده”.

(رومیان 6: 3-11 متنی که در مراسم تعمید خوانده می شود).

7- به عهده گرفتن تعمید.

تعمید سحر و جادو نیست. راز بزرگی که روح القدس در تعمید به آن تحقق می بخشد تنها در صورتی که به ضمیر آگاه نهاد روانی شخص تعمید یاقته دست می یابد که با همکاری آزادانه وی انجام گیرد. بنابراین برای تحقق بخشیدن به راز تعمید در زندگی یک عمر وقت لازم است. سراسر طول عمر لازم است که شخص تعمید یافته به نحوی قطعی نسبت به گناه بمیرد تا واقعاً برای خدا زیست نماید. تمام عمر لازم است تا نفوذ مسیح و روح القدس با همکاری آزادانه شخص تعمید یافته به تدریج در اعماق قلب و روح وکل وجودی وی رسوخ نماید تا شخص تعمید یافته به تصویر حقیقی مسیح گشته، مسیحی شود.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO