ادامه فصل سوم: یگانگی قرآن

گاهی مسلمانان با اشاره به «یکپارچگی» قرآن، آن را مدرکی دال بر اصل الهی کتاب خود معرفی می ­کنند: «آیا [بی­ ایمانان] در قرآن از روی فکر و تأمل نمی­ نگرند و اگر از جانب غیرخدا بود، در آن بسیار اختلاف می­ یافتید» (نساء 82). یوسف علی در تفسیر این آیه می­ گوید: «یکپارچگی قرآن، بیشتر از سایر کتب مقدسه تأیید گردیده است. و با این وجود چگونه می­ توانیم آن را جز به واسطه یگانگی هدف و اراده خدا بدانیم؟»

وی سپس اضافه می­ کند: «از دیدگاه صرفاً انسانی، بایستی انتظار داشته باشیم که با مغایرت­های زیادی روبرو شویم، زیرا: (1) پیغمبری که قرآن را آورد، مردی دانشمند یا فیلسوف نبود؛ (2) اعلام قرآن، در موقعیت­ها و زمان­های متفاوتی صورت گرفت و (3) خطاب قرآن به تمام انسان­ها در هر سطح و طبقه­ ای است». نویسنده معتقد است که «با این وجود، متون قرآن بهتر از هر پازلی باهم جفت و جور هستند».[1]

سوزان حنیف با تأکید بر این باور است که اگر نگاهی به «یکپارچگی کلی قرآن، از ابتدا تا انتها بیندازیم... این تصور را غیرممکن می­ سازد که قرآن به دست انسان نوشته شده باشد».[2]

 

دقت علمی قرآن

بعضی از مدافعان معاصر اسلام، دقت علمی قرآن را دلیلی بر اعتبار الهی آن ذکر کرده ­اند. این بحث اخیراً گسترش و شهرت بسیار یافته و کتابی تحت عنوان «کتاب­مقدس، قرآن و علم» نوشته نویسنده مسلمان فرانسوی به نام موریس بوکای که در سطح بسیار وسیعی منتشر شده به این موضوع بیشتر دامن زده است.

هدف این کتاب آن است که نشان دهد در حالی که کتاب­ مقدس حاوی تناقضات درونی و علمی زیادی است، قرآن از چنین پیچیدگی­هایی به دور است. بوکای می­ نویسد:

ایده­ هایی را که در این کتاب آمده، تنها باید از نقطه­ نظر علمی صرف مورد بررسی قرار داد. این مطالب ما را به این نتیجه می­ رساند که غیرقابل تصور است انسانی که در قرن هفتم میلادی می­ زیسته، بتواند به بیان موضوعات بسیار گسترده­ ای در قرآن بپردازد که متعلق به دوره خویش نبوده، بلکه قرن­ها بعد آشکار شدند. من بر این باورم که نمی ­توان هیچگونه توجیه انسانی برای قرآن قائل شد.[3]

در حال حاضر علاوه بر کتاب بوکای، کتاب­های زیادی از این دست در کشورهای اسلامی منتشر شده که هرچند کمتر دست به دامن سفسطه شده ­اند ولی محتوای تمام آنها ادعای این مطلب است که آخرین کشفیات علمی جهان، نشان­ دهنده اعجاز قرآن هستند.

 

ساختار ریاضی قرآن

یکی از دلایلی که اخیراً در خصوص منشأ الهی قرآن بسیار شایع شده، ادعای اعجاز ریاضی آن است. به عنوان مثال، احمد دیدات، صاحب ­نظر مشهور مسلمان در کتاب خود تحت عنوان «معجزه قرآن» ادعا می ­کند که قرآن، معجزه­ ای ریاضیاتی براساس عدد نوزده می ­باشد. این عدد بدین خاطر انتخاب شده که معادل ارزش عددی کلمه «واحد» (طبق حروف ابجد) است و پیام قرآن نیز مبتنی بر وحدانیت خدا است.

رشاد خلیفه، امام مسجد تاکسون در آریزونای آمریکا، در کتاب خود «کامپیوتر سخن می­ گوید: پیام خدا برای جهان» بحث موردنظر خود را در نوزده نکته خلاصه کرده است. در اینجا به چند مورد اول که مهمتر از بقیه هستند، اشاره می­ شود:

1. اولین عبارت قرآن (بسم اللّه الرحمن الرحیم) شامل نوزده حرف الفبای عربی است.

2. اولین وحی قرآن از نوزده کلمه تشکیل شده است.

3. آخرین وحی قرآن شامل نوزده کلمه است.

4. قرآن از 114 سوره یعنی 6×19 تشکیل شده است.[4]

اینها چه چیزی را ثابت می­ کنند؟ طبق نوشته خلیفه «اولین عبارت قرآن و ارزش عددی آن بدون شک دو نکته را ثابت می­ کند: اول اینکه، قرآن کلام خدا است و دیگر اینکه، قرآن کاملاً محفوظ مانده است».[5] بسیاری از فرقه­ های سرّی یا عرفان اسلامی نیز به نسبت­های ریاضی و اعداد مختلفی در قرآن اشاره می­ کنند و آن را دلیل مسلمی بر الهام الهی قرآن می­ دانند.

 

دگرگونی انسان­ها

آخرین دلیلی که گاهی برای الهام قرآن ارائه می­ شود، دگرگونی انسانها و فرهنگ­ها است که به عنوان نتیجه مستقیم تأثیر قرآن مطرح می­ گردد. آجیجولا در این مورد می ­نویسد:

«تحولی که قرآن مجید ایجاد کرده در تاریخ بشر بی­ سابقه است و از این رو ادعای قرآن مبنی بر یگانه بودن، همانند سیزده قرن قبل، امروز هم پابرجاست و کسی نتوانسته آن را رد کند... هیچ دین یا باوری هرگز چنین حیات تازه­ ای تا این حد وسیع به پیروان خود نداده است، حیاتی که تمام جوانب فعالیت­های انسان را تحت تأثیر نهاده و باعث تحول در افراد، خانواده­ ها، جوامع، ملت­ها و کشورها شده و موجب بیداری مادی و معنوی، عقلی و روحانی گشته است. قرآن چنان تحولی در بشریت به وجود آورد که او را از پست­ ترین درجه سقوط به اوج اعلای تمدن رسانید، آن هم در زمانی بسیار کوتاه در حالی که بیهودگی و بی­فایدگی قرن­ها دوران اصلاحات به اثبات رسیده است».[6]

 

 

[1] A, Yusuf Ali, Holy Qur’an, 205.

[2] See Gudel, 39.

[3] Maurice Bucaille, The Bible, the Qur’an and Science, trans. By Alastair D. Pannell and Bucaille (Paris: Taj Company, 1988 ed.), 130.

[4] Rashad Khalifa, The Computer Speaks: God’s Message to the World (Tuscon: Iman, Mosque of Tuscon, Arizona, U. S. A., 1981), 198, 200.

[5] Rashad Khalifa, Qur’an: Visual Presentation of the Miracle (Karachi: Haider Ali Muljee ‘Taha’ 1987), 200.

[6] See Ajijola, Ibid., 100-101.

نویسندگان: نورمن گایسلر و عبدالصلیب

کتاب پاسخ به اتهام

Oct/30/2017 پاسخ به اسلام کشیش ورژ باباخانی 220 بازدید 1  

نظرات کاربران


ارسال نظر