عیسی مسیحکتاب مقدسمقاله های استاد علی خیراندیش

آيا تالوس مورخ قرن اول بوده؟ آيا او به تاريكی درهنگام مصلوب شدن خداوند عیسای مسیح اشاره کرده است؟

3.8/5 - (28 امتیاز)

آيا تالوس مورخ قرن اول بوده؟ آيا او به تاريكی درهنگام مصلوب شدن خداوند عیسی مسیح اشاره کرده است؟

يكي از نويسندگان غير مذهبی كه در اين  باره می نويسد تالوس (thallus) است. او احتمالا” در حدود سال ٥٢ ميلادی كتاب دنيای مديترانۀ شرقی را از زمان جنگ های تروژان تا روزگار خودش به نگارش درآورد. با کمال تأسف مطالب او فقط در آثار ساير نويسنگان به شكل نقل قول باقی مانده است.  يكی از اين نويسندگان؛ يوليوس آفريكانوس؛ يك مسيحی است  كه اثر خود را در حدود سال ٢٢١ ميلادی به رشتۀ تحرير درآورد. يكی از بخش های جالب اثر او، مربوط می شود به نظرات تالوس دربارۀ تاريكی ای كه پيش ازمرگ عيسی بر صليب بر زمين حاكم شد. آفريكانوس چنين می نويسد: ” تالوس در سومين كتاب از تاريخ خود  اظهار داشته كه اين تاريكی در اثر خورشيد گرفتگی بوده است  كه اين امر طبعا” به نظر من غير منطقی است؛ زيرا خورشيد گرفتگی نمی تواند به هنگام ماه رخ دهد و زمان مرگ عيسی؛ موعد عيدفصح و ماه كامل بود”.

بايد در جواب سؤال شما اشاره كنم كه اين نقل قول حاكی ازاين است كه روايت اناجيل در خصوص تاريكی حاكم بر زمین، به هنگام مصلوب شدن عيسی امری شناخته شده بود و نياز به توضيحی طبيعت گرایانه در ماهیت آن نیست چون هدف، گزارش هم همین بوده است.

تالوس ترديدی نداشت كه عيسی مصلوب شده بود و رويدادی غيرعادی در طبيعت رخ داده بود كه نياز به توضيح داشت، آنچه فكر او را مشغول كرده بود، چگونگی تعبير متفاوت آن بود که آیا این واقعه خسوف بوده يا كسوف؟ اما او ترديدی در خود اصل رويداد نداشته، یعنی یک رویداد عادی در طبیعت رخ داده بود و او آن را گزارش نموده است.

پاسخ از: استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO