کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: نبوکدنصر، نبوزرادان، نبوشزبان و نتنائیل

رای بدهید

نَبُوکَدُنَصَّر       2پادشاهان 24: 1        Nebuchadnezzar

به معنی «نبو، محافظت کن مرز مرا» است. این نام به چهار پادشاه بابلی اطلاق می شود که فقط نام نبوکدنصر دوم در کتاب مقدس ذکر شده است. او به اورشلیم حمله کرد و یهویاقیم پادشاه اورشلیم تسلیم اوگردید. یهویاقیم پس از سه سال سرکشی کرد و نبوکدنصر سپاه خود را فرستاد و وی را اسیر ساخت ولی بعد از آن او را آزاد کرد. پس از مرگ یهویاقیم، یهویاکین پادشاه شد و نبوکدنصر حمله برده شهر را محاصره کرد و شهر را گرفته و همه را به اسیری برد (2پادشاهان 24: 12-16). او متنیا (صدقیا) را به پادشاهی آنجا نصب کرد که او بعد از ده سال عاصی گردید و نبوکدنصر برای دفعۀ چهارم به آنجا حمله کرد (2پادشاهان 25: 7). وقایع چهار باب اول کتاب دانیال در زمان نبوکدنصر اتفاق افتاده است (دانیال 1: 4).

نَبُوزَرادان     2پادشاهان 25: 8      Neburzaradan

رئیس گارد مخصوص نبوکدنصر و شخصی که نقش برجسته ای را در تسخیر اورشلیم بازی کرد. نام بابلی او به معنی «نبو، اولادی داده است» می باشد. او مسئول سوزاندن معبد، کاخ سلطنتی، خانه های بزرگ، تبعید سکنۀ آنجا به بابل و گرفتن ظروف مقدس از معبد بود (2پادشاهان 25: 8؛ ارمیا 39: 9). همراه با مسئولین دیگر بابلی، ارمیا را از زندان آزاد کرده و به او جیرۀ غذایی، هدیه و حق انتخاب داد که یا با سایر اسرا به بابل برود و یا در یهودا بماند (ارمیا 40: 1).

نَبُوشَزبان      ارمیا 39: 13         Nebushasban

به معنی نبو مرا خلاصی می بخشد، است. یکی از شاهزادگان بابلی که رئیس خواجه سرایان بود. نبوزردان، رئیس گارد محافظ نبوکدنصر، او را برای محافظت ارمیا در دوران محاصرۀ اورشلیم در سال 587 ق.م. فرستاد (ارمیا 39: 13).

نَتَنائیل (هدیۀ خدا)   یوحنا 1: 45     Nathanael

از روایات چنین بر می آید که یکی از رسولان باشد. اگر چه در اناجیل هم نظر در لیست اسامی رسولان این اسم به چشم نمی خورد (متی 10: 1-4؛ مرقس 3: 16-19؛ لوقا 6: 13-16). در انجیل یوحنا 1: 45-49 آشنایی نتنائیل را با مسیح موعود که توسط فیلیپس صورت می گیرد، شاهد هستیم. نتنائیل را عموماً با برتولما (پسر تلمای) یکی  می دانند. احتمالاً این اسم لقب وی است. بنابراین نتنائیل یا برتولما را در لیست پس از شمعون پسر یونا داریم. همچنین سه نویسندۀ اناجیل هم نظر به برتولما بلافاصله پس از فیلیپس اشاره می کنند. در انجیل لوقا او با فیلپس به همان طریقی ارتباط می یابد که شمعون با برادرش آندریاس و یعقوب با برادرش یوحنا.

نَجَّی (درخشندگی)     لوقا 3: 25          Nagge

در انجیل لوقا 3: 25 به عنوان یکی از اجداد مسیح ذکر گردیده است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO