بدعت های غیر کتاب مقدسیکتاب مقدسمقاله های استاد علی خیراندیش

چرا مسیحیان گنوسی انجیل یوحنا را به خود منسوب می دانند؟

3.4/5 - (12 امتیاز)

چرا مسیحیان گنوسی انجیل یوحنا را به خود منسوب می دانند؟

مذهب گنوسی که قدمتش به قبل از مسیحیت باز می گردد، سیستمی فلسفی بود که بر اساس فلسفه و اندیشۀ یونانی، در خصوص شرّ بودن ماده و خیر بودن روح به وجود آمد.

برخی از مسیحیان گنوسی اعلام می دارند که به واسطۀ شرّ بودن ماده، تجسم یافتن خدا در کالبد انسانی امری محال است! این نوع مسیحیت را دوستیسم یا وهم گرایی می نامند.

یک نوع از مسیحیت گنوسی چنین تعلیم می داد که جسم عیسای مسیح نه به صورت یک بدن واقعی بلکه تنها یک شبح و وهم و خیال بود. او تنها به نظر می رسید که دارای جسم انسانی است و نیز به ظاهر چنین به نظر می رسید که رنج کشید! انجیل یوحنا و رسالات یوحنا، به مقابله با تعالیم بدعت آمیزی پرداخته که مذهب گنوسی را هم شامل می شد. انجیل یوحنا، خود بیشتر از هر جای دیگری بر این مسئله اصرار می ورزد که خدا در جسم ظاهر شد و به همین ترتیب در رسالۀ اول یوحنا به مقابله با تأثیرات گنوسی بر بعضی از مسیحیان آن زمان، می پردازد.

بد نیست بدانیم که واژۀ یونانی en sarki جسم گردید در یوحنا 1: 14 به معنای این است که عیسی دارای ذات کامل وصد در صد انسانی است (به اول یوحنا 1: 1-4 نیز مراجعه کنید).

اما درمورد انتساب این گروه به انجیل یوحنا، آنان با متوسل شدن به این انجیل، سعی در تطبیق تعالیم انحرافی خود به کلام خدا دارند.

پاسخ از: استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO