دعا و پرستشزندگی روزمره مسیحیکتاب مقدسکلیسا

هفت روش كه الاهيات كتاب مقدسی در مطالعۀ كتاب مقدسِ ما تحول عميقی ايجاد می كند چيست؟

رای بدهید

هفت روش كه الاهيات كتاب مقدسی در مطالعۀ كتاب مقدس ما تحول عميقي ايجاد می كند چيست؟

سال ها پيش در حال تعليم كتاب پيدايش در كليسای خود بودم كه يکی از رهبران گروه های بحث و تبادل نظر که زن مُسِنِ دینداری بود، آمد و كنار من نشست و در حاليكه اشك در چشمانش حلقه زده بود اين جمله را به من گفت كه چرا قبلاً اين ها را به من ياد نداده اند؟ او شروع به درك اين نكته كرده بود كه با وجود سال ها مطالعۀ كتاب مقدس، هرگز متوجه این مسئله نشده بود كه داستان كتاب مقدس از پيدايش تا مكاشفه بر شخصيت مسيح و كار او تمرکز دارد و اشك های او به خاطر تمام سالهای از دست رفته اش بود كه به علت روش های بی اهمیت نتوانسته بود با كتاب مقدس رابطه نزديك برقرار سازد. من می توانستم او را كاملاً درك کنم.

من در مدرسۀ يكشنبۀ کتاب مقدس با دستیابی به كل جواب ها رشد كردم و در دانشكده كتاب مقدس مطالعه و در انتشارات مسيحی كار كردم و در بزرگسالی سال ها در مشارکت های مطالعه كتاب مقدس حضور داشتم. اما وقتی شروع به شنيدن موعظه و تعالیمی نمودم كه از الهيات كتاب مقدسی اشباع شده بود، متوجه شدم كه سطح  من در درك كلام خدا در حد کودکان مهدكودك می باشد.

در سال های پیش رو، اين مأموريت من شده بود كه نه تنها خودم كتاب مقدس را به این طريق درك كنم بلكه مطالعات كتاب مقدسی را نيز تشویق کنم و  پالایش دهم. به ويژه جلسات مطالعه كتاب مقدس زنان در كليساي محلی مان را با الهيات كتاب مقدسی آامیختم.
در زیر چند روش معرفی می کنم كه به ما می آموزند که چگونه الاهيات كتاب مقدسی در مطالعۀ شخصی و گروهی كتاب مقدس تغيير و تحول ايجاد می كند:

١- الاهيات كتاب مقدسی، مطالعۀ کتاب مقدس را مسیح محور می سازد و نه خود محور.

بسياری از روش های برخورد ما با كتاب مقدس به سرعت ما را به اين سمت سوق می هند كه چگونه می توانم كلام خدا را در زندگی ام عملاً به كار برم در حالی که این کار را بدون در نظر گرفتن مفهوم اصلی نوشته خطاب به شنوندگان اولیه و نیز بدون اینکه به این مسئله توجه داشته باشیم که زندگی، مرگ و قيام عيسی چه تأثیر بسزایی در درك كلام و به كار گيری آن، در ما ايجاد می كند و اینکه پس از انجام چنین کاری است که ما کاملاً آماده ایم تا این مطالعات را به زندگی خود مرتبط سازیم. و الاهيات كتاب مقدسی این است که مضامين اصلی و اساسی كتاب مقدس را که در یک عبارت دیده می شود، بشناسیم و تشخیص دهیم كه اغلب به ما کمک می کند تا پی ببریم چگونه یک قسمت با زندگی، مرگ و رستاخیز عیسی مسیح مرتبط است.

٢- الاهيات كتاب مقدسی تصویر بزرگ کتاب مقدس را به جای مجموعه ای از داستان های انتزاعی و جدا شده از متن به ما ارائه می دهد.

در بخش بزرگی از زندگی ام نتوانستم خط اصلی وقایع عهدعتیق را به هم مرتبط سازم. خط پاتریارخها یا پدران عهدعتیق، برده داری در مصر، رهایی از بردگی، ورود به سرزمين موعود، تشکیل پادشاهی و تقسیم شدن آن در اسرائیل، تبعيد شدن ١٠ قبيلۀ شمالی و به دنبال آن تبعيد ٢ قبيلۀ جنوبی، بازگشت دوبارۀ قوم اسرائیل به وطنشان. تنها چیزی که در ذهنم از عهدعتیق نقش بسته بود داستان های به هم ریخته ای از مردم و جنگ ها بود اما بدون داشتن هیچ فهم درستی از اینکه اینها را چگونه باید در کنار هم قرار دهم. به ويژه با پادشاهی تقسيم شده، تبعيد و بازگشت قوم به وطنشان کلافه می شدم. وقتی وقایع كتاب مقدس را بدون در نظر داشتن آن تصویر بزرگ که در کلّ کلام هست، جدا از هم مطالعه می كنيم، روایت های تاریخی برایمان در مقایسه با داشتن زندگی و ایمانی مانند قهرمان داستان از اهمیت کمتری برخوردار است. وقتی به وقایع كتاب مقدس- چه روايت عهد جديد و چه عهد عتيق- با الاهيات كتاب مقدسی نزديك می شويم، دگرگونی عمیقی در ما ایجاد می شود و تمام دانش پراکنده ای که از بخشهای مختلف داشتیم، کنار هم قرار می گیرند تا شناخت ما را از آنچه خدا در جهان از طریق مسیح انجام می دهد، عمیق تر سازد.

٣- الاهيات كتاب مقدسی ما را کمک می کند تا نه فقط بخشهايی از كتاب مقدس، بلكه كل آن را درك كنيم.

تمام تلاش ما این است که بدون درك جدول زمانی تاريخی كتاب مقدس، بر نكات برجسته ای كه عملی به نظر می رسند تمركز كنيم و اين در حينی است كه بخش ها و قسمت های بزرگ را ناديده می گيريم چون نمی دانیم با آنها چه باید بکنیم. حدس من این است که به ويژه در مورد كتاب های تاريخی يا انبياء بزرگ و كوچك که در اواخر کتاب مقدس قرار دارند، اين مسئله بسيار صدق می كند. الاهيات كتاب مقدسی در حالی که دنیای كتاب مقدس را به روی ما می گشاید، چنان ما را تربیت می کند تا اهمیت این مسئله را بدانیم که خدا توسط مسیح چه می کند تا ملکوت خود را مستقر  سازد.

٤- الاهيات كتاب مقدسی ما را به سمت دانستن آنچه بيش از هر چیز بدان نیاز داریم سوق می دهد و نه آنچه که خود مایل به دانستن آن هستیم.
بسياری از مردم به كتاب مقدس مراجعه می كنند تا دستورالعمل هايی برای انجام كاری در آن بیابند و یا به پاسخ سؤالات خود برسند و هم چنین به مسائلی که برایشان اهمیت زیادی دارد، دست یابند غافل از اینکه كتاب مقدس به سؤالاتی پاسخ می دهد كه هرگز به فکرمان خطور نکرده!
در حالی که در توانایی دیدن موضوعاتی که نویسندۀ الهی در کتابش نگاشته، رشد می کنیم، اجازه می دهيم که این كتاب مقدس باشد که دستور كار را تعيين می نماید! در حالی که کتاب مقدس با ژانرهای مختلف یعنی روايت های تاريخی، سخنان حكمت آمیز، نبوت، گفتمان، شعر و مطالب آخر زمانی به ما نزدیک می شود، از ما چیزی را طلب می کند تا حکمت خود را برای ما آشکار سازد. اینجاست که باید سرعت خود را کاهش دهیم و گوش هایی برای شنیدن داشته باشیم.

٥- الاهيات كتاب مقدسی فقط به منظور رساندن ما به بهشت برین، پس از مرگ نیست بلكه در اصل بر كامليت ما تمرکز دارد.

این را باید به عرض شما برسانم که اکثر اوقات زندگی مسیحی من صرف تصمیمات من برای وقف به مسیح شده و با جدیت تلاش می کردم برای او زندگی کنم تا بالآخره موفق شوم که وقتی می میرم به بهشت بروم! و صد البته که همه اين ها حقیقت دارد. اما تنها توجه به چنین مسئله ای ارزش واقعی آنچه را که با ایمان به مسیح متصل شده ایم، بسیار پائین می آورد. داستان كتاب مقدس با شكوه و جلال به سوی كامليت پيش می رود و فقط به زندگی روحانی در مکانی دور از اين زمين خلاصه نمی گردد. اين امر پيامدهای عملی بسياری را با خود برای ايمانداران به همراه دارد، به ويژه وقتی آنها با مرگ خود و يا كسی كه دوستش می دارند روبرو می شوند. پس چگونه توقع داریم ایمانداران به مسیح غافل از این داستان زندگی کنند و یا حتی بدون آن با مرگ روبرو شوند؟

٦- الاهيات كتاب مقدسی ما را به داشتن اتحاد با مسيح، ترغيب می كند و نه صرفاً تقلید از مسیح.

متأسفانه در بيشتر زندگی خود این را درك نكرده بودم كه اتحاد با مسيح جوهر اصلی مسيحی بودن است. الاهيات كتاب مقدسی فقط یک دعوت بشارتی نیست بلكه خدمتِ نشان دادن زيبايی، ضرورت و كفايت پيوستن به مسيح از طريق ايمان می باشد و اساساً زندگی کردن در هر متن و عبارت کتاب مقدس می باشد و اینکه فقط برای پیروی از نمونۀ مسیح تلاش کنیم، کافی نیست بلکه به چیزی بسیار اعجازآمیز نیازمندیم.

٧- الاهيات كتاب مقدسی عشق و علاقه ما نسبت به مسيح را در ما شعله ور می سازد.
اغلب تمايل زیادی به انجام مطالعات گروهی يا تدريس کاربرد کلام خدا وجود دارد. گرایش ما به داشتن خبرهایی ساده، قابل کنترل و دوستانه در مورد خدا است تا بتوانیم در ایمان خود رشد کنیم. من کاملاً شما را درک می کنم که به دنبال چیزی عملی یا کاربردی هستید. اما این را به شما بگویم كه آنچه منظور نظر من است، عملی ترين كاری است كه می تواند هنگام مطالعه كتاب مقدس شما بطور شخصی يا گروهی رخ دهد که باعث عشق بیشتر ما نسبت به مسیح و بازگشت او می شود. اين اساس و بنیادی است كه هر يك از ما برای هر گونه اطاعت و رشد ايمان جهت تغيير در زندگی خود بدان نياز داريم.
در حالی كه در درك تصویر بزرگتر كتاب مقدس رشد می كنيم و بهتر قادر به شناخت و درك مضامين و موضوعات كتاب مقدس در هر مقطعی می شویم و سپس موضوع مورد نظرمان را با مهارت، در زندگی، مرگ و رستاخیز عيسی دنبال می کنیم و سفر خود را ادامه می دهیم و به بازگشت عیسی مسیح و استقرار آسمان و زمین جدید توسط او می رسیم، زيبايی، ارزش، كفايت و ضرورت عيسی را از جنبه های مختلف مشاهده می كنيم و  همۀ این ها ما را به عشق عمیق تر و حیرت انگیز وا می دارد. و اين دقیقاً همان چيزی است كه ما به شدت بدان نیازمندیم.

نوشتۀ نانسی گاتری- 2 ژوئیه 2021

آشنایی با نویسنده: نانسي گاتری در کلیسای پرزبیتری شهر فرانکلین در ایالت تِنِسی و همچنین کنفرانس هایی که در سراسر کشور و در سطح بین المللی از جمله در “آموزشگاه الاهیات کتاب مقدسی برای زنان” تدریس می کنند.
او نويسنده كتابهای بسياری از جمله “مقدسين و رذايل در داستان عيسي” و “خدا بهترین کار خود را از هیچ بنا می کند!” می باشد. ایشان در سازمان ائتلاف انجیل، ميزبان پادکستِ “به من كمك كن تا كتاب مقدس را تعلیم دهم” می باشند. او به همراه شوهرش ميزبان خلوتگاه استراحت موقت براي زوج هایی هستند كه با مرگ کودک خود مواجه شده اند و از مجريان سريال ويدیویی گريف شِیر (به معنای همراهی در ماتم) هستند.

ترجمۀ: شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO