مدافعین ایمان مسیحی

مدافع برجسته معاصرمسیحی: نبیل قریشی

5/5 - (1 امتیاز)

نبیل قریشی مدافع برجسته معاصر مسیحی، متولد 16 سپتامبر 1983، یک مسیحی آمریکایی بود که از فرقه اسلامی احمدیه به مسیحیت گرویده بود.

او از سال 2013 تا 2016، سخنرانی در سازمان بین المللی راوی زاکاریاس را بعهده داشت و نویسنده سه کتاب: در جستجوی الله بودم، عیسی را یافتم و رویارویی یک مسلمان مذهبی با مسیحیت (زوندروان، فوریه 2014)، پاسخ به جهاد: راهی بهتر در پیش رو (زوندروان، مارس 2016)، و فقط یک خدا – الله یا عیسی(زوندروان، آگوست 2016).

پیشینه

قریشی در یک خانواده مسلمان از فرقه احمدیه متولد شد. او با پدرش در نیروی دریایی ایالات متحده، چندین بار در جوانی نقل مکان کرد و بالآخره در ویرجینیا اقامت گزید. قریشی در دفاعیات اسلامی فارغ التحصیل شد و پس از آن مسیحیان را به مناظرات مذهبی دعوت می کرد. پس از یکی از این گفتگوها با یک مسیحی در دانشگاه، به نام دیوید وود، هر دو با هم دوست شدند و یک بحث طولانی مدت یک ساله درباره ادعاهای تاریخی مسیحیت و اسلام بین آنان آغاز شد. نتیجه این مباحثات گرویدن قریشی به مسیحیت و نوشته شدن کتاب اول او، در جستجوی الله بودم، عیسی را یافتم است. علاوه بر اینکه این کتاب به پرفروشترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد، برنده جایزه کتاب مسیحی در هر دو دسته یعنی: " بهترین نویسنده"  و " بهترین کتاب غیر تخیلی" نیز شد، که برای اولین بار در تاریخ این جوائز به وی اعطا شد.

همسر او میشل قریشی بود و حاصل این ازدواج فرزندی به نام آیه قریشی بود.

سازمان مسیحیت امروزی، قریشی را به عنوان یکی از 33 نفر زیر 33 سال رهبران آینده مذهبی در جولای 2014 بر روی صفحه اصلی مجله شان نام بردند. قریشی برای دانشجویان بیش از 100 دانشگاه، از جمله آکسفورد، کلمبیا، دارتموث، کُرنِل، جان هاپکینز، و دانشگاه هنگ کنگ سخنرانی کرده است. او در 18 مناظره مدون و عمومی در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا شرکت داشته است.

در سال 2015، قریشی در دانشگاه ایالتی وِین با عالِم اسلامی شبیر آلی مناظره داشت.

تحصیلات

قریشی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اُلد دومینیَن در ارتباطات بین فردی و در شاخه زیست شناسی و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده پزشکی ویرجینیای شرقی و یک مدرک کارشناسی ارشد نیز از دانشگاه بیولا در رشته دفاعیات مسیحی و مدرک کارشناسی ارشد دیگر خود را در مذهب از دانشگاه دوک دریافت نمود و مدرک دکترای یهودیت و مسیحیت در جهان یونانی-رومی  را نیز از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. قریشی به علت مبتلا شدن به بیماری سرطان معده،  موفق به پایان دادن تحصیلات دکترای خود در مطالعات عهد جدید در دانشگاه آکسفورد نشد.

دستگیری در دیربورن در سال 2010

قریشی در اواخر دهه اول قرن 21 اقدام به حضور در جشنواره عربی دیربورن کرد. در سال 2009، قریشی و دیگر اعضای گروه اعمال رسولان فصل 17 که مدافعین ایمان مسیحی بودند، به اتهام پخش ادبیات مسیحی، از نمایشگاه اخراج شدند. واقعیت این بوده که قریشی به غرفه ای مراجعه می کند که تابلوی " اگر سؤال دارید؟ ما پاسخ مناسب را داریم." داشته، یک بروشور اسلامی بر می دارد و طبق ادعایی که غرفه اسلامی داشته یک سؤال از آنها می پرسد. در حالی که قریشی در آنجا به گفتگو مشغول بوده، یک مرد مسلمان از راه می رسد و بروشور را از دست وی می گیرد و وی را تحویل مأمورین امنیتی می دهد. مأموران امنیتی از این موقعیت برای درگیری لفظی با قریشی و همکارانش استفاده می کنند و بدون اینکه علت را به آنها بگویند، آنها را مجبور به ترک نمایشگاه می کنند و به آنها حمله ور می شوند. پس از آن قریشی و همکارانش تصمیم می گیرند هیچکس را به گفت و گو دعوت نکنند مگر آنکه آن شخص گفتگو را آغاز کرده باشد. پس از آن، اعضای گروه اعمال رسولان فصل 17 که مدافعین ایمان مسیحی بودند، تمامی حرکات خود را فیلمبرداری کردند، همانطور که سال پیش از آن نیز انجام داده بودند. در طی این جشنواره در سال 2010، در فیلمهای ضبط شده، قریشی نشان داده می شود که از طرف جمعیت  کوچکی از نوجوانان مسلمان سؤالاتی از وی مطرح می شود. افسران پلیس که از این ماجرا مطلع می شوند، این گروه را دستگیر کرده و دوربینهای ویدئویی آنها را مصادره می کنند و قریشی را به اخلال در نظم و لغو دستور قانونی یک افسر پلیس محکوم می کنند. قریشی و گروهش به علت این دستگیری یک شب را در زندان سپری می کنند. بلافاصله پس از این دستگیری، جان بی. اُ ریلی، شهردار دیربورن بیانیه ای را منتشر کرده و طی آن اظهار داشت که مبلغان مسیحی قصد ایجاد درگیری، فریادهای خصمانه و مسدود کردن دسترسی به غرفه ها را داشته اند. وی ضمناً مدعی می شود که قریشی با مأمورین پلیس در حال انجام وظیفه به طریق مسالمت آمیز نیز درگیرشده و دست به خشونت زده. پس از بررسی شواهد ویدئویی، توسط یک هیئت منصفه، قریشی از تمامی اتهامات تبرئه می شود و در یک پرونده مدنی جداگانه نیز چنین حکمی صادر می شود که دیربورن در میشیگان حقوق مدنی و قانونی قریشی را نقض کرده و حقی بر بازداشت وی نداشته است. در سال 2013، این دعوی در شهرداری حل و فصل شد. در بخشی از این حل و فصل قائله، رسما" قید شده که شهرداری مجبور به عذرخواهی رسمی بوده و این عذرخواهی به مدت 3 سال در وبسایت این شهرداری باقی بماند.

نظرات در کالج ویتون

در دسامبر 2015، دانشگاه خصوصی مسیحی کالج ویتون، لاریسا هاوکینز را به دلیل یک اظهار نظر عمومی در مورد حجاب مبنی بر اینکه: " مسلمانان مانند بنده که یک مسیحی هستم، اهل کتاب هستند"، موقتا" از کار اخراج کرد. وی در این اظهار نظر اشاره  کرد که: " همانطور که پاپ فرانسیس هفته گذشته اعلام کرد، ما همه یک خدا را عبادت می کنیم." این اقدام به اخراج موقتی، توسط شیکاگو تریبون مورد انتقاد واقع شد، و در آن، اقدامات ویتون تحت تأثیر تعصب نهفته در الهیات، مطرح شد. پروفسور دانشکده یِیل میروسلاو وُلف در این خصوص گفت، هیچ توجیه الهیاتی برای تعلیق اجباری هاوکینز وجود ندارد. تعلیق او الهیاتی یا بر اساس ایمان راستین نیست. و این تنها یک خصومت نسبت به مسلمانان است. قریشی درخواستهای فراوانی را برای ورود به قضیه تعلیق این استاد دانشگاه ویتون دریافت می کند. وی از اعضای خانواده و دوستان خود افراد بسیاری را در فرقه احمدیه داشت و مرتبا" مسیحیان را تشویق می کرد تا حرکات همبستگی را با امید به این که این گونه احساسات فروکش کند، ادامه دهند. او حتی توصیه کرد که هیچ اشکالی ندارد که زنان مسیحی در بعضی موقعیتها حجاب را رعایت کنند و به مردان مسیحی نیز مشورت داد که با همسایگان مسلمان خود در طی ماه رمضان در گرفتن روزه همراهی کنند، تا حدی که همه اینها حرکاتی ناشی از محبت مسیحی باشد و نه تسلیم به اسلام.

در تاریخ 13 ژانویه 2016، وُلف و قریشی در یک برنامه تلویزیونی با مجری گری جولی رویز با عنوان " در جستجوی حقیقت"  در باره این موضوع که آیا مسلمانان و مسیحیان یک خدا را عبادت می کنند، به مباحثه پرداختند.

جولی رویز در این برنامه این گونه شروع به سخن کرد: " همین سؤال که در باره خدا مطرح شد، اخیراً و پس از اینکه کالج ویتون یک استاد را به این دلیل که ادعا کرده بود مسلمانان و مسیحیان یک خدا را عبادت می کنند، وادار به اخراج موقتی کرد، در سطح ملی مورد بحث و توجه واقع شده. بسیاری از مسیحیان از کالج حمایت می کنند و می گویند ادعای استاد با مسیحیت راستین ناسازگاری دارد. با این حال برخی نیز، از جمله چند استاد دانشگاه، دانشجویان و صدها نفر از فارغ التحصیلان، خلاف این را باور دارند و برای برگردانده شدن استاد برکنار شده هم صدا شده اند.

در این گفتگو، وُلف و قریشی در مورد اینکه کار ویتون درست بوده یا خیر به مباحثه خواهند پرداخت، و این در حالیست که وُلف یک ادعای مهم دارد و آن اینکه او معتقد است ویتون تحت تأثیر یک تعصب ضد اسلامی، این تصمیم را گرفته است. وُلف همچنین به توضیحات خود با ذکر این نکته که چرا معتقد است هردوی این ادیان یک خدا را ستایش می کنند و در همین حین یک مسیحی می تواند هنوز هم به اصول مکتب مسیحیت راستین وفادار باقی بماند، ادامه داد . از طرف دیگر، قریشی تفاوتهای زیادی بین مفهوم خدا از دیدگاه مسلمین و مسیحیان قائل است و چنین استدلال می آورد که الله و یهوه نمی توانند یکسان باشند."

تفسیر وی در خصوص تروریسم بین المللی اسلامی

قریشی در رسانه های مختلف درباره تروریسم اسلامی بین المللی اظهار نظر کرد:

روزنامه یواس‌ ای تودی در سرمقاله اندیشه نوشت: " قرآن نقش مرگ‌آفرینی در کشتار بلژیک داشته است."

نبیل قریشی در این روزنامه در ادامه نوشته اش اظهار می دارد که: "درگیر شدن غربی ها در جهاد  از تفاسیر لفظی متون مقدس مسلمانان الهام می گیرد."  او ادامه داد: " ما می بایست مجهز باشیم تا جایگزینی برای جهاد وحشیانه تهیه کنیم. باید جایگزینهایی داشته باشیم که به ریشه این موضوع بپردازند که چرا مسلمانان در وهله اول به افراط گرایی روی می آورند."

فاکس نیوز – گفت و شنود: چرا جوانان مسلمان افراطی می شوند؟

در یک مصاحبه بنام گفتگوی مذهبی با لورن گرین، خبرنگار ارشد مذهبی کانال خبری فاکس نیوز، نبیل قریشی توضیح می دهد که چرا استراتژی داعش برخلاف آنچه بسیاری مایل به باورش هستند، به ریشه های اسلام، نزدیکتر است." او ادامه می دهد: " در سن رشد به من می آموختند که اسلام یک مذهب صلح طلب است، و همه اطرافیان من واقعاً به این موضوع ایمان داشتند. تا زمانی که من منابع اسلامی یعنی قرآن واحادیث را خود به شخصه شروع به مطالعه نمودم. و در این منابع اسلامی شاهد این بودم که اسلام در هسته تاریخی خود درگیر خشونت افراطی بوده است. این بود که شروع به تفکر بیشتر در مورد ایمان خود نمودم."

تلویزیون نیوزمکس برنامه بدون سانسور: خواندن قرآن نشان می دهد که این مذهب، مذهب صلح نیست.

در برنامه بدون سانسور دنیس مایکل لینچ، نبیل قریشی توضیح داد که چگونه مطالعات شخصی اش از قرآن باعث ترک ایمانش شده است. من با این واقعیت روبرو شدم که باید تصمیم بگیرم: آیا باید مرتد شوم و اسلام را ترک کنم– آیا باید متعهد باشم و غیر مسلمان شوم، یا می بایست افراط را پیشه کنم و بدنبال آنچه میخوانم بروم؟ قریشی در تلویزیون نیومکس چنین اظهار داشت: " در آن زمان بود که با مسیحیت و پیام بشارت انجیل مواجه شدم و این چیزی بود که در نهایت قلب مرا اسیر خود کرد و مرا دگرگون کرد. نبیل قریشی در 22 مارس در برنامه تلویزیونی کوین مک کولو مصاحبه ای در مورد حملات بروکسل داشت و تجربه تغییر جهت زندگی اش را در این برنامه با بینندگان در میان گذاشت.

بلیز – از یک مسلمان سابق پرسیدیم:" آیا اسلام مذهب صلح است." و پاسخ او در زیر آمده است:

" از دهه 90 به بعد، مردم بیشتر و بیشتر متون اسلامی را شخصاً در اختیار داشته اند. مسلمانان می توانند قرآن را خود شخصاً بخوانند … بنابراین مردمی که این متون را می خوانند به عینه متوجه می شوند که قرآن چه می گوید. مردم می توانند آنلاین شوند و می توانند سرگذشت محمد را خود، شخصاً بدون نیاز به رفتن به کتابخانه های اسلامی بخوانند. وقتی که من به کلمه "اسلام" فکر می کنم، به هسته تاریخی این عقیده می رسم، مذهبی که محمد آورد قبل از سنتی که قرنها بعد به آن اضافه شد." او ادامه می دهد: " و اگر شما به اسلام اینگونه بنگرید، سؤالی برایتان باقی نخواهد ماند که آیا اسلام مذهب صلح است یا خیر؟ محمد خود از خشونت استفاده کرد."

هوفینگتون پست – آیا ریشه جهاد در قرآن است؟

" شاید جالب توجه ترین نتیجه صفحه مقابل سرمقاله من در یواس ای تو دی، در منابع خبری عمومی از جمله مجله تایم، هفنونگ پست، و بلاگ پاتئوس، مباحثات آزاد و پاسخ های من در خصوص آموزه های قرآن باشد. از این جهت این گفتگوهای عمومی و مباحثات، کلید راه پیشرفت ریشه یابی جهاد خواهد بود." به نقل از دکتر نبیل قریشی.

تشخیص سرطان و مرگ

در 30 آگوست 2016، قریشی اعلام کرد که در مراحل پیشرفته سرطان معده بسر می برد. این چیزی بود که قریشی در صفحه فیس بوک خود برای اطلاع طرفدارانش در مورد بیماریش، پس از دریافت تشخیص بالینی کاملاً نگران کننده خود، با تلخی گفت: " این یک خبر بسیار ناگوار بود که من هرگز انتظارش را نداشتم، اما در حکمت بی پایان خداوند برای من چنین مقرر شده که اینگونه از آتش بگذرم، و من دعا می کنم که او از طریق بدن و روح من جلال یابد. خانواده من و من چنین با خبر شده ایم که سرطان معده ام بسیار پیشرفت کرده و تشخیص بالینی، بسیار نگران کننده و تلخ است. با این وجود، ما در پی آن هستیم که درمانهای پزشکی را با امید و اتکاء به معجزات خداوند پیش بگیریم، چرا که اوست قادر بی انتها و ورای تصور و درک ما."

قریشی در 16 سپتامبر 2017 در سن 34 سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

ترجمه مقاله ای از: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO