خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات در مورد خداسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

وعده های خدا در کتاب مقدس برای اشخاص سخاوتمند کدامند؟

رای بدهید

وعده های خدا در کتاب مقدس برای اشخاص سخاوتمند

خدا در مورد بخشیدن با سخاوت، بیش از هر چیز دیگری در کتاب مقدس سخن گفته!

چرا؟

چون خدا خودش سخاوتمند است و می خواهد ما نیز شبیه او باشیم. در این زندگی هر آنچه داریم، بخشش رایگان خدا است.

اما بخشیدن اموال کار مشکلی است و خودخواهیِ ما را به چالش می کشد. اما وقتی به آن عمل می کنیم خدا ما را پاداش می دهد.

مسلماً نمی توان صدها وعدۀ خدا را در بارۀ سخاوت در یک مقاله گنجانید، اما من آن را در نُه وعده از وعده های او خلاصه کرده ام.

در زیر فهرست نُه پاداش را که خدا به اشخاص سخاوتمند وعده داده ذکر می کنم:

  1. خدا وعده می دهد که اتفاقات خوب برای تو می افتد. «خوشبخت است کسی که دلسوز و قرض دهنده باشد و در کسب و کارش با انصاف باشد.» (مزمور 112: 5 ترجمۀ معاصر).

سخاوت کلید سرازیر شدن برکات الهی در زندگی تو است.

  1. خدا وعده می دهد که فرزندانت مبارک خواهند بود. شخص پارسا «همواره گشاده دست است و قرض دهنده، و فرزندانش مایۀ برکتند.» (مزمور 37: 26 ترجمۀ هزارۀ نو)

وقتی زندگی با سخاوت را الگوی خود قرار می دهی، او نه تنها تو را برکت می دهد، بلکه آن برکت را به نسل های بعدی تو نیز منتقل می کند.

  1. خدا وعدۀ برکت کار و شغل تو را می دهد. «خداوند را با دارایی خود حرمت دار و با نوبرهای همۀ محصول خویش، آنگاه انبارهایت به وفور نعمت پر خواهد شد و چر خشتهایت از شراب تازه لبریز خواهد گشت.» (امثال 3: 9-10 ترجمۀ هزارۀ نو).

در دوران کتاب مقدس تقریباً همه کشاورز بودند و دارایی آن ها از انبارها و خُمره هایشان مشخص می شد. خدا وعده می دهد تا کار کسی را که با اموال خود به او احترام می گذارد، برکت دهد.

  1. خدا به شخص سخاوتمند وعدۀ شادی بسیار می دهد. «چون کلمات عیسی خداوند را بخاطر داشتم که فرمود: دادن بهتر از گرفتن است.» ( اعمال 20: 35 ترجمۀ معاصر)

من در اوان کودکی به این آیه ایمان نداشتم و ترجیح می دادم تا در ایام کریسمس بیشتر هدیه بگیرم تا هدیه بدهم. اما بلوغ تو در این است که می فهمی در بخشیدن شادی بیشتر از گرفتن وجود دارد.

  1. خدا وعده می دهد که تأثیرگذاری تو بیشتر خواهد شد. «دنیای شخص سخاوتمند وسیع تر و وسیع تر می شود، دنیای شخص خسیس کوچک تر و کوچک تر می شود.» (امثال 11: 24 ترجمۀ فارسی کتاب مقدس انگلیسی The Message)

دنیای تو به خاطر امانت تو در چیزهایی که خدا به تو داده، هر روز وسیع تر خواهد شد. خلاف این امر نیز صادق است. وقتی خسیس هستی دنیای تو هم کوچک تر می شود.

  1. خدا وعده می دهد که در پایان، نصیب بیشتری خواهی داشت. «بدهید تا به شما داده شود.» (لوقا 6: 38 ترجمۀ معاصر)

اقتصاد الهی می گوید: «سخاوت تو نباید به خاطر طمعِ کسب برکت باشد، بلکه می بخشی تا باعث برکت دیگران شوی و این را هم بدان که هرگز نمی توانی در سخاوت، از خدا پیشی بگیری!

  1. خدا وعده می دهد که همۀ احتیاجات تو را برآورده سازد. «آن که به فقیران می بخشد، به ناداری گرفتار نمی آید.» (امثال 28: 27 ترجمۀ هزارۀ نو)

شاید به نظر تو این گفته اغراق آمیز باشد اما خدا بارها و بارها در کتاب مقدس اشاره کرده است که: «اگر با آنچه به تو داده ام با سخاوت رفتار کنی، من هم تمام نیازهای تو را اعم از مالی، فیزیکی و روحانی برآورده می کنم.»

  1. خدا وعده می دهد که هر آنچه را به او می بخشی، چندین برابر کند. «اما خدا که برای کشاورز بذر آماده می کند تا بکارد و درو کند و بخورد، به شما نیز بذر فراوان عطا خواهد کرد تا بکارید، و محصولتان را فزونی خواهد داد تا بتوانید از آن هر چه بیشتر برای کمک به دیگران استفاده کنید.» (دوم قرنتیان 9: 10 ترجمۀ معاصر)

وقتی بذری را می کاری، به عوض آن فقط یک دانه درو نمی کنی بلکه صدها هزار بذر به دست می آوری. به این اصل، قاعدۀ تکثیر گفته می شود. خدا نیز آنچه را به او می دهی تکثیر می کند تا بیشتر شود. خدا این را نه فقط با مال ما بلکه با نیرو و وقتمان نیز انجام می دهد.

  1. خدا وعده می دهد که هدایای تو را در آسمان ذخیره می کند. «به ایشان بگو دارایی خود را در راه خیر صرف کنند و در نیکوکاری ثروتمند باشند، با شادی به محتاجان کمک نمایند، و همیشه آماده باشند تا از ثروتی که خدا به ایشان عطا کرده است، به دیگران نفعی برسانند. با این اعمال نیک، ایشان گنجی واقعی برای خود در آسمان ذخیره می کنند. این مطمئن ترین سرمایه گذاری برای به دست آوردن زندگی جاوید است، از این گذشته، زندگی پر ثمری نیز در این دنیا خواهند داشت.» (اول تیموتائوس 6: 18-19 ترجمۀ معاصر)

خدا یک حساب بانکی برای تو در آسمان باز کرده است. ما خوب واقفیم که این امر حقیقت دارد چون عیسی پنج بار به آن اشاره کرده است. این حساب بانکی آسمانی مهم تر از حساب بازنشستگی تو است و تریلیون ها تریلیون سال اعتبار دارد. هر بار که تو «منابع زمینی خود را برای کمک به دیگران و یافتن دوستان استفاده کنی» در این حساب سرمایه گذاری می کنی! (لوقا 16: 9 ترجمۀ معاصر)

این نُه وعده را وقتی در مسیر بخشش مال خود تلاش می کنی و دیگران را نیز در انجام آن هدایت و ترغیب می کنی به خاطر بسپار.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن

ترجمۀ: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO