زندگی روزمره مسیحی

معنای واقعی بخشش چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

معنای واقعی بخشش چیست؟

در فرهنگ امروزی ما، بخشش کیفیتی است که بیشترین سوء استفاده، بیشترین کاربرد نادرست و بیشترین سوء تفاهم از آن وجود دارد. شاید مانند اکثر مردم این تصور را داری که معنای بخشش را به خوبی می دانی، اما با کمی تعمق متوجه می شوی که چنین نیست!

در زیر آزمونی برای سنجش درک بخشش به شما پیشنهاد می کنم. لطفاً مشخص کنید که کدام عبارت درست و کدام اشتباه است:

– تا زمانی که شخصِ مقابل، تقاضای بخشش نکرده، نباید او را بخشید.

– بخشش یعنی به حداقل رساندن رنجش و دردِ ناشی از آن.

– بخشش یعنی بازگشت به اعتماد و رابطۀ صمیمی سابق.

– تا زمانی که اهانت یا رنجش وارد شده را فراموش نکرده ای، بخشش تو ارزشی ندارد.

– وقتی از کسی صدمه می بینی، وظیفۀ توست که او را ببخشی.

وقتی کتاب مقدس را می خوانی و متوجه می شوی که خدا در مورد بخشش چه چیزهایی گفته، به این نتیجه می رسی که هر پنج گفتۀ ذکر شدۀ فوق کاملاً اشتباه هستند.

از آنجایی که بیشتر مردم درک صحیحی از بخشش ندارند، بجاست وقت بیشتری صرف بررسی این موضوع بشود.

اول از همه: بخشش واقعی بدون هر گونه قید و شرطی است و هیچ درخواستی برای آن قائل نمی شوی و نیز به عنوان پاداش به تو بخشیده نمی شود و حقّی نیست که بخواهی از طرف مقابل بگیری. بخشش مبتنی بر این نیست که قول بدهی باردیگر خطای تو تکرار نمی شود. بخشیدن شخص مقابل، مبتنی بر درخواست یا عدم درخواست او نیست. چه آن را از تو بخواهد یا  نخواهد، او را می بخشی.

در حالی که عیسی با دستانی کشیده بر صلیب و با آغوشی باز ندا در داد که: «ای پدر، آنها را ببخش، زیرا نمی دانند چه می کنند.» (لوقا 23: 34)  کسی این بخشش را از او نخواسته بود. هیچ کس به او نگفته بود: “عیسی، لطفاً مرا به خاطر کاری که با تو می کنم ببخش.” او با میل و رغبت بخشید. در حقیقت او ابتکار عمل را به دست گرفت.

دوم: بخشش به معنای کم اهمیت شمردن جدیتی که آسیب بر ما وارد کرده، نیست.

وقتی کسی از تو طلب بخشش می کند و تو به او می گویی: “مهم نیست. واقعاً ناراحت نشدم”،  در واقع بخشش را بی ارزش جلوه می دهی. اگر واقعاً آسیب وارده برای تو مهم نبوده، نیازی به درخواست یا ارائۀ بخشش هم نیست.

بخشش برای مسائل مهم است و از آن برای موارد ناچیز و مسائل جزئی استفاده نکن. اتفاقات بی اهمیت زندگی فقط طالب صبر و پذیرش از ما هستند و لاغیر. این خطاهای بزرگ زندگی هستند که برای آن ها نیاز به بخشش هست و چنین خطاهایی را نباید ناچیز شمرد. اگر صدمۀ وارد شده بزرگ بوده، اول باید اهمیت موضوع را پذیرفت و سپس ببخشیم یا طلب بخشش کنیم.

اولین قدم برای دوام عمل بخشش ما، درک صحیح آن است. بنابرین وقتی دفعۀ بعد کسی را آزردی یا آزرده شدی، این دو چیز را به خاطر بسپار: اول از همه، بخشش بی قید و شرط است و دوم، بخشش شدت رنجش را بی اهمیت نمی شمارد.

 

تبادل نظر:

  • آیا کسی بوده که او را به صورت مشروط بخشیده ای و برای او شرط و شروطی قائل شده ای؟ امروز چطور می خواهی به او بدون هیچ قید و شرطی نزدیک شوی؟
  • چرا بخشیدن کسی که از ما بخشش نخواسته، اینقدر سخت است؟ چطور می توانی کسی را که به تو صدمه زده ببخشی وقتی هرگز از تو درخواست بخشش نکرده؟
  • روشی که مسیح تو را بخشید، چه تأثیری در تغییر رفتار تو نسبت به بخشیدن دیگران داشته؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 21 ماه مِی 2022

ترجمۀ ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO