کتاب مقدس

با سلام…علت اینکه باب ۱۹و۲۰ دوم پادشاهان و باب۳۷و۳۸اشعیا کاملا مشابه یکدیگرند…با توجه به الهامی بودن کلام …چیست؟

رای بدهید

دوست بسیار عزیز و محترم سلام و روزتون به خیر و خوشی،

از اینکه برای پاسخ دادن به سؤالتون مدتی طولانی گذشته، پوزش می طلبم و علت آن این است که بنده در مرخصی بودم و بعد از آن در جلسات متعدد می بایست شرکت می کردم. اما پاسخ سؤال شما:

دوم پادشاهان 19 و اشعیاء 37 کاملا" مشابه هم هستند، اما دوم پادشاهان 20 و اشعیاء 38 خیر، اگرچه هر دو در باره موضوع واحدی سخن می گویند. در باره تشابه زیاد دوم پادشاهان 19 و اشعیاء 37 با تأکید شدید بر الهامی بودن آنها و اینکه هر دوی آنها کلام خدا هستند، می بایست اشاره کنم که به احتمال قوی نویسنده کتاب دوم پادشاهان از کتاب اشعیاء نبی کپی برداشته اند! اما این را از روی حتم و اطمینان صد در صد نمی توانیم اذعان داریم. در هر دو مورد، متون نوشته شده در خدمت هدف نویسندگان می باشد و این دو کتاب را به نوعی به هم مرتبط ساخته که برای مطالعات خوانندگان و دانشمندان الهیات تا به امروز مفید بوده است. (متون دیگری که شباهت بسیار به یکدیگر دارند، می توان اشعیاء فصل دوم را نامید که نقل قولی است از میکاه فصل 4).

این دو شباهت به دو دلیل به هیچ عنوان به عنوان سرقت ادبی به شمار نمی آیند:

1- حق مالکیت فکری در آن زمان روزها رایج نبود. هیچکس حقی را از کسی دیگر نمی ربود یا به کلامی دیگر نمی دزدید چون هیچکس در واقع مالک آن نبود. نویسنده به منظور جلال خدا و کمک به مردم به نگارش در می آورد و نه به منظور سود و یا منفعت شخصی.

2- هیچ گونه انگیزه مخفی نگاه داشتن منبع مقاله از طرف نویسنده دوم وجود نداشت و در ضمن هیچگونه انگیزه شریرانه یا سوء استفاده از متنی دیگر در پشت نقل این نگارش از نوشته ای دیگر وجود نداشته است.

در ضمن در باره الهامی بودن این دو متن، می بایست توجه داشته باشیم که تعریف ما از الهام در الهیات مسیحی چیست و در این مورد مقاله ای دیگر در وب سایت پرپاسخ به تفصیل وجود دارد که توجه شما را به لینک آن در زیر جلب می کنیم:

http://www.porpasokh.com/Content/Question/9bc4f60c-8fff-4b4f-b3a4-d599e40408bc

در محبت مسیحایی،

کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO