کتاب مقدس

این مسئله که مسیحیان میگن همه انسانها با گناه به دنیا می آیند، نمی تواند درست باشد , به دلایل مختلف عقلی و دلایل خود کتاب مقدس , مثلا در حزقیان باب 18 آیه 20 می گوید: هر كه گناه كند، خودش خواهد مرد! نه پسر برای گناهان پدرش مجازات خواهد شد و نه پدر برای گناهان پسرش. انسان خوب و درستكار، پاداش خوبی و نيكوكاری خود را خواهد يافت و انسان بدكردار نيز به سزای اعمال خود خواهد رسيد پس اگر هر نوزادی با گناه به دنیا بیاید به نظر شما بی عدالتی خدا رو نشون نمیده؟

رای بدهید

کتاب مقدس به وضوح نشان می دهد که بشر از هر لحاظ به هم وابسته می باشند. ما چه از نظر ژنتیکی (وراثت) و چه از نظر اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و محیط اطرافمان و… دائماً تحت تأثیر مثبت یا منفی قرار داریم و این روشی است که خدا در خلقت بشر اتخاذ کرده است. 

گناه آدم و حوا و اخراج آنها از باغ عدن و میراث گناه به جامعه بشری فوراً و دقیقاً در فرزندان آنها دیده شد وقتی قائن به خاطر حسادت و غرور و کینه ای که در دل از برادرش هابیل داشت دست به قتل او زد!

دنیای ما آلوده به گناه است و این غیرقابل انکار است. جامعه بشری به یک بیماری مُسری به اسم گناه مبتلا است و بسیاری از فجایع و بی عدالتی های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در تاریخ بشر گواه بر این امر است.

اما آنچه شما در کتاب حزقیال نبی به آن اشاره کرده اید، دارای یک زمینه دیگری می باشد. در اینجا خدا از گناهان اخلاقی یک قوم به نام بنی اسرائیل سخن به میان آمده که پدران این اشخاص مرتکب شده بودند و خدا قوم اسرائیل را تشویق می کند که اگر بازگشت کنند و به طریق پدرانشان سلوک نکنند، آنها را به خاطر خطاهای اخلاقی پدرانشان جزا نخواهد داد. مسلماً هر کس پاسخگوی گناهان خود می باشد. اما آیا انصافاً انسان بی گناه و پاک و مقدسی وجود دارد؟ شاید در مقایسه با انسانهای دیگر بعضی بهتر و بعضی بدتر باشند. اما معیار خدا بسیار بالاتر از معیار بشری است. گناه یعنی کوتاه آمدن از معیار والای الهی. گناه یعنی عدم رابطه با خدا و با خلق خدا.

پیش از وقوع جنگ جهانی اول و درست پس از آن جنگ جهانی دوم، علوم شروع به پیشرفت چشمگیری کرده بودند و بشر شروع کرده بود تا به این مسئله باور عمیق داشته باشد که پیشرفت علوم و فرهنگ ملتهای جهان می تواند ریشه همه بدبختیهای بشر را بسوزاند و این باور آنچنان در جامعه آن زمان پیش رفته بود که حتی الاهیدانان مسیحی لیبرال نیز شروع به باور چنین اعتقادی کرده بودند. اما چیزی طول نکشید که جنگ جهانی اول و درست پس از آن جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست و هنوز هم با وجود پیشرفت چشمگیر علوم در جهان کنونی ما، وضعیت اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بشر به قهقرا رفته است.

در ضمن کتاب مقدس معتقد به گناهکار بودن اطفال معصوم نیست. انسان مسلماً گناه را از بدو طفولیت به ارث می برد اما تا زمانی که خود شناختی از گناه و عواقب آن ندارد، معصوم می باشد و تحت محکومیت دادگاه الهی قرار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO