کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: پیلاطس، تئودا، تارش، تامار، تبنی و تحفنیس

رای بدهید

پیلاطُس                               متی 27: 2                                      Pilate,Pontius

پنطیوس پیلاطس فرمانروای یهودیه در عهد جدید که به سال 26 میلادی در زمان تیبریوس قیصر به این مقام دست یافت. کشتار جلیلیان به وی نسبت داده شده (لوقا 13: 1) ولی یوسفوس (Josephus) هرگز به آن اشاره نکرده است. بر طبق روایتی او خودکشی کرده است. در دستگیری عیسی نیز به ضعف شخصیتی وی و سعی او در خشنود کردن یهودیان اشاره شده است. مسئولیت و قدرت صادر کردن حکم اعدام در حیطۀ کار وی بود نه سنهدرین. به همین علت یهودیان عیسی را به وی تحویل دادند (مرقس 15: 1؛ یوحنا 18: 31). جرم عیسی از نظر آنان ادعای پادشاهی بود (لوقا 23: 2، 5). او بی گناهی عیسی را سه بار اعلام کرد (لوقا 23: 4، 22؛ یوحنا 18: 38؛ 19: 4، 6). همسر او نیز با خوابی که دید عیسی را بی گناه می دانست (متی 27: 18). چون عیسی جلیلی بود پیلاطس وی را نزد هرود انتیپاس فرستاد (لوقا 13: 1). تلاش وی برای محاکمۀ مجدد عیسی به نتیجه رسید (لوقا 23: 2-12) و مردم به جای عیسی، خواستار آزادی باراباس گردیدند (لوقا 23: 16 و 22؛ یوحنا 19: 1). سرانجام نیز عیسی مصلوب گردید.

تِئودا (شکر یا خدا داد)                       اعمال 5: 36                              Theudas

رهبر گروهی از یاغیان علیه روم که قیام آنان موفقیت آمیز نبود.

تارَش (سخت)                            استر 2: 21                                Teresh

یکی از خواجه سرایان پادشاه و حافظان آستانه که قصد قتل اخشورش را داشتند. مردخای و استر، پادشاه را از توطئه آنان باخبر ساختند و همین مهم در نهایت باعث رهایی قوم یهود از مرگ دسته جمعی گردید (استر 2: 21-23؛ 6: 2).

تامار (درخت خرما)                           پیدایش 38: 6                          Tamar

1) بیوۀ یهودا از پسرش عیر که پس از مرگ شوهرش با اونان ازدواج کرد. اما او نیز مُرد و وی طبق شریعت می بایست با شیله برادر کوچکتر ازدواج می کرد، ولی یهودا از اجرای آن خودداری نمود. تامار نیز با تغییر قیافه بر سر راه یهودا ظاهر شد و وانمود کرد که فاحشه است. یهودا با وی همبستر شد و تامار از وی حامله گردید. بعد از اینکه یهودا از حامله شدن عروسش باخبر شد، دستور داد که او را به آتش بسوزانند. ولی تامار که مهر و زنار و عصای وی را نگه داشته بود به یهودا یادآوری کرد که او از خود وی حامله گردیده است. از وی فارص و زارح به دنیا آمدند که در نسب نامۀ عیسی مسیح نیز اسامی آنان به چشم می خورد (پیدایش 38؛ متی 1: 3-6؛ لوقا 3: 31-32).

2) دختر زیبای داود که به وسیلۀ امنون مورد تجاوز قرار گرفت ولی ابشالوم به انتقام وی امنون را دو سال بعد کشت. (2سموئیل 13: 1-39).

3) دختر زیبای ابشالوم که وی را به سبب یاد خواهرش تامار چنین نام نهاد (2سموئیل 4: 27).

تِبنی (مطلع کردن)                 1پادشاهان 16: 21                    Tibni

پسر جینت که بعضی از بنی اسرائیل می خواستند وی را پادشاه خود سازند ولی عمری آنان را شکست داده و خود پادشاه گردید.

تَحفِنَیس                         1پادشاهان 11: 19-20                            Tahpenes

ملکه ای مصری که در زمان سلیمان زندگی می کرد. زمانی که هدد ادومی به مصر فرار کرد، فرعون خواهرش تحفنیس را به همسری وی در آورد و او پسری به نام جنوبت به دنیا آورد که با پسران فرعون بزرگ شد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO