خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

معیارهای رفتار جنسی

رای بدهید

معیارهای رفتار جنسی

“نکاح به هر وجه محترم باشد و بسترش غیر نجس، زیرا که فاسقان و زانیان را خدا داوری خواهد فرمود.” (عبرانیان 13: 4)

ایمانداران می باید از نظر اخلاقی و جنسی پاک و مقدس باشند (2قرنتیان 11: 2؛ تیطس 2: 5؛

1پطرس 3: 2). کلمۀ «غیر نجس» (یونانی nagnos یا amiantos) به معنی آزادی از تمام ناپاکی هایی است که از شهوت پرستی ناشی می گردد. این موضوع شامل خودداری و پرهیز از تمام اعمال و افکاری است که امیال شخص را ناهماهنگ با وضعیت تجرد یا پیمان زناشویی او تحریک می سازد. تأکید این مطلب، خودداری از تمام فعالیتها و تجربیات جنسی است که باعث ناپاکی شخص در حضور خدا می گردد و شامل کنترل بدن شخص است، «تا هر کسی از شما بداند چگونه باید ظرف خویشتن را در قدوسیت و عزت دریابد» (1تسالونیکیان 4: 4) و «نه در هوس شهوت» (4: 5). این دستورات کتاب مقدس هم برای مجردین و هم برای متأهلین است. در ارتباط با تعالیم کتاب مقدس در مورد اخلاق جنسی به نکات زیر توجه داشته باشید:

1) مشارکت جنسی فقط مشروط بر ازدواج می باشد و فقط در این صورت مورد تأئید خدا بوده و مبارک است. با ازدواج، زن و شوهر بر طبق ارادۀ خدا یکی می گردند. لذت احساسی و جسمی که ناشی از ارتباط وفادارانۀ زناشویی است به وسیلۀ خدا مقرر گردیده و در نظر خدا دارای احترام است.

2) زنا، ناپاکی جنسی، همجنس گرایی، لذت جنسی، فساد اخلاقی و شهوات ناپاک در نظر خدا گناهانی فاحش بوده و به منزلۀ سرپیچی از قانون محبت است و باعث نابودی ارتباط زناشویی می گردد. چنین گناهانی در کلام خدا شدیداً محکوم شده و شخص گناهکار را از ملکوت خدا خارج می سازد (رومیان 1: 24-34؛ 1قرنتیان 6: 9-10؛ غلاطیان 5: 19-21).

3) گناهان و ناپاکی های جنسی فقط شامل نزدیکی یا فعالیتهای جنسی نمی گردد بلکه شامل هر نوع لذت جنسی از بدن برهنۀ فرد دیگری (لمس  کردن یا دیدن) به غیر از همسر شخص می گردد. تعالیم جدیدی که ارتباط جنسی میان جوانان مجرد یا بزرگسال را تا زمانی که به اتحاد کامل جنسی نرسیده باشد قبول می کند، تعلیمی مخالف با قدوسیت خدا و معیارهای کتاب مقدسی است. خدا به صراحت هر نوع ارتباط جنسی (تحت اللفظی «کشف عورت») را با شخصی که شوهر یا زن قانونی او نیست، ممنوع ساخته است (لاویان 18: 6-30؛ 20: 11، 17، 19-21).

4) قبل از ازدواج ایمانداران باید در مورد تمام موضوعات جنسی پرهیزکار و خویشتندار باشند. توجیه روابط پیش از ازدواج تحت نام مسیح و فقط بر اساس یک اتحاد واقعی یا پوچ با شخص دیگر به وضوح معیارهای مقدس خدا را با راههای گناه آلود دنیا درهم می آمیزد و در نتیجه ناپاکی را توجیه می کند. بعد از ازدواج رابطۀ جنسی باید محدود به شریک زندگی گردد. کتاب مقدس پرهیزکاری را یکی از جنبه های میوۀ روح می نامد، رفتاری مثبت و پاک که نقطۀ مقابل اعمال غیر اخلاقی، لذت جنسی زنا و ناپاکی است. تعهد ایمان شخص به ارادۀ خدا در خصوص تقدس، راهی را برای دریافت عطای پرهیزکاری از جانب روح القدس باز می کند (غلاطیان 5: 22-24).

5) واژه های کتاب مقدسی که برای گناهان جنسی استفاده شده و عمق شرارت آن را شرح می دهد، عبارتند از:

الف) زنا (یونانی Porneia) که انواع بسیاری از فعالیتهای جنسی را قبل از ازدواج یا خارج از چهارچوب آن شامل می گردد و تنها شامل انجام اعمال جنسی نیست. این واژه شامل هر نوع ارتباط جنسی خارج از چهارچوب ارتباط زناشویی، شامل لمس اعضای قبیح بدن یا دیدن شخص برهنه می گردد و صریحاً برای قوم خدا سر پیچی از معیارهای اخلاقی خدا محسوب می گردد (لاویان 18: 6-30؛ 20: 11-12، 17، 19-21؛ 1قرنتیان 6: 18؛ 1تسالونیکیان 4: 3).

ب) ناپاکی یا فساد اخلاقی (یونانی aselgeia) دلالت بر عدم وجود اصول اخلاقی و به خصوص پرهیزکاری جنسی است که رفتار پاک را حفظ می کند. شهوت رانی و عیاشی شامل تمایل نسبت به آزادی یا بر انگیختن شهوات گناه آلود است و شراکت در اعمالی است که از نظر کتاب مقدس گناه آلود است (غلاطیان 5: 19؛ افسسیان 4: 19؛ 1پطرس 4: 3؛ 2پطرس 2: 2، 18).

پ) سوء استفاده از یک شخص (یونانی Pleonekteo) و به این معنا است که شخص برای ارضاء تمایلات خود خواهانه خود، باعث گردد که پاکی اخلاقی ای که خدا برای شخص دیگری در نظر دارد از بین برود. تحریک تمایلات جنسی یک شخص که امکان ندارد به گونه ای قانونی ارضاء شود اغفال یا نابودی آن شخص است (1تسالونیکیان 4: 6؛ افسسیان 4: 19).

ت) شهوت (یونانی epithumia) داشتن تمایلات غیر اخلاقی است که در صورت وجود فرصت، انجام می گیرد (افسسیان 4: 19، 22؛ 1پطرس 4: 3؛ 2پطرس 2: 18؛ متی 5: 28).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO