کتاب مقدس

پیشگویی اشعیا در بارۀ ظهور عمانوئیل در باب 7

رای بدهید

پیشگویی اشعیا در بارۀ ظهور عمانوئیل در باب 7

این نبوت در شرایطی توسط نبی گفته شد، که یهودا از طرف پادشاهان سوریه و اسرائیل مورد حمله قرار گرفته بود. آن ها قبلاً هر یک به تنهایی بر یهودا حمله کرده بودند (دوم تواریخ 25: 5-6) و در این باب متفقاً این کار را انجام می دهند (دوم پادشاهان 16: 5). هدف آن ها از این جنگ، جانشین کردن پادشاه دیگری به جای آحاز بود (آیۀ 6). آحاز از پادشاه آشور تقاضای کمک کرد (دوم پادشاهان 16: 7). پادشاه آشور نیز با حملۀ ارام (سوریه) و حکومت شمالی (اسرائیل) این درخواست را اجابت نمود، و تمامی ساکنان آن ها را به اسیری برد (دوم پادشاهان 15: 29 و 16: 9). این رخداد به «اسارت جلیل» مسمی می باشد (734 ق.م.).

اشعیا در نخستین مرحلۀ حملۀ مشترک ارام-اسرائیل به اورشلیم، با جرأت به آحاز اطمینان داد که این حمله با شکست مواجه شده، اَرام و اسرائیل ویران خواهند شد و نهایتاً یهودا نجات خواهد یافت. عقیده بر این است که منظور از 65 سال در آیۀ 8 در برگیرندۀ دورۀ مابین نخستین مرحلۀ تبعید اسرائیل (734 ق.م.). و اسکان بیگانگان در سرزمین اسرائیل توسط «اسرحدون» در حدود سال 670 ق.م. می باشد (دوم پادشاهان 17: 24 و عزرا 4: 2).

در آیات 10 الی 16 این باب به «باکره» و پسرش «عمانوئیل» اشاره شده است. این نبوت به عنوان «آیت» و نشانه ای داده شد تا آحاز را از شک بیرون آورده و او را از نجات قریب الوقوعی مطلع سازد. در واقع «آیت» معجزه ای است که هدف نبوت را عینیت بخشیده، ضامن آن می باشد. گرچه نام «باکره» ذکر نشده اما آن چه از آیۀ مربوطه بر می آید این است که این امر بدون توضیح بیشتر در خاندان داود (خانوادۀ سلطنتی آحاز) رخ داده است. این موضوع در برگیرندۀ افق های دور و نزدیک در خصوص این نبوت می باشد که به کرّات مورد توجه سایر انبیاء نیز قرار گرفته است. در باب 8 آیۀ 8 به شخصیت و اصل و نصب سلطنتی طفل اشاره شده است. همچنین در باب 9 آیات 6 الی 7 توضیحات عجیبی در مورد طفل داده شده که تنها مناسب مسیح موعود می باشد. این نکات در انجیل متی 1: 23 نیز نقل شده اند. بدین ترتیب، هنگامی که اشعیا در خصوص وقوع آیات و نشانه هایی در خانوادۀ آحاز و یا به طور کلی خاندان داود با او صحبت می کرد، در واقع خدا در برابر او یکی از عظیم ترین نشانه هایی را که تا آن زمان در خاندان داود رخ داده بود، به تصویر می کشید؛ یعنی این که باکره پسری خواهد زایید که از خود داود نیز بزرگ تر است.

یهودا توسط همان آشوریان که از یهودا در برابر حملۀ اسرائیل و اَرام دفاع کرده بودند ویران خواهد شد (آیات 17-25). این واقعه در زمانی که اشعیا در قید حیات بود اتفاق افتاد و تنها اورشلیم پابرجا ماند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO