کتاب مقدس

ناصره و حقایقی چند در بارۀ استان جلیل در دوران عهدجدید

4.2/5 - (110 امتیاز)

ناصره و حقایقی چند در بارۀ استان جلیل در دوران عهدجدید  (مرقس فصل 6)

این جریان در متی ۱۳: ۵۴-۵۸ نیز ذکر شده است. به نظر می رسد که این سفر دوم او به ناصره است، این زمانی بود که او خدمت عمومی خود را آغاز کرده بود. او یک سال پیش در شهر ناصره بود (لوقا ۴: ۱۶-۳۰).

باید توجه داشت که عیسی چهار برادر و چند خواهر (بیش از یک خواهر) داشت. آن ها در آن زمان هنوز به او ایمان نیاورده بودند (یوحنا ۷: ۵). آن ها بعدها به او ایمان آوردند و بر طبق عقیدۀ شایع، یعقوب و یهودا که نویسندۀ دو رسالۀ عهد جدید هستند، برادران عیسی بودند. نام دو برادر دیگر یوسف و شمعون بود.

مرقس ۶: ۷-۱۳  اعزام ۱۲ رسول (به متی ۱۰ مراجعه شود).

مرقس ۶: ۱۴-۲۹  جداشدن سَرِ یوحنای تعمیددهنده از تَن (به لوقا ۳: ۱-۲۰ مراجعه شود).

مرقس ۶: ۳۰-۴۴  غذا دادن به ۵۰۰۰ نفر (به یوحنا ۶: ۱-۱۴ مراجعه شود).

مرقس ۶: ۴۵-۵۲  راه رفتن عیسی روی آب (به یوحنا ۶: ۱۵-۲۱ مراجعه شود).

دریای جلیل، دریاچه ای است به طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر که بیش از ۲۰۰ متر پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است. این دریاچه توسط تپه هایی به ارتفاع متوسط ۹۰ متر احاطه شده است. سواحل اطراف، دارای پهنایی به اندازۀ ۷۵ متر هستند که البته عرض حاشیۀ شمالی که سرزمین جنیسارت بر آن قرار دارد، حدود ۵/۶ کیلومتر می باشد. محل ورود اردن از بخش شمالی است و خروج آن از قسمت جنوبیِ دریاچۀ جلیل صورت می گیرد. بر طبق گفتۀ یوسفوس، تپه های اطراف که در حال حاضر عاری از طبیعت و سرسبز هستند، در زمان عیسی توسط جنگل هایی پوشیده شده بودند. بنابراین، این بخش، پر جمعیت تر از قسمت های دیگر بوده است. ۱۰ شهر، جمعیتی بالاتر از ۱۵۰۰۰ نفر را دارا بوده اند. در این شهرها، امتداد طولانی ساختمان ها و بناهای محتلف قابل مشاهده بود. حاشیۀ غربی به طور کامل منطقه ای حاصل خیز به شمار می رفت و با دارا بودن زمستانی معتدل، همه گونه محصولات نواحی گرمسیر در این بخش، قابل کشت بوده است.‌ این منطقه هر ماه محصولات زیادی به بازار فروش ارائه می داد. صنایع مختلفی از قبیل کشاورزی، پرورش میوه جات و ماهیگیری در این بخش معمول بوده است. از این ناحیه، هر ساله مقادیر قابل توجهی ماهی به سراسر امپراطوری روم صادر می شد. انتهای بخش شمالی، قسمتی بود که بخش اصلی خدمات عیسی در آن جا صورت گرفت. در این بخش، مکانی بود که خدا لباس انسانی پوشید و در میان انسان ها خرامید. داستانی که در واقع زیباترین واقعۀ تاریخ بشری است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO