کتاب مقدس

کتاب مکاشفه باب 1؛ مقدمه: رؤیای یوحنا دربارۀ مسیح

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب مکاشفه باب 1؛ مقدمه: رؤیای یوحنا دربارۀ مسیح

این کتاب از چندین جهت «مکاشفۀ عیسی مسیح» است (آیۀ 1). عیسی منبع و موضوع یوحنا است. عیسی پردۀ وقایع آینده را عقب می زند تا یوحنا آن ها را ببیند. هیچ چیز حدسی در آن وجود ندارد. بلکه همۀ امور مسلمی هستند که »به زودی» اتفاق می افتند. رؤیای مسیح برای شنوندگان آن روزی یوحنا- یعنی هفت کلیسای آسیای صغیر (غرب ترکیه- و همین طور برای مسیحیان همۀ اعصار است. هیچ گروه مسیحیان واقعی هرگز تنها و ترک شده نیست. عیسی در میان قوم خدا ایستاده است (آیه های 12-13، 20). مسیح زنده با همۀ قدرت و جلالش؛ صاحب حیات و موت و سرنوشت بشری.

زود (آیۀ 1): ما واحد زمانی خدا را نمی دانیم، و انبیا میل دارند آینده را کوتاه نشان دهند. این واژه به ما یادآوری می کند که آماده  باشیم.

می خواند (با صدای بلند) (آیۀ 3): در زمان یوحنا کتب مقدسه را یک نفر با صدای بلند می خواند و بقیه گوش می کردند.

هفت کلیسا (آیه های 4و11): یوحنا از عدد هفت بسیار استفاده می کند (هفت مهر، هفت کرنا، هفت پیاله و غیره) که در این کتاب نشانۀ کاملیت و عالی بودن است. در اینجا عدد هفت، به معنی واقعی خود نیز به کار می رود. از هفت کلیسای مزبور تنها افسس معروف است (اعمال رسولان 19). در اعمال رسولان 16: 14، طیاتیرا به عنوان سرزمین لیدیا ذکر می شود. در کولسیان 4: 15-16 از کلیسای لاؤدکیه نام برده شده است. از بقیۀ کلیساها در هیج جای دیگر عهد جدید ذکری به میان نیامده است.

الف و یاء (آیۀ 8): اولین و آخرین حروف الفبا (در یونانی آلفا و امگا است).

پطمس (آیۀ 9): یک جزیرۀ کوچ یونانی در ساحل غربی ترکیه (به مقدمه نیز مراجعه کنید).

روزخداوند (آیۀ 10): غالباً به معنی یکشنبه در نظر گرفته می شود.

شمشیر(آیۀ 16): به عبرانیان 4: 12 مراجعه کنید. سخنان عیسی شمشیر دو دمه است. می تواند انسان را آزاد کند یا داوری نماید.

عالم اموات (آیۀ 18): مکانی که در آن مردگان در انتظار قیامت و داوری به سر می برند.

فرشتگان (آیۀ 20): برخی این واژه را اشاره ای به شبانان این کلیساها، برخی دیگر به فرشتگان نگهبان و دیگران به روح هر کلیسا می دانند. در جاهای دیگر کتاب مکاشفه فرشتگان همواره موجودات آسمانی هستند.

هفت کلیسای مکاشفه

اگر قاصدی از سوی یوحنا که خود در جزیرۀ پطمس در تبعید بسر می برد، به هفت کلیسا فرستاده می شد، می بایست نخست از راه دریا به افسس می رفت و سپس مسیر مدوری را در پیش می گرفت. هفت کلیسا به همان ترتیبی که آن قاصد از آن ها بازدید می کرد، در کتاب مکاشفه فهرست شده اند.

افسس

مهم ترین شهر ایالت رومی آسیا بود. پولس در طی سومین سفر بشارتی خود، 2 سال در آن جا اقامت کرد. رسالۀ او به «افسسیان« عمدتاً خطاب به کلیسای افسس نوشته شده است. طبق روایات، یوحنا آخرین روزهای عمر خود را در آن جا گذرانده است. ویرانه های وسیعی در این شهر از دل خاک بیرون آورده شده است.

اسمیرنا

اسمیرنا یا ازمیر جدید، شهر و بندر اصلی ساحل غربی ترکیه است. در اسمیرنا بود که در حدود سال 155 میلادی، اسقف پولیکارپ پیر از انکار کردن مسیح سرباز زد و به شهادت رسید.

پرغامس

ویرانه های شهر قدیمی بر قلعۀ بالای شهر جدید «برگاما» قراردارند. ممکن است عبارت «تخت شیطان» اشاره ای باشد به مذبح بزرگ زئوس که بر شهر مشرف بود. علاوه بر این، برغامس پایگاه فرقۀ رسمی پرستش امپراتور، و یکی از مراکز شفای مربوط به معبد آسکلِپیوس بود.

طیاتیرا

این شهر که مرکز بازرگانی در جادۀ شرق بود، اکنون شهر کوچک «اخیسر» نام دارد. هیچ اثری از شهر قدیمی به جا نمانده است. اشاره به ظروف و کوزه های سفالی، احتمالاً نشان گر یکی از صنایع این شهر بوده است. صنعت دیگر آن رنگرزی ارغوانی بود. لیدیا که ارغوان فروش بود و پولس او را در فیلیپی ملاقات کرد (اعمال رسولان 16: 14)، اهل طیاتیرا بود و ممکن است به شهر خود بازگشته باشد تا در تأسیس کلیسا کمک کند. زن دیگری نیز بود که نقش مهمی در منحرف کردن اعضای کلیسا از ایمانشان به سوی فساد داشت؛ نفوذ شریرانۀ او موجب شد که نام ایزابل که همتای او در عهد عتیق بود، بر او نهاده شود.

ساردس

سابقاً پایتخت حکومت باستانی لیدیا بود. پادشاه ساردس یه نام کرسوس دارای ثروت افسانه ای بود. یونانیان آن منطقه را اشغال کردند. ستون های معبد عظیم یونانی در این شهر هنوز بر پا هستند. زمین ورزش آن بازسازی شده است. باستان شناسان با تعجب یک کنیسۀ قدیمی یهودیان را در آن جا کشف کردند.

فیلادلفیه

شهری کوچک در کنارۀ درۀ وسیعی بود که در آن زمین های زراعی حاصل خیزی قرار داشت. امروزه «آلاشهر» (در ترکیه) ثروت خود را از همان زمین ها کسب می کند. عبارت «ستونی در معبد خدای خود» احتمالاً به معبدی که روی تپۀ پشت شهر قرار دارد، اشاره می کند.

لائودکیه

شهری ثروتمند در نزدیکی هیراپولیس و کولسیه در درۀ لیکوس بود. نامۀ خطاب به این کلیسا اشاره ای به عوامل متعدد کامیابی این شهر دارد: پشم خوب و سرمه از محصولات این شهر بودند و علاوه بر آن لائودکیه از مراکز بانکی این سرزمین بود.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO