کتاب مقدس

آن چه در بارۀ شخصیت و زندگی یوحنای رسول می دانیم

رای بدهید

آن چه در بارۀ شخصیت و زندگی یوحنای رسول می دانیم

نام پدرش زبدی بود (متی 4: 21). به نظر می رسد که مادرش سالومه بوده باشد (متی 27: 56؛ مرقس 15: 40) یعنی همان زنی که با توجه به یوحنا 19: 25 احتمالاً خواهر مریم، مادر عیسی می باشد. در این صورت یوحنا پسرخالۀ عیسی و تقریباً همسن او بوده است و دوران آشنایی آنان به ایام کودکی بازمی گردد.

یوحنا ماهی گیر بود. او یکی از 5 نفری بود که در شغل ماهی گیری شریک بوده و برای خود «مزدوران» استخدام می کردند (مرقس 1: 16-20). او علاوه بر اشتغال به کار  ماهی گیری در کفرناحوم، منزلی نیز در اورشلیم داشت (یوحنا 19: 27) و از  آشنایان نزدیک کاهن اعظم به حساب  می آمد (یوحنا 18: 15و16).

او یکی از شاگردان یوحنای تعمیددهنده بود (یوحنا 1: 35و40). اگر او پسرخالۀ عیسی بوده باشد (چنان که مقایسۀ آیات فوق الذکر بر این امر دلالت  دارد)، می بایستی با یوحنای تعمیددهنده نیز مناسبتی داشته باشد (لوقا 1: 36). و در نتیجه می بایستی از آن چه فرشته در مورد عیسی و یوحنای تعمیددهنده اعلام کرده بود (لوقا 1: 17و32)، باخبر بوده باشد. بنابراین هنگامی که یوحنای تعمیددهنده ظاهر شده فریاد برآورد که ملکوت  آسمان نزدیک است، یوحنا پسر زبدی آماده بود تا با او همراه شود.

در اثر شهادت یوحنای تعمیددهنده، یوحنا بی درنگ از پی عیسی روانه شد (یوحنا 35-51). یوحنا یکی از اولین پنج شاگرد عیسی بود که به همراه عیسی به جلیل برگشت (یوحنا 2: 2و11). سپس به نظر می رسد که او به شغل ماهی گیری خود بازگشته باشد. احتمالاً قریب به یک سال بعد، عیسی او را دعوت  تا شغل خود را رها کرده، او را پیروی کند. از آن پس او دائماً با عیسی بود. به همین دلیل او شاهد عینی تمام آن چیزی است که در انجیل خود می نویسد.

عیسی به او لقب «پسر رعد» داد (مرقس 3: 17)، که ظاهراً دلالت بر تندمزاجی او دارد. ولی او این خلق خشن را تحت کنترل درآورد. ممانعت نمودن اشخاصی که با نام عیسی دیوها را بیرون می کردند (مرقس 9: 38) و علاقه برای بارانیدن آتش بر سر سامریان (لوقا 9: 54)، زمینه های چشمگیر طبیعت او می باشند.

او یکی از سه شاگردی بود که بیش از دیگران همراه مسیح دیده می شدند و از بین این سه نفر نیز به عیسی نزدیک تر بود. پنج مرتبه از او به عنوان شاگردی که «عیسی او را محبت می نمود» یاد شده است (یوحنا 13: 23، 19: 26، 20: 2، 21: 7و20). بالطبع  او می بایستی شخصیت بسیار برجسته ای داشته باشد که آن چنان مصاحبت عیسی را به خود جذب کرده است.

او و پطرس به عنوان رهبران آن دوازده شناخته شدند. هر چند که از لحاظ خو و مزاج کاملاً متفاوت بودند، لیکن معمولاً همراه یکدیگر بودند (یوحنا 20: 2، اعمال رسولان 3: 1و11، 4: 13، 8: 14).

به نظر می رسد که برای چند سالی اورشلیم محل سکونت اصلی او بوده باشد. بر اساس روایت معتبری، او سال های آخر عمر خود را  در افسس گذرانید. در مورد فعالیت ها و خدمات او در افسس، اطلاع چندانی در دست نیست. وی دوران کهن سالی طولانی خود را در افسس گذرانید و در آن جا انجیل، سه رساله و کتاب مکاشفۀ خود را به رشتۀ تحریر درآورده است.

غالباً تاریخ نگارش انجیل یوحنا را حدود سال 90 میلادی تعیین می کنند. عدّه ای بر این عقیده اند که یوحنا اصلاً این انجیل را خیلی زودتر، یعنی هنگام سکونتش در اورشلیم و قدری بعد از قیام، ابتدا به زبان عبری نوشته و سپس سال ها بعد در افسس آن را به زبان یونانی در آورده است.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO