کتاب مقدس

قبایل قوم اسرائیل- 7- قبیله جاد    The Tribe of God

رای بدهید

تعداد: در زمان ورود به مصر، دارای هفت پسر بود (پیدایش 46: 16). طی اولین سرشماری، تعداد مردان جنگجوی آنها 45650 نفر بود که در میان سایر قبایل در مقام هشتم قرار داشت و در طی دومین سرشماری تعدادشان به 40500 نفر کاهش یافت که در مقام دهم قرار گرفتند.

موضع: آنها در جنوب خیمه اجتماع اردو زدند و رئیسشان الیاساف پسر دعوئیل یا رعوئیل بود (اعداد 1: 14 و 2: 10-16).

موقعیت جغرافیایی: از آنجائیکه آنها دارای رمه های زیادی بودند، همراه با قبیله رئوبین از موسی درخواست کردند کخه سهم آنها را در شرق اردن بدهد و به موسی اطمینان دادند که به برادرنشان در تسخیر کنعان کمک کنند و موسی نیز درخواست آنها را قبول کرد. به طور تقریبی می توان گفت زمین آنها در قسمت مرکز شرق اردن قرار داشت. به قبایل رئوبین و جاد زمین سیحون تعلق گرفت که میان ارنون و یبوق و در دورترین قسمت شرقی عزیر (Jazer) در مرز عمونیان قرار داشت (اعداد 32: 34 و یوشع 13: 15).

تاریخ بعد از سکونت: جادیان جنگجو، شجاعانه به برادرانشان در تسخیر کنعان کمک کردند (یوشع 4: 12 و 22: 1-4). آنها هر چند توسط عمونیان، مدیانی ها و قبایل متخاصم دیگر احاطه شده بودند، ولی شرافتمندانه از کشورشان دفاع کردند. یکی از بزرگترین پیروزیهای این قبیله، جنگ با قبایل یطور، نافیش و نوداب بود که بود آنها تسلیم شده و غنایم زیادی به دست جادیان افتاد (1تواریخ 5: 22-18). ابنیر، ایشبوشت را به شهر محنایم که شهری در جاد بود آورد و او در آنجا پادشاه کرد (2سموئیل 2: 8) و در همانجا کشته شد. در زمان مخفی شدن داود، رؤسای قبیله جاد به او ملحق شدند (1تواریخ 12: 8) و زمانیکه سالها بعد از این موضوع داود مجبور به فرار از عرض اردن می شود با خوش آمد گویی و کمک آنها روبرو می شود (2سموئیل 17: 24، 27-29). در زمان انقسام پادشاهی، جاد در پادشاهی شمالی قرار گرفت و به نظر می رسد که جنگ های میان ارام و اسرائیل بیشتر سرزمین آنها را ویران کرده باشد (2پادشاهان 10: 33). در نهایت به علت گناه مردم خداوند ایشان را تسلیم نمود و تغلت فلاسر جادیان و قبایل همسایه او را به آشور به اسیری برد (2پادشاهان 15: 19؛ 1تواریخ 5: 26).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO