عیسی مسیحکتاب مقدس

عزازیل به چه معناست؟

3.6/5 - (7 امتیاز)

عزازیل به چه معناست؟

نام “عزازیل” یا ”بز فراری”*۱ درباب ۱۶ کتاب لاویان به عنوان قسمتی ازقوانین خدا به قوم اسرائیل مربوط به “روز کفاره” ذکر شده است. در این روز، کاهن گوساله ای برای قربانی به جهت کفاره گناهان خود و خانواده اش ذبح می کند. پس از آن کاهن قربانی هایی برای قوم می گذراند. «او باید از جماعت بنی اسرائیل دو بز نر برای قربانی گناه و یک قوچ برای قربانی تمام سوزبگیرد.» (آیۀ ۵) کاهن این حیوانات را باید به حضور خدا می آورد و بین دو بز قرعه می افکند؛ یکی را برای قربانی گناه و دیگری را برای رها کردن در بیابان انتخاب می کرد. یعنی بز اولی برای گناهان جماعت ذبح می شد و از خون آن برای تقدیس کردن قدس الااقداس، قدس و خیمۀ اجتماع استفاده می گردید. (آیۀ ۲۰) وقتی ازکفاره نمودن این سه محل فارغ می شد، بز زنده را نزد کاهن اعظم می آوردند. او می بایست دست هایش را روی سر بز می گذاشت و تمام شرارت ها و نجاسات قوم را اعتراف می نمود. بعد از قرار دادن دست ها بر سر بز و انتقال تمام گناهان قوم به آن، بز زنده توسط شخصی ازطرف قوم انتخاب می شد و به بیابان می بردند. بدین ترتیب بز عزازیل به بیابان می رفت. بنابر این تمام گناهان قوم توسط بز به مکان ویران و دور افتاده حمل می شد. در نهایت آن شخص بز را در بیابان رها می کرد (آیه های ۲۰و۲۱) بزعزازیل بطور نمادین خطایای قوم بنی اسرائیل را بر خود حمل کرده و از آن ها جدا می نمود. برای مسیحیان این پیشگویی و پیش بینی نبوتی برای عیسی مسیح است. مسیح کفارۀ کامل برای گناهان ماست.  از جهات بسیاری، مسیح  “روز کفاره” را مجسم می سازد. در عبرانیان ۴: ۱۴ می خوانیم که عیسی مسیح کاهن اعظم ماست. مسیح هم چنین بره ای است که از بنای آفرینش عالم برای گناهان ما ذبح شده بود (مکاشفه ۸: ۱۳ ). بز فراری داده شده نمادی از مسیح برای ماست. در ۲ قرنتیان ۵: ۲۱ می خوانیم: “خداوند مسیح را که گناه را نشناخت در راه ما گناه ساخت تا ما در وی عدالت خدا شویم. گناهان ما بر مسیح قرار گرفت. او گناهان ما را همان طوری که بز گناهان بنی اسرائیل را حمل می کرد، متحمل شد. اشعیاء نبی در ۵۳: ۶ نبوت می کند که مسیح بار گناهان ما را پذیرفت: «همۀ ما مثل گوسفندان گمراه شده بودیم و هر یکی ازما به راه خود برگشته بود وخداوند گناهان جمیع ما را بروی نهاد.» پس ازاین که گناهان قوم برروی بز قرار می گرفت دیگر بز نجس شمرده شده و به بیابان رانده می شد. دراصل آن بز بیرون انداخته می شد. در واقع مسیح نیز این چنین در بیرون از شهر قربانی گردید. در اشعیاء ۵۳: ۳ الف و۱۲ می خوانیم: «خوار و مردود نزد آدمیان…او جان خود را به مرگ ریخت و از خطاکاران محسوب شد چون گناهان بسیاری را بر خود گرفت و برای خطاکاران شفاعت نمود.» چیزی که بز نمایان گر آن بود، مسیح آن را جامۀ عمل پوشانید: برداشتن گناهان از مرتکبین و عاملان گناه. واقعاً مطالب مذکور درعهد عتیق دارای چنان عمق و غنایی هستند که تنها خدا قادراست آن ها را به وجود آورد. “روزکفاره” کفارۀ نهایی عیسی مسیح را پیش بینی می کند. نه فقط دیگر نیاز نیست ما حیوانات را به جهت گناهان خود قربانی  کنیم  بلکه نیازی هم نداریم گناهانمان را به بزی بسپاریم تا آن ها را از ما دور سازد. مسیح هم حمل کنندۀ گناهانمان بوده وهم برای آن ها مصلوب شده است. گناهان ما کفاره و برداشته شده اند. درعبرانیان ۱۰: ۱ می خوانیم: «شریعت فقط سایۀ چیزهای نیکوی آینده است نه صورت واقعی آن ها، از همین رو هرگز نمی تواند با قربانی هایی  که سال به سال پیوسته تکرار می شود آنان را که برای عبادت نزدیک می آیند کامل سازد.»

«این قربانی ها، همه ساله یادآورندۀ گناهان است، چون محال است که خون گاوها و بزها لکه های گناه را پاک کند….. ما یک بار برای همیشه از طریق قربانی بدن عیسی مسیح تقدیس شده ایم (عبرانیان ۱۰: ۳-۴ و۱۰).

(در این جا یاداشت های ذیل برای تعریف عزازیل اضافه می شوند از این قرار که:

دراسطوره شناسی یهودی  در حالی که این اسم در نسخ مختلفی از کتاب خنوخ، کتاب غول پیکران و سایر کتبی که تاریخ نویسان اسامی اشتباهی به آن ها نسبت داده اند مرقوم است. کل روایت را می توان این طور تفسیر کرد که عزازیل نام یکی از فرشتگان سقوط کرده ای است که طبق فصل شش پیدایش *2 منجر به گناه و لعنت شدن این فرشته می شود و او را به شباهت یک بز در می آورد. این اسطوره در کتاب مقدس وجود ندارد ولی بدون توجه به نام  و هویت عزازیل، کتاب مقدس تأکید می ورزد که قربانی مسیح آن قدر کامل و کافی است که نه تنها گناه را برمی دارد بلکه باعث آشتی انسان با خدا می شود.)

___________________________________________________________________________________________

*1 عزازیل یعنی “بزفرار” یا “بزفراری داده شده” به معنای بزی است که تقصیر دیگری را بر خود حمل می کند. ضمناً قابل ذکر است که در ترجمۀ “هزارۀ نو” کلمۀ عزازیل یافت نمی شود و به جای آن کلمۀ “بز” آمده است.

*2 وصلت این فرشتگان با دختران آدمیان منجر به تولد و رشد مردمان غول آسا گردید.

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمۀ: بهروز نظری

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO